Inlägg från: hurtänktedunu |Visa alla inlägg
  • hurtänktedunu

    dagispersonalen lyfte ut min 5 årige pojke med adhd!

    Jag ser faktiskt inte heller problemet riktigt. visst hade han kunnat få en tröja och en personal borde stått med honom men jag hade gjort helt samma sak själv. Hade mitt barn gjort något sådant hade jag burit ut. med eller utan diagnos.

    En diagnos är inget frikort för särbehandling vilket många verkar tro nu för tiden. Och man måste ta sitt ansvar som förälder.
    Det där låter ju som en totalt ohållbar situation och hade jag haft mitt barn där hade jag krävt att det där barnet omplacerades. Jag hade verkligen fruktat för mina egna barn om ett barn kunde få dom där utbrotten. Låter rent livsfarligt. Om du säger att 1 blåmärke på din son kan vara 5 på en personal så låter det inte säkert alls för de andra barnen.

    Låter som ni borde överväga särskola eller liknande för honom.

    Hur som helst hoppas jag ni kommer fram till en lösning för jag tror ju inte han mår bra av den där situationen heller.

  • hurtänktedunu
    Litet My skrev 2015-10-30 20:27:08 följande:
    En diagnos borde vara ett "frikort" till att man sätter in en kunnig resurs. När det blir utbrott liknande det TS barn fick är det vi vuxna som missat något, inte läst av eller förberett tillräckligt. Sedan förstår jag att det inte hinns med om han inte har resurs till bara honom. Hur skulle du kräva att ett barn skall flyttas? Det kan man inte utan man får flytta själv i så fall eller ännu hellre trycka på att det stökiga barnet får resurs. Vem vet, det är mycket möjligt att det finns ett lika utåtagerande barn i ditt barns grupp/klass men som lyckad hålla sig ifrån utbrott genom rätt stöttning. Hur tänkte du om särskola? ADHD ger ingen som helst rätt att gå på särskola tillsammans med barn med utvecklingsstörning.
    barnet hade ju resurs som jag förstod det vilket gör det ännu värre tycker jag. Men om barnet får sådana utbrott och dessutom har en resurs men inte verkar kunna göra något åt det så måste ju någon form utav åtgärd göras.

    Som sagt andra barn kan ju skadas av hans beteende och hur dom ser det som hållbart förstår jag inte alls.
    Jag hade som sagt som förälder till annat barn varit allt annat än glad om mitt barn hamnat i skottlinjen och hade detta barn på något sätt skadat mitt barn så hade jag dragit det så jävla långt jag bara kunde för att få bort det barnet. Hur illa det än låter så vill jag inte behöva vara rädd för vad som kan hända på mitt barn på förskolan.

    Sen är det väl självklart att barnet ska få hjälp och stöd. MEN i en stor grupp med för få vuxna är absolut inte rätt sätt. Och han hade som sagt en resurs och det hjälpte ju inte heller så då får dom ju göra något annat.
  • hurtänktedunu
    Wilowa skrev 2015-10-30 17:10:15 följande:
    Jag som personal ser problemet, kan du lita på min kompetens?

    Det är inte okej att kränka barnet på det sätt som hänt här. Det går att lösa situationen på betydligt bättre sätt eller ännu bättre vara steget före och se till att situationen inte uppstår alls.

    Bär barnet till ett annat rum, stäng dörren och var med barnet tills det lugnat ner sig. Prata med barnet! Respektera barnet! Det är de vuxna runt barnet som har ansvaret att se till att miljön är sådan att även detta barn klarar att vara i den.
    Men det är okej av barnet att kränka andra genom att spotta på dom och slå på dom?


  • hurtänktedunu
    Ego Lovers skrev 2015-10-30 21:20:30 följande:
    Jösses va fördomar du har! Skrämmande att så fördomsfulla människor får vistas ute i samhället som vill sätta normalbegåvade barn i samma klass med barn med begåvningsnedsättningar där det normalbegåvade barnet inte kommer kunna få nån form av intelligent utbyte av klasskamraterna. Har du varit på en särskola? Jag har varit det och jag skulle aldrig någonsin rekommenderar att ett barn med normalbegåvning ska gå där.

    inte alls. Men något måste ju uppenbarligen göras. diagnos eller ej så kan man inte ha ett så utåtagerande barn bland så många andra barn som kan hamna i skottlinjen.
    Det är varken bra för barnet i fråga eller dom andra barnen. Däremot tycker jag att väldigt många använder diagnoser som frikort och många föräldrar tar det som ett argument istället för att handskas med problemet.


    "Nej men jag gör inget åt det där för han har adhd så det är så han är"
    Sett väldigt mycket utav detta och det är skrämmande.

  • hurtänktedunu
    Litet My skrev 2015-10-31 02:30:41 följande:
    Nej, föräldrar ser inte diagnos som ett frikort att låta ungarna göra vad de vill. Skulle i så fall vara de som satt diagnos på ungen själv, såna föräldrar finns tyvärr. Väljer man att utreda sitt barn och får en diagnos har man redan kämpat sig blå, sedan börjar grovjobbet för föräldrarna. Däremot BORDE de få frikortet att rätt mängd kompetent personal kopplas in när man vet att det finns ett barn med diagnos som kan agera ut, likaväl för det barnets skull som för alla andra.
    Du säger det ju själv. Du har aldrig klandrat pojken för att han gett sig på ditt barn. Det kallar jag verkligen ett frikort. hade barnet inte haft en diagnos hade du nog inte vart lika förstående.
    Visst att det kan vara svårare osv. Men bara för att man har en diagnos ska man inte kunna komma undan med vad som helst. Bland annat att hoppa på folk bakifrån.
  • hurtänktedunu
    Wilowa skrev 2015-10-31 12:34:22 följande:
    Att inte lägga skulden på pojken är inte samma sak som att man låter honom göra som han vill. Om de vuxna runt barnet gör det de ska, så uppstår inte situationen. Barnet klarar att hantera situationen om det får rätt hjälp och stöttning. Om de vuxna gör nåt annat och låter barnet klara sig själv, så är det ju faktiskt de vuxna som bär skulden och inte barnet. De vuxna vet att de måste hjälpa barnet!
    dorada skrev 2015-10-31 08:50:40 följande:
    Kan ju tillägga att vi varit flera ggr i kontakt med specialpedagogen (speciallärare heter det i finland) och pratat om problemen, dagvårdsperso alen i sin tur har x antal ggr avböjt erbjudandet om hjälp, de har sagt de har situationen under kontroll. Han har även en reaursperson men inte egen resursperson, hon fungerar som gruppresurs. Har erbjudit dem prata med barnpsyk(heter så här i finland var barnen utreds) så att han skulle få en helt egen resursperson men dom tackade nej till det med. Varför tar de inte emot hjälpen? Även från barnpsyk har de erbjudit sig att komma och kolla över läget och kunna ge skolning, tips, "verktyg" etc. Men även det har de avböjt. Varför?
    "Hurtänktedunu" Här har du svaret, ts son har en personal som inte vill ta i problemet. Hade de lyssnat på föräldrarna och tagit emot den hjälp de erbjudits så hade detta antagligen aldrig behövt hända.

    ja absolut. barnet måste få hjälp. Det är ju så klart en självklarhet. MEN att knappt reagera när ett barn slänger sig på en annans barn bakifrån på grund av att barnet har en diagnos är enligt mig det samma som att ge ett frikort. Som sagt hade ett barn utan diagnos gjort något liknande så hade det tagit hus i helvetet.


  • hurtänktedunu

    Och jo barn med den här problematiken är ju uppenbarligen en fara för sin omgivning. Kan ju inte vara säkert för varken personal eller andra barn. Och pedagoger har ju inte utbildning i att hantera sådant här beteende så då borde barnet flyttas någonstans där utbildningen finns och där hen inte kan skada andra personer

Svar på tråden dagispersonalen lyfte ut min 5 årige pojke med adhd!