• dorada

dagispersonalen lyfte ut min 5 årige pojke med adhd!

Har inte hunnit läsa igenom de senaste 70 kommentarerna men ka. Ju berätta iallafall sphär. Jag är mycket medveten om att han skall fostrat, uppfostras osv, hela köret. Jag har meddelat dagispersonal att jag är okej med typ allt eftersom jag vet hur han kan bli. Blåmärken på hans armar är inget jag kommer att förhöra dem om eftersom ett blåmärke på hobom kan betyda fem på personalen. Tog upp allt detta med personalen och sade att tyvärr är det inte ok för min del att han kastas ut mera. Måste finnas andra lösningar. Jag har erbjudit dem otaliga ggr att jag kan be barn.psyk komma och "undervusa" dagispersonalen i olika metode och system de kan prova men de har avböjt och sagt de har allt under kontroll. Har de det?

Och ja, man skall ha tydliga regler, om ni menar hprd med det så håller jag absolut med. Daltar verkligen inte med sonen. Klara tydliga regler förenklar vardagen.

Egentligen borde ju jag skriva ner hela hela historien ang skitungen min ;) för att alla skall förstå hela sammanhanget, men tyvärr gjirde jag ju inte det nu. Sonen hade sitt utbrott iaf borta från alla andra barn, utagerade på en personal. 2 andra ur personalen satt på kaffe, kom utrusande från kafferummet, nappar tag i ungen och kastar ut ensam. Inte ok för mej och får inte hända igen. Tycker inte jag sätter orimliga krav eftersom detta är enda kravet jag nånsin satt angående hur han hanteras, behandlas osv. Är det att vara en omöjlig förälder?

• dorada
    Santana skrev 2015-10-29 12:55:19 följande:

Ja, det är absolut okej gjort av dagispersonalen för att skydda de andra i gruppen.

Om du är mamma till ett adhd barn vet du nog själv att deras utbrott enbart kan bemötas med tydliga och konsekventa handlingar, eller vet du inte det?

Istället för att ifrågasätta personalen, borde du nog, i samarbete med ditt barns läkare, kolla över medicineringen.

Han har börjat äta medicin för ca 2 mpnader sedan så det är ju under prövning nu för att få rätt dos
  • dorada
    Fröken Apelsin skrev 2015-10-29 20:08:45 följande:

Felaktiga enligt dig ja. Jag har skrivit i TVÅ trådar angående det här ämnet, det skulle jag inte kalla var och varannan tråd.

Den här tråden handlar ju om en daltande förälder så det kändes lämpligt att ta upp det här. Grejen är att om hon tycker det är helt okej att hennes barn misshandlar andra barn nu hur ska det bli i framtiden? När tycker hon inte det är okej längre? Då barnet är 10 år, 15 år, 20 år eller 25 år? Ingen verkar överhuvudtaget tänka på barnen som blir misshandlade. Skulle du själv tycka det var okej om din som blev slagen i skolan?

Jag har aldrig sagt att barnen inte ska få struktur och hjälp. Jag har sagt att man måste sätta gränser också. Också, inte bara. I det här fallet lyfte de bara bort pojken från platsen.

Har jag någonsin här skrivit det skulle vara ok om han misshandlar andra barn?

Vad vet du om vilka gränser jag har? Men att jag inte tycker det är ok han skall stå ute, ensam. Nej ingen personal med,personalen bekräftade att de stod på insidan.

Han har en assistent som det heter här. En person som är anställd för att vara med honom hela dagarna. Hälften av barnen var i vilorummet nör det här inträffade. Sonen var UTANFÖR vilorummet. Resten av barne. Var i ett helt annat rum var de hade förskoleundervisning. INGA bar. Var i närheten av honom då detta hände.
  • dorada
    Fröken Apelsin skrev 2015-10-29 16:01:40 följande:

Om det är så att de inte klarar av att vara föräldrar så får socialen omhänderta barnet.

Jag hoppas verkligen fröken apelsin att du inte syftar till mig nu flr isf ör det ett ganska fult påhopp.
  • dorada
    vampyria2 skrev 2015-10-28 10:19:12 följande:

Han fick vara ute i max fem minuter det klara en femåring utan problem.

Ett tipps till dig som förälder är att inte elda upp barnet i det här, att inte göra det större än vad det är.

Bekräfta barnet och det den säger, säg att ni tillsammans ska prata med fröken och reda ut det hela men du gör bara barnet en björntjänst om du ger honom krut till sin ilska om detta.

På vilket sätt ger jag krut till hans ilska? Genom att be honom berätta vad som hände?
  • dorada
    straw2008 skrev 2015-10-28 08:28:23 följande:

Jag tycker de gjorde helt rätt, jag har själv barn som dagligen blir slagna skrämda o retade av små "gullegubbar" som ditt barn. Jag är på vippen att kräva att dessa barn stängs al, på allvar. Enligt mig bättre att de får vara hemma med assistent själva än att klösa mitt barn. Eller på specialskola för andra sjuka barn.

Detta gäller endast då barnen är elaka, givetvis är barn med sjukdomar o diagnoser välkomna så länge de inte skadar skrämmer eller gör illa de andra barnen.

"Gullegubbar" som ditt barn. Vilken kommentar. Att vuxna mänskor kläcker ur sig sådanna komentarer tycker jag är sorgligt.
  • dorada
    dorada skrev 2015-10-30 11:16:47 följande:

"Gullegubbar" som ditt barn. Vilken kommentar. Att vuxna mänskor kläcker ur sig sådanna komentarer tycker jag är sorgligt.

Alltså att du måste förlöjliga det. Naturligtvis vet jag att han är en skitunge med, men för mig är han väl om inte annat på kvällen då han sover min gullegubbe? Betyder väl inte att jag jämför honom med en ängel som aldrig gör fel!?
  • dorada
    HenryIronstead skrev 2015-10-30 21:21:26 följande:
    Förvisso. Men man benämner inte barn som "odjur". Det var inte ens provokativt, bara jävligt plumpt.Ni måste vara otroligt intelligenta, tankeläsande osv mänskor hela bunten som kan göra en sådan bedömning av mig utifrån en familjelivs tråd. 

Ni måste vara otroligt intelligenta, tankeläsande osv mänskor hela bunten som kan göra en sådan bedömning av mig utifrån en familjelivs tråd. Jag behandlar all personal som skit, kan inte öht ta hand om min egen son, höjer han till skyarna oberoende vad. Hällst skall socialen ta han om honom åt mej eftersom jag högst antagligen har en diagnos själv dessutom. Ganska häftigt dethär stället....
  • dorada
    HenryIronstead skrev 2015-10-30 22:39:13 följande:

Nu hände nåt väldigt fel när du citerade. Du skrev in ditt egna inlägg inuti mitt. Och jag som faktiskt försvarat. Hmm.... Konstigt. Skriv om, är mitt goda råd. Eller kopiera det du ville säga. Skumt att du öht citerade mig eftersom det du skrev inte hade med mitt inlägg att göra.

Det var inte ditt inlägg jag skulle citera, förlåt!

Klickade säkert fel i all hast och kollade inte igenom innan jag skickade iväg komentaren.
  • dorada
    Ego Lovers skrev 2015-10-30 23:31:25 följande:

Kan man inte hantera barnen på sitt arbete så tar man hjälp av specialpedagogen. Denne kan studera gruppen och sedan vägleda personalen. Det brukar ge väldigt bra resultat. Man kan även göra så hemma för den delen men då tar man kontakt med Bvc psykologen och denne kan lyssna av situationen och ge handledning vad man kan göra för att minimera utbrott och utåtagerande beteende tex. Har själv varit med om detta på en förskola där ett barn helt plötsligt blev utåtagerande och personalen sa till men inget hjälpte. Specialpedagogen kopplades in med tillåtelse av föräldrarna och denne studerade barnet och barngruppen inkl personalen och upptäckte att barnet triggades av de andra barnen dvs de gjorde saker mot barnet som pedagogerna inte såg men när det utsatta barnet försvarade sig genom att slåss då lipade den som var elak först. Specialpedagogen lyfte problemet och det blev bättre i gruppen när pedagogerna visste orsaken till att barnet blev utåtagerande och arg och kunde förhindra många konflikter och inse att det var pga några av de andra barnen som de egentligen trodde var små ljus men som triggade igång det hela. Det utsatta barnet ville inte säga till pedagogerna för förtroendet var förbrukat eftersom barnet fått skulden hela tiden och vi arbetar fortfarande med att barnet ska gå till pedagogerna och säga till men som sagt det förtroendet är förbrukat så de får ligga steget före än att barnet säger till när denne blir utsatt för då smäller det. Och tyvärr blir det så här när barn utsätts för kränkningar. Tilliten försvinner och det blir problem och då ligger det på oss pedagoger att ligga steget före hela tiden för det utsatta barnets skull sim man tidigare trodde var förövaren

Kan ju tillägga att vi varit flera ggr i kontakt med specialpedagogen (speciallärare heter det i finland) och pratat om problemen, dagvårdsperso alen i sin tur har x antal ggr avböjt erbjudandet om hjälp, de har sagt de har situationen under kontroll. Han har även en reaursperson men inte egen resursperson, hon fungerar som gruppresurs. Har erbjudit dem prata med barnpsyk(heter så här i finland var barnen utreds) så att han skulle få en helt egen resursperson men dom tackade nej till det med. Varför tar de inte emot hjälpen? Även från barnpsyk har de erbjudit sig att komma och kolla över läget och kunna ge skolning, tips, "verktyg" etc. Men även det har de avböjt. Varför?
  • dorada
    Ego Lovers skrev 2015-10-31 14:31:26 följande:

Du kan kräva att en person från barnpsyk kommer och kollar just ditt barn. Låter väldigt konstigt att de avsäger sig hjälp. Har de något att dölja?

Samma sak har jag funderat.... Dethär ör kanske lite fel jämförelse med jag jobbar själv med handikapoade personer med väldigt olika och väldigt olika svåra handikapp. Skulle jag under någon omständighet kasta ut en person på jobbet utomhus skulle mitt arbete ryka direkt...
Svar på tråden dagispersonalen lyfte ut min 5 årige pojke med adhd!