• mariastr888

Att pott räkna 3 åring

Jag blir tokig.

Sonen på 3 år vägrar att gå på potta eller toa. Han kan skrika o gråta o säga jag vill inte.

Han har kissat och bajsat i pottan förut och även en gång i toaletten. Hur mkt man än berömmer honom så händer de inte igen. Han kan sätta sig men ingenting händer sen går han därifrån och kissar ner sig eller bajsar på sig.

I 2 dar nu så har han haft bara kalsonger på sig och han kissar ner sig sen går han in på toaletten säger att han ska kissa och så drar han av sig kalsongerna lägger dom på golvet och går ut därifrån. Säkert 5 par kalsonger på en kväll som är nerkissade. Försöker förklara att man INTE ska kissa i kalsongerna utan man måste dra ner dom SEN kissa i toaletten eller pottan men icket.......

Känns som han kmr ha blöja tills han är vuxen. ÖS MED TIPS

• Svar på tråden Att pott räkna 3 åring
  • Rosa Fluff

Jag har inga tips men är i samma situation. Vi har provat en toasits som har en sits för vuxna och ovanpå en för barn, belöningssystem, påmina om toabesök, inte sagt nåt alls utan låta honom känna efter själv etc. Min är snart 3,5. Jag har sonika accepterat att han inte är redo. Han får helt enkelt va sen med att bli blöfri. : )

• Milleman

Alla är inte redo bara för att de fyller tre men har det hänt något speciellt då han innan ville och nu vägrar?

Vi körde belöningssystem. Sonen älskar klistermärke så varje gång det kom kiss på toan fick han ett att klistra upp på ett papper på toa. Jättestolt blev han. Vi hoppade över potta helt. Mycket lättare när man är hos andra och så.

• mammalovis

Jag tror inte du kommer någon vart med att tjata. Låt honom ha blöja och själv komma på det.

Med min tös försökte jag en sommardag med trosor när hon var 2,5 år. Efter hon skvättkissat ner 5 par på en timma gav jag upp. På förskolan höll hon sig över 5 timmar och kissade oftast först när jag kommit då hon inte ville att personalen skulle byta.

Under hösten försökte vi med klistermärke som belöning varje gång hon satt på pottan, två om hon lyckades. Det gick åt pipsvängen. Därefter la vi ner påminnandet. Sedan kom en period då hon konstaterade att hon hade kissat i blöjan och ville byta. Sedan hade vi en period då hon på väg hem från förskolan stannade och konstaterade "nu kissar jag". Sedan kom nästa period då hon kom på när hon behövde kissa och man fick rusa till toaletten om hon skulle hinna i tid. Så med min envisa tjej krävdes det att hon fick bestämma själv. Hemma fanns både toasits och 2 olika pottor.

Vår yngsta tös på knappt 2,5 år har själv tagit initiativ till att sitta på pottan och toaletten i sambons sällskap. Hon har en minst sagt lustig stil när hon ska krångla sig upp för att sitta på toa. Hon bestämmer själv när hon vill försöka, dock lite i mån av tid när alla kläder ska av först.

• Annelie 76

Vi använde muta. Vi hade problem med bajsandet, inte kissandet men löste det genom att sonen fick spela spel på telefonen om han bajsade på potta eller toalett. Han valde toalett. På dagis mutade de med iPad. Tog inte så lång tid då sonen var helt redo att sluta med blöja.

• Lantluft

Märkligt att svenska barn inte "är redo", samtidigt som kinesernas barn är torra vid 1-1,5 års ålder.

• mammalovis

Det beror väl på hur mycket tvätt man vill ha och om barnet ska tvingas kissa på rutin eller om det ska lära sig att förutse behovet själv.

• Mammakatt

Vi var själva där för inte så längesedan. Sonen nu 3 år o 3 mån är numera blöjfri på dagen men vägen dit var för oss lång och kämpig. Det tog ca 5 mån att få sonen att gå på potta/toa, mannen och jag hade många diskussioner huruvida han var redo och vi har hela tiden försökt utgå från hans förutsättningar (i den här åldern händer det mkt i barns utveckling så det kan vara skillnad på några veckor).

Till en början körde vi klistermärken (klistermärksbok m 200 klistermärken som vi la i en låda) som belöning. 1 klistermärke för varje toabesök (oavsett resultat) som vi föräldrar tog initiativ till. 2 klistermärken för varje toabesök sonen tog initiativ till. Detta var mkt uppskattat och funkade bra för att få till kissandet.

Bajsandet va det svåraste för oss och vi fick gå tillbaka för att använda blöja för att bajsa i under ett tag då sonen blev rädd för bajset. Vi försökte få lite råd från BVC men fick inget mer vettigt råd än att hen inte var redo och att vi skulle försöka på nytt om ngr mån med allt. Vi fortsatte öva på toa och tillslut erbjöd vi kinderägg som muta (inget stolt ögonblick) men det hjälpte faktiskt oss de första veckorna när han väl börjat bajsa (var lätt att ta bort sen). Dagen han glömde bort sin rädsla och bajsade så satt vi och tramsade på toan och jag gjorde olika ljud som skulle föreställa när olika djur bajsade. Och då lossnade det.

Några tips som funkat för oss under perioder:

- Se till att ha ngr olika pottböcker, gärna de som är nyfikna på kiss o bajs

- Prata om kiss/bajs och ställ frågor till barnet. Vart tar det vägen? Vem kissar och bajsar (familj, vänner, djur osv) och hur ser det ut?

-låt barnet spola efter sig - det är roligt att säga hej då till det i toan och sedan spola (funkar även vid potta).

- ok att använda blöja. Ett steg på vägen kan vara att kissa/bajsa på toa med blöjan på.

- se till att ev toasits och pall sitter/står stadigt.

- det ska vara roligt att gå på pottan/toa. Beröm i massor!!!!! Ha ett toakalas.

- ha tålamod och bit ihop som förälder (lättare sagt än gjort). När välmening övergår till en stress så blir det inte bra för någon men det är lätt att glömma när man väl är uppe i det och hör hur lätt det har gått för "alla" andra.

Lycka till!

Svar på tråden Att pott räkna 3 åring