• MissEmJ

Illamående - när slutade det för er?

Är gravid i vecka 8 (7+4) och dras med illamåendet from hell. Jag är fullt medveten om att det är väldigt individuellt med illamående, men behöver lite pepp nu. I vilken vecka slutade ni må illa?

Behöver något att räkna ner till och hoppas för allt i världen att jag inte tillhör dem som mår illa hela graviditeten.

• Svar på tråden Illamående - när slutade det för er?
  • Cyanea

Jag är i v. 28 nu. Jag kräktes fram till v. 16 och mådde riktigt, riktigt illa fram till v. 18, sen släppte det. Nu mår jag illa igen, fast på grund av tryck mot magen från bebisen ;) 

Jag tyckte att mitt illamående kunde variera med hur bra jag mådde i övrigt. Hade jag sovit dåligt eller för kort en natt satt jag på toan flera gånger dagen därpå. Samma om jag inte åt så bra, då mådde jag pyton. Sov jag bra eller lyckades få i mig flera små portioner med bra mat kunde jag må riktigt hyggligt. 

Tänk lite på vad som skiljer sig åt om du råkar ha en dag du mår lite bättre så kanske du kan hjälpa dig själv :) Håller tummarna för att du snart mår bättre. 

• Januaribarn11

Mitt gick över nästan helt i början på vecka 10. Är snart i v 12 nu och känner mig bara jävligt trött! :( men hellre trött än illamående säger jag bara, spydde som en gris.

• Seemlan
    UK Jennie skrev 2015-11-01 09:35:03 följande:

Menar du nar du var 9+0? Jag ar 8+6 och har varit lite sma-illamaende de senaste veckorna, samt trott, men igar avtog det vilket jag faktiskt blev lite orolig over! I forra graviditeten var jag sma-illamaende fram till v.13.

Ja, det avtog successivt från 9+0 till 9+3 ungefär.. är i v 11 nu och har kvar alla andra krämpor
  • FruP88

De här med illamående är verkligen så individuellt. Jag har mått illa ifrån början av graviditeten som sen eskalerade en aning i v 10. Så då fick jag besöka kvinnokliniken för att få dropp och få i mig vätska. Efter de har illamåendet gått till och från så har varit sjukskriven ifrån v 17:( men med hjälp av lergigan comp så fick jag behålla allt jag fick i mig. Nu är jag i v 29 och har bra och dåliga dagar så är fortfarande sjukskriven.
    Så är ingen enkel fråga att svara på utan alla graviditeter är olika:)

• Erran4

Är i v13 och försöker just nu piggna till efter en kaskad i toaletten. Trodde det skulle ha gett sig nu, men det gäller nog att hålla ut ett tag till.

Med första barnet så slutade jag må jätteilla efter 1 a trimestern. Däremot var jag generellt känslig för mat genom hela graviditeten.

• cilla75

Har mått illa och kräkts dagligen sedan vecka 7, är nu i v 40 (39+0) och mår precis likadant och gjort hela graviditeten, ätit lergigan comp som hjälpte lite runt v 10-18, men slutade hjälpa sedan.

Det är ytterst ovanligt att må illa hela graviditeten, men tydligen drog jag den nitlotten :(

• Wildlings

Typ v 16 slutade jag spy regelbundet men lukter kunde trigga igång illamåendet och kräkningar ända fram till förlossningen. Typ röklukt och avgaser. Så har det varit för mig båda mina andra graviditeter och nu är jag i första trimestern på min 3dje graviditet och mår illa mer lr mindre hela tiden. Räknar med samma sak den här gången som med de andra. Har några veckor framför mig

• ellinoras

För min del blev det bättre i v 10, och sen ännu bättre i v.11. Är nu i v 12 och mår ännu lite illa, men inte så farligt. Det blir bättre!!

• Polkagrisen85

Ja fick tabletter , lergigan Comp från v 5 till v 37 pga illamåendet .. Hade aldrig kunnat jobba annars .. Min jobbarkompis kröktes flera ggr om dag tills det va dags & föda ... Så väldigt olika

• Axe

Det började avta i v 17, men slutade helt i v 19.

• tulip79

Mådde illa i 5 mån med sonen o 3 mån med dottern. Seaband o finskuren ingefära (några tsk/morgon) minskade illamåendet en hel del för mig!

Svar på tråden Illamående - när slutade det för er?