• albedo

BIM-DECEMBER

Hejsan, har aldrig försökt bli gravid tidigare. Tog ut hormonspiral 3/11 efter 6 (5+1) år och antar att jag väntar på att få mens. Började blöda två dagar efter i ca 2-3 dagar men gissar att det inte var riktig mens. Hade ingen mens när jag hade spiralen så är helt oblivious kring min cykel... Tempar "på skoj" med vanlig febertermometer och det diffar ju en del men har inte fått fram ett vettigt mönster. Hade dock UI nyss så det påverkar säkert BKT.

Barnmorskan försäkrade att jag skulle kunna bli gravid direkt men själv är jag lite skeptisk, för att inte säga pessimistisk. =/ Min sambo är över 40 så vi känner oss tyvärr ganska stressade över att bli med barn så snart som möjligt. Egentligen skulle vi vänta ytterligare några år men verkligheten knackade på så det är bara att börja försöka.

1:a barnet, 1:a försöket

• albedo

Hej, var på jourakut ikväll pga UI som kommit tillbaka. Sa till läkaren att vi försöker få barn och att jag inte vet om jag är gravid eller inte då jag ville vara säker på att få "rätt" antibiotika. Fick till svar att vi skulle utgå ifrån att jag inte var gravid och ville skriva ut något som man inte bör ta under en graviditet. Nämnde att jag inte haft mens ännu och tog ut spiralen 3/11. Fick till slut fortsätta med den gamla antibiotikan som jag ordinerats tidigare med hänseende till ev graviditet, då av en annan läkare.

Är det så omöjligt för mig att vara gravid att man skall utgå ifrån att jag inte är det? Vi har haft sex ungefär varannan dag sedan jag slutade blöda efter spiraluttaget, ngn gång har det dock gått två eller tre dagar mellan gångerna. Har ingen aning om när jag har ägglossning men kan ha blivit gravid tidigast 7/11, när är det då vettigt att göra graviditetstest om jag inte får mens? Barnmorskan hävdade som sagt att jag skulle kunna bli gravid så fort jag tagit ut spiralen. Om det stämmer känns det inte helt rätt av läkaren att utgå ifrån att jag inte är gravid när hen skall skriva ut medicin?

Mvh

• albedo

Både yay och nay idag! Var på vul och läkaren kunde konstatera att jag skall ha ägglossning inom några dagar. Så inte gravid men fertil "vecka" och "utlovad" äl. =) Har fortfarande ingen aning om hur min cykel ser ut men om man höftar på 28 dagar så kommer nästa mens (förhoppningsvis inte alls) runt 10-14 december.

• albedo
    Lilla Luna skrev 2015-11-24 15:45:42 följande:

Min sambo tror typ att det är jättelätt att bli gravid. Så nu då kroppen är igång igen efter p-piller så händer det jättelätt och inte att det kan ta flera flera månader.. Han vill inte heller dra ner på koffein eller så som kan påverka. Så.. Mycket koffein och lite sex. Ja, oddsen är emot oss. :/ men jag ger inte upp!

Håller tummarna för oss!

Vad jobbigt när han har en sådan naiv inställning. =/ Det kan ju såklart gå jättelätt men även ta flera månader upp till ett år och ännu längre.

Jag har försökt börja äta bättre, frukost till exempel, och även dragit ned väldigt mycket på koffein och till viss del socker. Tidigare innan vi planerade barn drack vi båda läsk mer eller mindre varje dag, i mängder. När jag insåg att det inte var så bra i samband med barnplanering slutade vi nästan helt och det gick förvånansvärt lätt. Det är så otroligt mycket lättare att motiveras för någon annans skull (barnet) än ens egen.

Nu vet jag inte vad ni har sagt men du kan säga att du behöver stöd med att minska på koffeinintaget, det är ju fortfarande relevant när du väl blir gravid. Dvs ni gör det tillsammans, det är ju ert barn och således ert gemensamma ansvar. =)

Nu när vi planerar barn så är det mer eller mindre totalförbud på alkohol, för båda. När jag blir gravid har jag inget emot att han dricker "lite" men det är skönt att ha ett moraliskt stöd och att man peppar varandra att hålla sig på banan.

Håller tummarna här med! =)
  • albedo

Tror jag har ägglossning idag. Först äggviteflytningar och några timmar senare stark smärta i magen och därefter molande värk i höger sida. Enligt vul i måndags skulle min högra äggstock ägglossa inom någon/några dagar så borde vara idag då? Det är ganska häftigt när man för första ggn faktiskt uppmärksammar kroppens signaler. Tidigare har jag bara tyckt att allt sådant varit jobbigt och en olägenhet. Nu när vi vill ha barn är det en helt annan sak. =) Trodde aldrig jag skulle längta efter mens vilket jag gjorde så fort jag tagit ut spiralen, men verkar som att jag först fått äl. Vore så coolt om det tog på första försöket.

• albedo

BIM-LISTA December 2015

1/12

Klubben94, 1:a barnet, 2:a försöket

sowe81, 2:a barnet, 3:e försöket (efter 4:a ma)

Smultrontjejen, 1:a barnet, 2:e försöket

NollÅtta, 1:a försöket, 3:e barnet

TB1, 1:a barnet, 25:e försöket

Norrlänning86

anna90

Testartest

2/12

Gamlamamman, 3:e barnet, 2:a försöket

PandoraDiem, 1:a barnet, 15:e försöket (10e efter x)

Sanna1986, 2:a försöket, 2:a barnet

3/12

GästenT, 5:e försöket, 1:a barnet

primavolta

4/12

pannkakan 87, 1:a barnet, 3:e försöket ef ma

5/12

mkess, 2:a försöket efter mf, 2:a barnet

Kissekatten2014, 4:e försöket, 1:a barnet

Trucker89, 1:a försöket, 1:a barnet

mininiss

karrop, 2:a barnet, 4:e försöket

Beebii, 1:a försöket efter mf, 3:e barnet

Lizzie09, 4:e försöket efter ma

Malin 845

6/12

Cfmilla, 2:a försöket, 1:a barnet

smulis, 1:a barnet, 1:a försöket

eveloppan, 1:a försöket, 1:a barnet

7/12

Minna87, 2:a försöket, 2:a barnet

Angdev, 13:e försöket, 2:a barnet

8/12

EmelieB91, 2:a barnet, 1:a försöket

maddex

Morrizen, 4:e försöket

Ang82, 1:a barnet, 9:e försöket.

finder, 3:e barnet, 1:a försöket

Calliope, 3:e försöket, 2:a barnet

Maria_87@, 14:e försöket, 1:a barnet

SamsonS, 4:e försöket, 2:a barnet

8airam8, 2:a försöket, 3.e barnet

9/12

ejh97

Lillis26, 4:e försöket efter mf

10/12

Kaninen, 3:e försöket, 1:a barnet

Kstadtjej87, 3:e försöket, 1:a barnet

201405, 3:e försöket

jossjoss, 3:e försöket

10/12-11/12

lillverra, 3:e försöket, 2:a barnet

11/12

albedo, 1:a försöket, 1:a barnet

bamboobaby

livias, 2:a försöket efter mf, 1:a barnet

karinjansson, 7:e försöket, 1:a barnet

sebbejonte, 3:e försöket, 3.e barnet

12/12

Glittersol, 5:e försöket

13/12

Mammabertil

14/12

Ekoxe, 4:e barnet

14-16/12

Fian88, 2:a barnet, 3:e försöket efter mf

15/12

mariatheresia, 5:e försöket, 3:e barnet

16/12

Symetrical

HCS, 15:e försöket, 4:e barnet

annacnummertre

17/12

babytjejen

18/12

Min tur, 1.a barnet, 3:e försöket

Längtar88

19/12

Juni90, 1:a barnet, 1:a försöket efter x

Nepe, 1a barnet, 4e försöket

Vinja, 5:e försöket, 1:a barnet

20/12

Miamarina84, 1:a barnet, 14:e försöket

Ensam02, 2:a försöket, 3:e barnet

Nepe, 4:e försöket, 1 a barnet

21/12

Crazy catlady 2:barnet, 2:a försöket

22/12

SofieKristin, 1:a barnet, 2:a försöket

23/12

Agge83, 1:a försöket, 3:e barnet

strongisthenewme, 3:e försöket, 1:a barnet

24/12

pokonis

eid, 5:e försöket, 1:a barnet

26/12

Mikaelacl

eg90

misslina, 6:e försöket, 3:e barnet

Osäkert bim

SecretlyMe, 19:e försöket, 1:a barnet

ejh97, 1:a försöket, 1:a barnet

pärlsnäcka

primavolta, 2:a försöket, 3:e barnet

SSK13, 2:a barnet, 1:a försöket efter MA i november

Veli9090

• albedo
    Lizzie09 skrev 2015-11-29 23:14:53 följande:

På tal om något helt annat än graviditet, hur har ni det där ni bor tjejer, stormar det hos er? :)

Nästan. ;) Var ute med hundarna tidigare ikväll och då var det uppehåll men nu har det vräkt ned till och från. Åska var det också innan vi gick ut, lite ovanligt så här års.
  • albedo

Kan ju klämma in en relevant fråga också... Var så trött idag, somnade nästan sittandes och efter att varit ute däckade jag i några timmar och vaknade kvart i sex. Tog tempen innan jag gick ut och låg då på 36,4. Uteslöt då möjligheten för bebis det här försöket då morgontempen låg på 36,7-8. Tempade dock igen när jag vaknade på kvällen och då hade jag 36,7 eller 36,9, kommer inte ihåg. Tempen var iaf högre än när jag varit vaken i fler timmar. Är bara på äl+3 så utesluter ju graviditetssymtom och inplantationsdipp. Vet ju imorgon om tempen börjar gå ned eller håller sig hög men funderar ändå om det är uteslutet med bebis.

• albedo
    albedo skrev 2015-11-29 23:34:36 följande:

Kan ju klämma in en relevant fråga också... Var så trött idag, somnade nästan sittandes och efter att varit ute däckade jag i några timmar och vaknade kvart i sex. Tog tempen innan jag gick ut och låg då på 36,4. Uteslöt då möjligheten för bebis det här försöket då morgontempen låg på 36,7-8. Tempade dock igen när jag vaknade på kvällen och då hade jag 36,7 eller 36,9, kommer inte ihåg. Tempen var iaf högre än när jag varit vaken i fler timmar. Är bara på äl+3 så utesluter ju graviditetssymtom och inplantationsdipp. Vet ju imorgon om tempen börjar gå ned eller håller sig hög men funderar ändå om det är uteslutet med bebis.

Just det, har även jätteömma bröst, började göra ont dagen efter äl. Ungefär hur länge kan det förväntas göra ont? Det kan väl inte vara PMS redan? Sorgligt vad lite jag har koll på kroppen...
  • albedo
    Lizzie09 skrev 2015-11-29 23:42:49 följande:

Du ska ju ta tempen varje morgon bara, ungefär samma tidpunkt, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn för att kunna gå efter tempen :) Temperaturen kan ändras mycket under en dag beroende på vad man gör och sådär, därför ska den alltid tas på morgonen innan man gått upp ur sängen :)

Det är ju det, min morgontemp har alltid varit lägre än senare på dagen så blev så förvånad när dagstempen var lägre. Då hade jag ju varit uppe och rört mig och borde rimligtvis vara varmare? Det kanske är så kallt i lägenheten nu så att det är svårt att få upp någon värme om man inte ligger under täcket...

Morgontemp tar jag samma tid varaje dag utan att så mycket som lyfta på huvudet. ;) Men tyckte som sagt att det var konstigt att dagstempen var så mycket lägre.
  • albedo

Hejsan, har varit lite off, kände mig riktigt less på detta, och det efter en månad... Fick mens 9e december och när den ännu inte kommit testade jag mig idag och det blev positivt! Hade en sticka från graviditetskollen.nu och fick dubbelkolla att jag inte tagit ett ägglossningstest av misstag... Gjorde även ett stavtest från CuraApoteket och ett digitalt CB och det var positivt på alla tre. Vilken jäkla chock... Gravid 1-2 veckor så hann precis få till det innan nyår. ;)

Hoppas förstås att allt går bra men om det skulle hända något så vet jag i alla fall nu att vi är fertila, vilket tar bort en del av conceptionsstressen.

Svar på tråden BIM-DECEMBER