• zasu

Positiva junibebisar 2016

Härligt med mirakel! Själv väntar jag mitt första barn. Är i v 7+5, BF 19/6. Hade vul i tisdags och fick se ett tickande hjärta.

Är 42 år och skulle sätta igång med IVF omgång nr 3, hade mf innan sommaren.

I vilket fall som helst mensen kom aldrig så vi har lyckats bli gravida på egen hand. Känns helt fantastiskt!

• zasu

Ja det är verkligen olika. Går också in i vecka 9 idag. Har redan haft inskrivning och tidigt vul.

• zasu

Vi har berättat för våra föräldrar och syskon, närmsta familjen mao. Känns bra att de vet. De visste även när de slutade i MF i våras och då kändes det bara skönt att de visste. Deras kärlek och stöd oavsett hur det går. Vill berätta till mina närmsta vänner men avvaktar ett tag till.

• zasu

Dessa drömmar....drömde i natt att jag upptäckte att mina byxor var helt blodiga. Så skönt att vakna.

• zasu

Hej,

Hur ska ni göra när det gäller fosterdiagnostik? NIPT? KUB? MKP? FVP?

Är i v 9+3 och planerar göra KUB och NIPT.

Ska ta båda blodproven nästa vecka.

• zasu
    Akire-84 skrev 2015-11-19 08:53:53 följande:

Vi har tänkt göra KUB. Vad är NIPT för något? Vad är skillnaden på dessa?

KUB visar mer sannolikheten för ev kromosomavvikelser medan NIPT via endast ett blodprov kan visa om det finns kromosomavvikelser. Har man exvis sämre siffror på KUB:en så är nästa steg ofta fostervattensprov och vill helst inte göra det pga missfallsrisken.

Gör även KUB då jag läst att kombon är bra då man har ett ultraljud och kan då upptäcka ev andra avvikelser på fostrets organ o liknande.

Tyvärr kostar NIPT en hel del, olika på olika platser i landet. Känner dock att det är värt det. Har personer i min närhet där allt sett bra ut men sen fått avbryta graviditet i v 20. Vill upptäcka ev avvikelser så tidigt som möjligt el rättare sagt förhoppningsvis få ett bra besked så att man kan vara lugn.
  • zasu
    Akire-84 skrev 2015-11-19 19:23:18 följande:

Vad kostar NIPT? Kub kostar 1500 där vi bot, vilket min gyn tyckte var orimligt egentligen... Eftersom det inte kostar alls i vissa landsting.

NIPT kan kosta allt mellan 7000-11000 kr. I Stocholm så kan man få det gratis om KUB:en visar sämre än 1/200. Bor i Göteborg och här får man göra det privat för 9900 kr. KUBen är dock kostnadsfri hos bm.
  • zasu
    Pyretsmamma82 skrev 2015-11-19 20:42:55 följande:

Jag får betala 1600:- för KUB och jag bor i Göteborg. Det är bara gratis för kvinnor över 35 år i Gbg.

Sant, är över 35 så slipper i alla fall den kostnaden. Tycker dock att alla som vill borde få göra det utan kostnad.

Känns helt fel att det är så olika i landet.
  • zasu
    UK Jennie skrev 2015-11-23 12:15:26 följande:

Hur gick det idag?? Vi fick se en liten livlig krabat! Jag grat jattemycket

Underbart! Längtar tills jag får se min igen. Jobbigt med oron över symptom, brist på symtom. Ska träffa bm imorgon, mitt andra besök. Vet ej exakt vad besöket innebär men lite prover blir det säkert.

Gör NIPT ons morgon så då får jag ett ul.
  • zasu
    Loujo skrev 2015-11-23 17:49:46 följande:

Det gick jättebra, vi fick också se en livlig liten krabat. Lättnaden och känslan när man såg det lilla hjärtat slå går inte att beskriva, det blev så mycket mer verkligt. Blev tillbakaflyttad till 10+3 så det var för tidigt för kub (ungefär som jag själv trott, har så lång menscykel), så nu har vi ett till ultraljud bokat 7/12, inte mig emot :)

Lycka till imorgon wildlings, det kommer säkert gå strålande! :)

Ja den känslan är härlig!
  • zasu

Var på UL idag. Skulle ha varit 10+3 idag men visade sig att jag haft MA vid 8+4. Känns helt knäckande. Får hoppas att blödningarna sätter igång annars blir det med hjälp av tabletter ef helgen. Lycka till alla!

Svar på tråden Positiva junibebisar 2016