• EmManny

Positiva junibebisar 2016

Akire-84 skrev 2015-11-13 19:51:52 följande:

Måste bara kolla om det är nån mer här som känner sig deppig? Mitt humör är katastrof just nu, känner mig arg på allt och alla och har inte lust med nånting. Känns som mina hormoner spelar mig ett spratt. Vill/borde ju vara lycklig nu så jag blir så frustrerad och besviken på mig själv.. Är bara i vecka 9 med tredje barnet, hoppas att det vänder snart.

Var det så i tidigare graviditeter också? Hormoner kan verkligen ställa till det för en men det vänder säkert efter första trimestern, som det mesta verkar göra.

Tror förresten inte att jag presenterat mig i denna tråden än. Läser i den här och den gamla tråden men den här är ju klart positivare!!

Jag är 33 och väntar andra barnet. Har en dotter på 21 månader. Bf 5/6. Går in i vecka 12 på söndag och på tisdag har jag tid för vul. Om allt ser bra ut då kommer jag nog känna mig lugn framöver.
  • EmManny
    Wildlings skrev 2015-11-19 12:29:43 följande:

Ju närmare vi kommer nästa vecka ju mer nervös blir jag. På tisdag ska vi på ultraljud. Jag hoppas verkligen vi får se en levande liten sprattlande unge. Varje kväll kommer illamåendet och slår ner som en bomb. Jag spyr upp allt jag har i magen och sen ligger jag till mitt i natten och mår illa. Dåligt med sömn om kvällen bidrar till tröttheten om dagarna.

Ni som gjort KUB test hur gjordes ert ultraljud, utanpå magen eller vaginalt?

Kub görs på magen.

Visst är det konstigt att det kallas "morning sickness" på engelska. För mig är det också värst på kvällen och jag tycker att det verkar vara så för de flesta. Ditt kvällsillsmpende låter fruktansvärt. Hoppas det går över snart!
  • EmManny
    Pyretsmamma82 skrev 2015-11-24 16:58:01 följande:

Tack!

Jag fick 12+0 alltså v 13. Så jag blev framflyttad. 

Ska ta och ringa imorgon och fråga. Men det kan bero på blodprovet också. Jag vet inte, fick ingen vidare förklaring. Hoppas bara att de ringer från Östra och har en tid snart så att vi får veta hur vi ska gå vidare. 

Kram

Jag tycker att det låter som att du ska lite på din magkänsla och be om ny undersökning. Min bebbe var 6 cm och daterades 12+5. Tycker att 11 cm låter osannolikt för att vara v 13. Lycka till!
  • EmManny
    gruvan skrev 2015-11-26 06:55:50 följande:

Idag går jag in i v 13 och de magiska 12 veckorna har äntligen passerat! :) I morgon gör vi kub och efter det hoppas jag kunna släppa den sista oron som envist hänger sig kvar. Eller orolig kommer jag ju fortsätta vara men iaf den oron som jag byggt upp efter missfallet och blödningarna och som inte känns sund. Det jag oroar mig mest för nu är att fostret inte ska vara så stort som det borde i v 13. Jag gjorde ju vul i v 10 då storleken stämde med senaste mensen så jag vet ju att veckorna stämmer.

Sen undrar jag om någon har tips på var man kan köpa gravidträningskläder, främst byxor? Jag är idrottslärare och har sedan magen började ta plats haft mjukisbyxor eller joggingtaights men nu börjar även de spänna och vara obekväma. Det får gärna vara joggingtaights eller liknande men vidare byxor går också bra. Men inte för vida så jag riskerar att fastna i redskap m.m. Några tips?

Har du kollat på h&m? De har i alls fall tights men de är visserligen i bomull och det kanske inte är så bra. Finns säkert på någon butik på nätet annars. Jag har lite vidare yogabyxor med hög midja som man viker ner. De är inte för gravida egentligen men de funkade väldigt bra under min förra graviditet.
  • EmManny

Hittade denna sidan med tips till dig

http://www.barnnet.se/produkter/gravid-mamma/traningsklader-for-gravida/#

gruvan skrev 2015-11-26 06:55:50 följande:

Idag går jag in i v 13 och de magiska 12 veckorna har äntligen passerat! :) I morgon gör vi kub och efter det hoppas jag kunna släppa den sista oron som envist hänger sig kvar. Eller orolig kommer jag ju fortsätta vara men iaf den oron som jag byggt upp efter missfallet och blödningarna och som inte känns sund. Det jag oroar mig mest för nu är att fostret inte ska vara så stort som det borde i v 13. Jag gjorde ju vul i v 10 då storleken stämde med senaste mensen så jag vet ju att veckorna stämmer.

Sen undrar jag om någon har tips på var man kan köpa gravidträningskläder, främst byxor? Jag är idrottslärare och har sedan magen började ta plats haft mjukisbyxor eller joggingtaights men nu börjar även de spänna och vara obekväma. Det får gärna vara joggingtaights eller liknande men vidare byxor går också bra. Men inte för vida så jag riskerar att fastna i redskap m.m. Några tips?

• EmManny
    Gweny skrev 2015-11-27 23:00:18 följande:

Vi resonerar så med. kul se sen vad det blir. Så få överraskningar i livet ändå.

Jag önskar att jag var lika tålmodig och kunde vänta... Men både pappan och jag är så nyfikna.
  • EmManny
    Gweny skrev 2015-11-28 09:07:01 följande:

Ja man är ju nyfiken. fördelar för er blir ju när ni planerar namn och klädköp osv.

Ja vi har en dotter sedan tidigare och fick väldigt mycket tjejiga ljusrosa kläder i present när hon var liten. Själv försökte vi väga upp det genom att köpa könsneutrala kläder. Kan vara praktiskt att hinna sortera lite innan bebis kommer. Med namn halveras i alla fall listan. Jag tycker dock att det är så svårt. Har särskilt svårt att komma på fina killnamn. Sedan tillkommer att namnen ska låta bra på både tyska och svenska då vi bor i Tyskland.

Någon som redan bestämt namn?
  • EmManny

Har varit förkyld i tre veckor nu och för tre dagar sedan fick jag bihåleinflammation som jag försökt självbehandla genom att inhalera och köra nässköljning. Idag är det dock värre så jag ska ringa doktorn. Vårdar samtidigt min sjuka 1,5-åring som jag var till doktorn med på morgonen efter en tuff gråtnatt. Hon har öroninflammation. Pappan är på väg hem från jobbet nu för att ta hand om oss sjuklingar.

Någon som behövt ta penicillin/antibiotika under graviditet? Jag är rädd för att behöva ta det. Är i v 13+2 idag.

• EmManny
    Sara222 skrev 2015-12-01 19:31:54 följande:

Ingen fara att ta penicillin alls, åt det under min första graviditet vid två tillfällen.

Nu gravid med nr 3. Säger läkaren att det är ok så är det så, de skulle aldrig ge gravida läkemedel utan långa studier innan. Lycka till!

Fick inte penicillin. Min läkare ville att jag ska låta kroppen läka det själv men om jag får hög feber eller ett svullet öga kommer han att skriva ut det. Skönt att veta att det är ok!
    Carrey skrev 2015-12-01 20:44:03 följande:

Verkar vara förkylningstider nu. Jag är oxå förkyld och har varit det sen i torsdags. Jag läste i förra numret av vi föräldrar gravid tidningen att det inte alls är farligt att vara förkyld. Däremot kan man bli förkyld oftare än vanligt när man är gravid och att man känner sig mer sjuk än vanligt. Men det var inte farligt och inget man ska oroa sig för. Krya på er!

Tack för de uppmuntrande orden!
  • EmManny
    Moneal skrev 2015-12-04 21:54:52 följande:

Hej hej

kikar in lite här och kollar läget :)

är gravid med barn nr 4 och är i vecka.14.

Känner av lille fisken och magen växer på :)

Allt känns så mysigt och underbart :)

Mår väldigt bra just nu och har fått en helt ny energi efter att ha måTT dåligt några veckor.

är 100% sjukskriven pga foglossning dock som är lite tråkigt.

Här har ni min plutt

och här har ni stora magen

vecka 5 vs vecka 14.

Tack för att du delar med dig av bilderna! Häftigt att se en sådan skillnad på magen redan. Ultraljudsbilden är ju också jättefin! Man ser huvudets konturer så fint!

Är också i v 14 (13+5) med andra barnet men känner tyvärr ingen fisk än. Hoppas så att jag känner igen tidigare denna gången!
  • EmManny
    Moneal skrev 2015-12-05 01:52:17 följande:

när började du känna med första barnet?

Ja allt ska ju blibtydligare snabbare ju fler barn säger de och är nog inte helt sen med att hålla med :)

Tack så mycket för de fina komentarerna :)

Det tråkiga är att jag varken minns eller har skrivit upp men nu känner jag i alla fall inget än. Imorgon går jag in i v 15. Hoppas på den veckan
  • EmManny
    andlag skrev 2015-12-10 08:22:14 följande:

Hej tjejer!

Nu har jag följt er ett par veckor så jag känner att det är dags att skaffa konto och hoppa in i gruppen. Väntar andra barnet, bebis beräknas komma 9/6, storebror är 7 så det va länge sen jag var gravid sist och inget är sig likt..

Känns som att jag precis har vaknat ur en dimma av illamående, trötthet och orklöshet. Är fortfarande känslig mot lukter och kräks fortfarande ibland men det värsta är nog över.

Nu ska ni få höra på den märkligaste gravidsymtomen jag har, i hopp om att någon annan vet vad det kan handla om, folk höjer bara på ögonbryn och tror att jag skojar när jag berättar.. Jag svettas knallrosa svett, alltså inte lite missfärgning utan åt fuchsia hållet.

det va min sambo som klagade över att jag missfärgat min sida av lakanet med ngt som vi misstänkte var hudkräm från börjat, vi har luskat och försökt hitta förklaring till detta i flera veckor nu utan framgång, bytt lakan, inte använt ngt på huden, tänkt på vad jag äter, bytt sida av sängen men ändå.. var jag än sover och vad jag än har på mig,fläckar jag ner med chockrosa. Någon som känner igen detta?

Hej!

Det symtomet har jag aldrig hört talas om. Fråga din bm. Alltså hormonerna kan ju verkligen röra till det i kroppen. Tänker spontant att det måste vara något slags utrensningssymptom men jag är absolut inte medicinskt kunnig så jag gissar bara!

Själv har jag ett för mig nytt symptom som jag inte hade i förra graviditeten. På natten när jag sover på rygg och har händerna på magen så domnar de bort. De måste ligga lägre ner. Har tid nästa fredag så då ska jag fråga om detta. Kan det vara möjligt att man har så lågt blodtryck att man får sockerdricka i händerna bara för att de ligger uppe på magen när man sover? Kan inte heller lägga upp armen på kudden. Det blir samma konstiga effekt.
  • EmManny
    Maräng87 skrev 2015-12-10 19:35:01 följande:

Jag har samma med händerna, är även lite svullen om fingrarna när jag vaknar och har ibland svårt att få på min ena ring. Brukar som tur är gå över efter en stund!

Min förra graviditet fick jag något som heter karpaltunnelsyndrom där en nerv i handleden kläms av omgivande vävnad och därför domnar händerna. Hade även väldigt ont, framförallt på morgonen och det tog också en bra stund på morgonen innan jag kunde böja på fingrarna. Sov med handledsskenor och kompressionshandskar... Varmt och obekvämt! Hoppas att det inte blir samma denna gång!!

Åh nej det låter ju vansinnigt jobbigt. Gick det över efter graviditeten? Varför får man så? Vad sade de till dig? Har själv inte märkt någon svullnad än. Sover med vigselringen och det fungerar hittills. Jag känner en som hade karpaltunnelsyndrom fast hon var inte gravid. Hon fick operera båda händerna. Hoppas verkligen att du slipper skenor och handskar denna gång!!
Svar på tråden Positiva junibebisar 2016