• Akire-84

Positiva junibebisar 2016

Hoppar in här jag med. Är gravid med barn nr 3 och beräknad 22 juni. Så spännande! Våra barn är 4 och 6 år. I em ska jag på vul, hoppas att få se ett tickande hjärta! Jag har problem med migrän, någon som vet vad man kan ta emot det som gravid?

• Akire-84
    Gweny skrev 2015-11-10 21:17:38 följande:
    Åh så härligt det är!

Jag har varit på några ul redan och ska på nytt om 3 veckor igen.
    Vad roligt! Ja nu känns det som att jag kan slappna av lite iaf :)
  • Akire-84

Måste bara kolla om det är nån mer här som känner sig deppig? Mitt humör är katastrof just nu, känner mig arg på allt och alla och har inte lust med nånting. Känns som mina hormoner spelar mig ett spratt. Vill/borde ju vara lycklig nu så jag blir så frustrerad och besviken på mig själv.. Är bara i vecka 9 med tredje barnet, hoppas att det vänder snart.

• Akire-84

Ja jag hoppas att det vänder snart, mitt humör var inte på topp de andra graviditeterna heller. Men man glömmer ju fort! Vill bara bli som vanligt igen, barnen tror väl att jag är knäpp.

• Akire-84
    TriciaN skrev 2015-11-16 10:22:47 följande:

Någon som har extrem migrän som vet vad man kan ta? Jag kan inte äta dem jag har på recept nu

Samma här, undrar också!
  • Akire-84
    Tiana skrev 2015-11-16 19:21:18 följande:

Är arg på allt idag, och så har jag fått halsbränna på köpet. Eller så är det just det som gör mig arg hahaha.

Du är inte ensam :) om varken det ena eller det andra. Mitt humör är en berg och dal bana, börjar vänja mig vid att vara arg..
  • Akire-84
    zasu skrev 2015-11-19 08:37:12 följande:

Hej,

Hur ska ni göra när det gäller fosterdiagnostik? NIPT? KUB? MKP? FVP?

Är i v 9+3 och planerar göra KUB och NIPT.

Ska ta båda blodproven nästa vecka.

Vi har tänkt göra KUB. Vad är NIPT för något? Vad är skillnaden på dessa?
  • Akire-84
    zasu skrev 2015-11-19 12:16:28 följande:
    KUB visar mer sannolikheten för ev kromosomavvikelser medan NIPT via endast ett blodprov kan visa om det finns kromosomavvikelser. Har man exvis sämre siffror på KUB:en så är nästa steg ofta fostervattensprov och vill helst inte göra det pga missfallsrisken.

Gör även KUB då jag läst att kombon är bra då man har ett ultraljud och kan då upptäcka ev andra avvikelser på fostrets organ o liknande.

Tyvärr kostar NIPT en hel del, olika på olika platser i landet. Känner dock att det är värt det. Har personer i min närhet där allt sett bra ut men sen fått avbryta graviditet i v 20. Vill upptäcka ev avvikelser så tidigt som möjligt el rättare sagt förhoppningsvis få ett bra besked så att man kan vara lugn.
    Vad kostar NIPT? Kub kostar 1500 där vi bot, vilket min gyn tyckte var orimligt egentligen... Eftersom det inte kostar alls i vissa landsting.
  • Akire-84

Ja det går inte riktigt ihop med patientsäkerhetslagen om att få likvärdig vård, konstigt att det skiljer i olika län.

• Akire-84
    Pyretsmamma82 skrev 2015-11-24 11:56:18 följande:

Kub klart... vet inte om jag är så glad. 
    Pyret va 11,8 cm lång och hjärtat tickade på som det skulle. 

Jag och sambon tyckte att hon mätte konstigt när det gällde nackspalten... de första 2 resultaten var mellan 0,8-1,2 och det tredje som hon knappade in i beräkningen var 1,88 men då såg det ut som hon mätte nere vid axeln. Fick 1:145 på DS och 1:4043 på de andra två. 

Skickades remiss för FVP eller MKP. Vet varken ut eller in just nu. 

Be om ett nytt kubtest med nån annan bm!
  • Akire-84

Vem föreslog magnesium vid migrän? Och hur kom du på det? Jag frågade på Apoteket och de hade aldrig hört talas om det. Jag blir galen på min huvudvärk snart..

• Akire-84
    Hey.orange skrev 2015-11-25 17:14:54 följande:
    Det var nog jag! Jag läste det i en artikel i hemmets journal för typ ett halvår sen. Det är muskelavslappnande, och jag har väldiga spänningar i nacke och rygg som kan vara orsaken till min migrän jag hade. Det funkar på mig iaf!
    Okej då förstår jag. Vilken styrka ska man ta?
  • Akire-84

Vilken vecka gör ni kub? Jag kommer göra mitt i vecka 14, är inte de lite sent? Eller typ 13+0 men man säger ju vecka 14?

• Akire-84
    Akire-84 skrev 2015-12-06 22:24:36 följande:

Vecka 12 med tredje barnet! Hur stor ska magen bli?!

Äh kommer ju inte med nån bild :/
  • Akire-84
    Dance dance dance skrev 2015-12-06 22:34:33 följande:
    Jodå, den syns! För mig är det av någon anledning så att jag oftast inte ser bilder på mobilen men när jag sitter vid datorn ser jag dem.
    Ok :) visst är den stor! Nån annan som också fått mage tidigt?
  • Akire-84
    TriciaN skrev 2015-12-10 07:35:18 följande:

Bara gråter och gråter.. Vaknade imorse gick upp och kissa så kom det blod., ringt barnmorskan i all hast och hoppas hon ringer upp så fort som möjligt

Men fy, förstår din oro. Säkert ingen fara.. Vilken vecka är du i?
Svar på tråden Positiva junibebisar 2016