• gruvan

Positiva junibebisar 2016

Hej.

Jag väntar andra barnet med bf 8 juni. Storebror är 2 år nu men kommer vara nästan 3 när bebisen kommer.

Jag är i v 9+1 och har redan gjort tre vul. Fick mf i juni och när jag var i v 6+0 fick jag liknande blödningar som vid mitt mf och fick därför en tid samma dag. Då fick vi se en hinnsäck som var så stor som den borde vara vid den tidpunkten i graviditeten och inget tecken på blödning. I v 7+2 fick jag en till blödning, lite större än den förra, och fick komma till gynakuten. Då syntes tydligt huvud, kropp och ett tickande hjärta! Läkaren tyckte det såg ut som att moderkakan höll på att bildas över själva öppningen mot slidan och då är det tydligen vanligt med blödningar. Förhoppningsvis följer moderkakan med uppåt när livmodern växer så det hoppas jag på nu. I onsdags, v 8+6, fick jag ett uppföljnings-vul och fick då se det lilla hjärtat ticka igen och fostret mättes till 2 cm. Nu hoppas jag verkligen att det fortsätter vara lugnt för jag vill inte oroa mig hela tiden. Det som väntar närmast är kub-ul i v 13.

Jag mår väldigt illa, värre än när jag väntade mitt första barn. Dygnet runt, hela tiden. Har fått medicin utskriven som hjälper rätt bra men jag blir lite trött av den. Så det är rätt kämpigt på jobbet men jag har berättat för chefen och närmsta kollegorna som stöttar och förstår. Sonen vågar jag inte berätta för än då jag skulle tycka det var svårt och jobbigt att förklara att bebisen dött om det blir mf. Speciellt när man själv är mitt uppe i sorgen. Det är väldigt svårt att släppa den oron eftersom det inte var så länge sen det hände och jag har haft blödningar nu. Kanske berättar vi efter kub eller så väntar vi tom till efter ul i v 19-20. Vi får se vad som känns bäst då.

Kul att få hänga med er!

• gruvan
    Gweny skrev 2015-11-05 23:28:20 följande:

Gruvan>>har också haft flera blödningar, trott det varit mf 2 ggr, men på vul har det otroligt nog sett bra ut!

Visst är det skönt! Men det är klart att jag hellre hade sluppit både blödningar och vul. Samtidigt så skönt att mvc tar oron på allvar. Har man mf eller ma bakom sig är det svårt att inte bryta ihop och tänka det värsta när man ser blod i trosorna. Jag håller alla tummar för att det ska gå vägen för oss alla i den här gruppen!
  • gruvan

Jag har också fått lergigan comp utskrivet. Fick det när jag var hos spec. gyn och gjorde vul. Annars är det sova och äta regelbundet som funkar bäst för mig också. Därför är det extra svårt de tre dagarna i veckan då jag måste gå upp kl 5. Är så trött och illamående då! Isglass kommer jag ihåg från när jag väntade första barnet. Och nu är jag galet sugen på calippo cola! Måste nog gå och handla...

• gruvan
    Pyretsmamma82 skrev 2015-11-07 04:10:29 följande:

Hej! Här hoppar jag in. Verkar mycket trevligare!

Väntar mitt första barn, är 33 och min sambo är 36.

Har mått väldigt illa och varit orkeslös. Hoppas på att det vänder snart. Är i v 10, 9+2. Sover dåligt, vilket kanske märks eftersom jag skriver detta kl 04:10 ;).

Trevligt men en vänlig grupp!

Välkommen! Då är vi på samma dag. :)
  • gruvan
    Kawinna skrev 2015-11-11 15:50:09 följande:

Åh, vill också se att det faktiskt är något där inne! Hoppas verkligen att jag får ett tidigt ul :)

Ni som tittat har ni bokat privat eller inom landstinget? Har alla gjort vul?

Jag fick det för att jag fick mf i juni och har haft blödningar i den här graviditeten. Det är alltså ingenting jag har frågat efter utan jag har fått akuttider vid de två tillfällen då jag har blött.
  • gruvan

Idag fick några kollegor veta om graviditeten. Vi skulle dricka glögg och äta middag tillsammans och jag tackade nej till alkoholen och åt sushi med bara avokado. En kollega frågade då eftersom hon även lagt märke till en liten bula under mina stora tröjor (är rätt slank annars så magen är inget man lägger märke till i vanliga fall). Jag har så svårt för att ljuga, speciellt nu när vi ändå har kommit en bit. Är i v 11 så jag valde att berätta. Kul och rätt skönt också. De blev så glada för vår skull! Samtidigt var jag noga med att säga OM det går bra eftersom vi fått mf tidigare vilket dessa kollegor vet. Om två veckor är det kub och ser det bra ut då tror jag att jag kommer kunna släppa den här oron och faktiskt tro på att det kommer gå bra. Jag längtar så mycket till dess!

• gruvan
    Mamma Lotta skrev 2015-11-13 23:25:43 följande:

Du vet att det är ok att äta sushi bara den är nygjord? Jag har ätit mycket sushi denna graviditet och förra var det typ det enda jag kunde äta.. Tänkte så du inte missar något som är gott och ok att äta lycka till på ditt kub!

Tack! Äter inte sushi så ofta och blir osäker så då tar jag det säkra framför det osäkra. Dessutom tycker jag de med avokado är godast så det passade ju extra bra. :) Men bra att veta till nästa gång!
  • gruvan

Mitt illamående är bättre men nu mår jag mer illa på kvällen än på morgonen. Får jag bara på mig åksjukebanden hyfsat omgående på morgonen får jag i mig frukost och sen äter jag en andra frukost på jobbet. Sen börjar det igen runt 16. De dagarna jag slutar 17 sitter jag och småhulkar hela vägen hem på pendeltåget. Sen har jag jättesvårt att få i mig varm mat utan det blir mest yoghurt, smoothie och mackor på kvällen. Jag hoppas verkligen det blir bättre snart! I morgon går jag iaf in i v 12 och om en vecka väntar kub. Sen hoppas jag kunna slappna av och ser fram emot att berätta den glada nyheten. :)

• gruvan
    SSK13 skrev 2015-11-19 16:12:23 följande:

Hej.

Tyvärr har det inte gått så bra för oss. Vi gick till KK akut i tisdags då jag fått lite blödning med små små klumpar i. De tittade med VUL och såg en fin hinnsäck men inget embryo. Tror de menade att jag kunde blivit gravid två veckor senare. Ska dit nästa fredag för att kolla igen.

Blöder fortfarande vid varje toalettbesök och det kommer ibland små koagler, eller om det är lite av slemhinnan. Förstår att det är kört, skulle varit i vecka 7+5 i tisdags. Gråter om vartannat men är glad att det märktes så fort.

Var egentligen bara glad i två av fyra veckor som jag visste om graviditeten. För de sista två märkte jag inte av några som helst symtom och kände mig väldigt ogravid. Tog två CB digital som visade "2-3 veckor" fast det skulle varit "3+". Tog ett sista test i tisdags då jag var 7+5 och det visade fortfarande "2-3 veckor". Så det är ett MA, embryot slutade nog utvecklas i vecka fem.

Känns på ett sätt skönt. Alla dessa tecken som kunde bortförklaras var egentligen tecken på att något inte stod rätt till. Jag känner min kropp. På ett sätt hade jag kanske såklart önskat att jag inte alls kände min kropp och att jag var gravid trots blödningar, inga symtom och fel vecka på CB digital. Men nu vet vi att det inte står rätt till och nu hoppas jag att det blöder ut av sig själv. 

Vill börja om och känna att det känns "rätt" i nästa graviditet. 

Vet nu också att det är väldigt många med MF/MA. Ni som fått det, hur snabbt har ni blivit gravida efteråt?

Lycka till ni andra gravida! Snart hoppas jag att det är vår tur.

Jag beklagar verkligen! :(

Fick mf i juni när jag var i v 7. Jag hade bruna flytningar i tre veckor innan jag började blöda mer och även jag misstänkte från början att det inte skulle gå vägen. Vi försökte igen direkt efter jag slutat blöda. Innan första mensen hann äl inte komma igång, sen hade jag en månad med äl när jag inte blev gravid och sen en månad utan äl igen. Ja, sen blev jag gravid med den här bebisen så tredje försöket efter mf. Jag håller tummarna för att det går snabbt för er!
  • gruvan

Idag går jag in i v 13 och de magiska 12 veckorna har äntligen passerat! :) I morgon gör vi kub och efter det hoppas jag kunna släppa den sista oron som envist hänger sig kvar. Eller orolig kommer jag ju fortsätta vara men iaf den oron som jag byggt upp efter missfallet och blödningarna och som inte känns sund. Det jag oroar mig mest för nu är att fostret inte ska vara så stort som det borde i v 13. Jag gjorde ju vul i v 10 då storleken stämde med senaste mensen så jag vet ju att veckorna stämmer.

Sen undrar jag om någon har tips på var man kan köpa gravidträningskläder, främst byxor? Jag är idrottslärare och har sedan magen började ta plats haft mjukisbyxor eller joggingtaights men nu börjar även de spänna och vara obekväma. Det får gärna vara joggingtaights eller liknande men vidare byxor går också bra. Men inte för vida så jag riskerar att fastna i redskap m.m. Några tips?

• gruvan
    EmManny skrev 2015-11-26 08:15:47 följande:

Hittade denna sidan med tips till dig

http://www.barnnet.se/produkter/gravid-mamma/traningsklader-for-gravida/#

Tack för tips!
  • gruvan

Kub avklarat. Allt såg bra ut, storleken på fostret stämde med antalet veckor och vi fick minsta möjliga sannolikhet för alla kromosomavvikelser! Äntligen kan jag börja glädjas ordentligt åt den här graviditeten och tro på att det faktiskt kommer en liten bebis till oss i juni. 6 cm ren kärlek som levde om och försökte suga på tummen, precis som storebror. Jag är så lycklig nu! :)

• gruvan
    Gweny skrev 2015-11-27 15:57:38 följande:

Gruvan>> åh så skönt att det såg bra ut med den lille! ska ni ta reda på kön?

Carrey>> härligt dem mådde bra! Du gör rätt i att tänka positivt. klart det ska gå bra.

Ja det var verkligen skönt. Nej vi tar nog inte reda på könet. Vi är inte så intresserade och tycker det blir en spännande överraskning. :)
  • gruvan
    Maräng87 skrev 2015-12-03 10:01:52 följande:

V 14 igår och jag tror att illamåendet äntligen är på väg att ge med sig. Känner fortfarande av det, speciellt på kvällen, men de senaste två dagarna har det inte varit lika intensivt som tidigare iaf!

Någon som känt bebisen än? Jag tror jag gjorde det både igår och i morse, inte helt 100 men nästan :) kände i v 17 sist så helt omöjligt är det ju inte!

Jag har också precis gått in i v 14 och tror att jag känt det där första fladdret sedan en knapp vecka tillbaka. Jag tycker att jag känner igen det från förra graviditeten. Har tänkt att det är tarmarna men det känns liksom mycket längre ner. :)
  • gruvan

Min mage känns gigantisk! Förra graviditeten hade jag knappt nån mage alls i v 14. Men det är mysigt. Gjorde ju kub-ul för en vecka sedan där allt såg bra ut och för första gången började jag lugna mig och tro på att det här faktiskt är på riktigt och kommer gå bra. Men idag har jag börjat få bruna flytningar igen... :( Det är inte så mycket och ganska ljust men ändå. Orosklumpen i magen är tillbaka och jag går på toa oftare bara för att jag får för mig att jag börjat blöda.

• gruvan

Tack Gweny!

Wildlings: Vi köpte en tröja till blivande storebror som det står "Only child - status expires June 2016" som han fick ha på sig när vi skulle på middag hos svärföräldrarna. Problemet var bara att de tydligen är extremt dåliga på engelska (mycket sämre än vi trodde!) så de fattade ingenting ändå, haha! Så vi fick hjälpa till och översätta och sen blev det glada och överraskade miner. :)

• gruvan
    TriciaN skrev 2015-12-10 20:00:37 följande:

Det kom ungefär som i början av mens men de va färskt blod och rann liksom.. Därför trodde jag de va helt kört.

Jag hade liknande i v 8 och på vul såg de att moderkakan höll på att bildas över öppningen. På ul i v 13 hade den flyttat på sig och följt med livmodern uppåt när den växt. Är ju fortfarande flera veckor kvar till bf så förhoppningsvis flyttar din också på sig. Håller tummarna!
Svar på tråden Positiva junibebisar 2016