• Isadoora

Gravid depp, är jag ensam?

Hej,

Är gravid med andra barnet och går nu in i andra trimestern. Ända sedan jag blev gravid har jag varit så himla nedstämd. Nedstämd, offantligt trött och väldigt illamående. De andra kan jag handskas med, men jag har inte känt mig glad på 13 veckor vilket inte kan bero på annat än hormoner.

Jag har allt jag kan önska. En fantastisk man, ett underbart barn, stort vackert hus och ett stimulerande jobb. Fantastiska vänner... Men jag bara drar mig undan och gråter, helt utan anledning! Börjar tröttna rejält på detta nu. Det tär så på mig och på familjen.

Ni som fått svackor i graviditeten, hur länge höll det i sig? Fick ni hjälp? Vad för hjälp kan man få? Börjar känna mig desperat. Trodde det skulle sluta efter första trimestern. Men är fortfarande känslig och spyr som en kalv varannan dag.

Hjälp.. Detta borde vara en så lycklig tid.

• Svar på tråden Gravid depp, är jag ensam?
  • Lyckygirl9999

Jag är i vecka 22 och har varit nedstämd sen vecka 7 ungefär, gått hos en psykolog pga detta sedan vecka 13 kanske. Är fortfarande deppig men det börjar lätta lite nu när illamåendet börjar lägga sig lite (äntligen).

Mitt råd är att prata med din barnmorska, de är vana med sånt här!

• Isadoora
    Lyckygirl9999 skrev 2015-11-08 19:54:51 följande:

Jag är i vecka 22 och har varit nedstämd sen vecka 7 ungefär, gått hos en psykolog pga detta sedan vecka 13 kanske. Är fortfarande deppig men det börjar lätta lite nu när illamåendet börjar lägga sig lite (äntligen).

Mitt råd är att prata med din barnmorska, de är vana med sånt här!

Tack! Jag ska kontakta henne. Problemet är ju att hennes telefontid är på min arbetstid och jag delar rum med kollega :/ men men.. Får lösa det. Behöver göra något åt det här.

har du fått nära goda råd hur du ska hantera dina downs? Eller ska man bara acceptera det för att man är gravid och härda ut?
  • Lyckygirl9999

Ja i mitt fall har vi jobbat mycket med att jag ska aktivera mig och hålla igång och inte ägna för mycket tid hemma ensam när mannen jobbar (är nyinflyttad i en stad där jag inte känner någon). Så det har varit en stor del i mitt mående. Jag pluggar men har inte träffat några jag direkt vill umgås med.

Men vi pratade mycket om vilka faktorer som kan vara bidragande till nedstämdheten och kom faktiskt fram till en hel del till min förvåning, och arbetade därefter.

Så försök att komma undan och ringa henne så tror jag hon kommer komma med en lösning! Det finns hjälp att få :)

Svar på tråden Gravid depp, är jag ensam?