• s87s

Vecka 5 ont i magen

Hej! Jag har precis plussat och är nu i vecka 5, gravid med tredje barnet. Mådde superbra båda tidigare gångerna men nu har jag ont i magen hela dagarna och när jag lyfter tungt på jobbet gör det ännu ondare. Riskerar jag missfall om jag lyfter tunga saker? Vill ej berätta för jobbet el min chef ännu.

• Svar på tråden Vecka 5 ont i magen
  • Cyanea

Nej, det är ingen risk att lyfta tungt mer än om du har en riskgraviditet och är senare i graviditeten än du är. Det är i princip omöjligt att själv framkalla ett missfall. Det är vissa mediciner som kan vara katastrof att ta, men i övrigt är det lugnt. Annars hade det nog inte gjorts så många aborter. 

Så no worries! 

• s87s

Lite olika svar där men de onds i magen är kvar. Känns som ett tryck konstant

• Cyanea

Är du osäker på vad som stämmer - ring MVC och prata med en BM. De kommer nog säga som jag, att det inte framkallar missfall. Sen kanske du ska försöka undvika lyften för att slippa få ont, men det är en annan femma. 

• amalie79

Det är en massa saker som händer, ömma tarmar, saker flyttar på sig, livmodern kan får växtvärk. Men lyfta är inte farligt i sig om allt är normalt och man är van. I v 5 hade jag ingen aning om att jag var gravid ens och då lyfte jag både möbler, torkskåp och kylskåp.

• Fia 28

Jag hade ganska mycket molvärk hela v 5 och 6, och det blev värre när jag säckade ihop. Antar det blev för mycket tryck på magen. 

Svar på tråden Vecka 5 ont i magen