• cameleon

Har ni sex tidigt i graviditeten?

Jag är så kluven med det här med sex.. Jag är i vecka 4 (3+3) och jag måste erkänna att jag är rädd att något skall hända (blödning) om vi har sex men samtidigt vill jag ju ha det!

Hur gör ni som är alldeles i början av graviditeten?

• Svar på tråden Har ni sex tidigt i graviditeten?
  • Linnis92

Sex är inte farligt även fast det är ett tidigt skede i graviditeten. Jag är i 11+1 och jag önskar att jag kunde ha sex! Men mitt extrema illamående som pågått sedan vecka 6 gör att jag blir illamående vara av tanken att ligga. Så ligg på om du kan och vill! :D

• Iowhannah

Vi hade sex genom hela graviditeten. Det finns ingen anledning till oro, sex är bra för kroppen :) Ligg på bara!

• Iowhannah

Ska tillägga att ev blödning efter samlag inte måste vara farlig. Det kan helt enkelt röra sig om ömma slemhinnor som får nåt litet sår. Jag var med om det i v 8 och fick panik innan jag tänkte efter ett steg till.

• cameleon
    Iowhannah skrev 2015-11-14 11:30:20 följande:

Ska tillägga att ev blödning efter samlag inte måste vara farlig. Det kan helt enkelt röra sig om ömma slemhinnor som får nåt litet sår. Jag var med om det i v 8 och fick panik innan jag tänkte efter ett steg till.

Jo jag vet, jag tar Lutinus och den kan ge blödningar men ingenting hittills tack och lov.
    Förra gången jag va gravid hade vi sex tidigt och efter det började jag blöda, det visade sig i och för sig vara ett utomkvedshavande så det var ju inte sexets fel.. Men det sitter ändå i, skräcken att det kan komma blod..

Jag vet ju innerst inne att det inte är farligt men jag ville ändå höra era åsikter.
  • Cyanea

Jag förstår verkligen din fråga, för jag har nojat jättemycket över det också ;) Hur många gånger man än hör eller läser att det är ok med sex kan det kännas fel. Men det är verkligen ingen fara, du kan inte framkalla missfall. Senare i graviditeten kan man få sammandragningar av sex (jag började få det i v. 17 kanske), vilket kan kännas riktigt obehagligt, men det kan till och med vara bra för barnet då det kan ge ökad blodtillförsel till moderkakan ;) 

Så sexa på! Njut medan ni inte har ett litet barn att ta hänsyn till :)

• Manima

Hade sex hela graviditeten! Fram tills dagen innan hon föddes. Kör på så länge det känns bra

• Jag är bara jag

Nej,vare sig under ruvning eller som gravid. Tar INGA risker när jag kämpat så länge och har även träffat läkare som bestämt avrått. Det är bara vid spontana graviditeter och med inga missfall i bagaget jag skulle säga åt nån att ha sex hur man vill.

• Nonym

Här sexas det friskt, gärna flera gånger om dagen, går in i vecka 20 imorgon. Min livmoder blir hård av orgasm, men iom att min bm säger att "om mamma mår bra så mår bebis bra" så vill jag ha sex och då komma mycket!!

• cameleon
    Jag är bara jag skrev 2015-11-14 17:33:04 följande:

Nej,vare sig under ruvning eller som gravid. Tar INGA risker när jag kämpat så länge och har även träffat läkare som bestämt avrått. Det är bara vid spontana graviditeter och med inga missfall i bagaget jag skulle säga åt nån att ha sex hur man vill.

Vi har aldrig haft sex under ruvningen heller, det har känts alldeles för riskabelt..! Men sexa kommer jag nog snart börja med i alla fall :)
  • Jag är bara jag

Jag fattar inte hur ni vågar!! Jag skulle ALDRIG förlåta mig själv om jag fick ett missfall till p.g.a sex och ingen av oss har då haft minsta lilla lust. Är det verkligen värt det? Sex är 100% oviktigt och som gravid hör det inte till-då ska barnet gå först anser jag och inte mannens behov. Och vilket kvalificerat skitsnack det där med att "om mamma mår bra mår bebis bra"! Jag mådde toppen som gravid och sitter här med MA ändå. Man vet aldrig...

• Iowhannah
    Jag är bara jag skrev 2015-11-14 17:44:17 följande:

Jag fattar inte hur ni vågar!! Jag skulle ALDRIG förlåta mig själv om jag fick ett missfall till p.g.a sex och ingen av oss har då haft minsta lilla lust. Är det verkligen värt det? Sex är 100% oviktigt och som gravid hör det inte till-då ska barnet gå först anser jag och inte mannens behov. Och vilket kvalificerat skitsnack det där med att "om mamma mår bra mår bebis bra"! Jag mådde toppen som gravid och sitter här med MA ändå. Man vet aldrig...

Jag hoppas verkligen att ts INTE har sex för att tillgodose mannens behov! Hon har väl egna behov också?! Du får så klart ha dina åsikter, men att påstå att "som gravid hör det inte till" är så himla medeltida så det finns inte!

Du som haft MF/MA vet nog också att sånt sker oavsett vad man gör eller inte gör. Att ha sex resulterar inte i missfall. Missfallet skulle isf skett ändå, sker det i samband med samlag så är det bara en oturlig slump.

Onödigt att skrämma ts så där.
  • cameleon

Det är ju en sak om man blivit avrådd av läkaren som du blivit!
    Man kan ju inte gå och tänka att graviditeten skall skita sig och inte våga göra något.. Jag har själv haft två utomkvedes så det har ju inte direkt varit en dans på rosor..
    Men när det gäller sex så kommer jag ha det :)
  • amalie79

Fy så tråkigt det låter. Om det blir missfall är det inte pga sex! ( OBS om man inte blivit avrådd av läkare förstås)

Handlar väl inte om mannens behov, utan om mitt med. Har gärna sex och har haft hela tiden!
Svar på tråden Har ni sex tidigt i graviditeten?