Inlägg från: MASolokvist |Visa alla inlägg
  • MASolokvist

Super den här mamman?!

Det här hände idag på lillens förskola, observera att det är tisdag inte ens mitt i veckan. Man känner ju till de andra barnas föräldrar lite grann, så just den här mamman vet jag är ensamstående med 2 små. Plus att hon är arbetssökande så båda hennes små har 15-timmars vecka.

In kommer hon i kapprummet med en klirrande kasse! Det var en flaska vin och något mer som klirrade. Så ler hon lite jäktat, man märker ju om någon inte riktigt är bekväm. Det var inte första gången detta händer!

För det första; jag tycker inte sprit hör hemma på förskolan, ens om flaskorna är i kassar. Det ger helt fel signaler till barnen. Stackars hennes ungar tänker jag.

Sen, att detta händer igen. Det är faktiskt inte ens mitt i veckan. Jag tyckte hela situationen blev väldigt trängd. Kan inte riktigt släppa det där, om hon kanske har problem med drickandet. Super hon en tisdagkväll? Fattar hon inte att det är olämpligt att dra in vin och öl på förskolan!

• Svar på tråden Super den här mamman?!
  • MASolokvist

Av alla inlägg hittills är det okej att ta in kassar från systemet på dagis. Jo, jag tror inte barn ska utsättas för alkohol, odrucken i flaskor eller uppdrucken. Jag gör inte det själv och tycker andra bör respektera att alla kanske inte vill låta sina barn utsättas för det.

Kassar från systembolaget är sjukt fula. Jag skulle aldrig skicka med en sån kasse till förskolan, och jag har förresten ingen sån heller.

• MASolokvist

Så fan heller är det påhitt!

Lika gärna som alla försonande fantasier som bjuds på, om att hon köpt ut åt nån anhörig, inte kunde handla nån annan dag, ville slippa kö - så är det lika troligt att hon super på vardagar i sin ensamhet. För visst är det så folk gör oavsett om de ha små barn att ta hand om eller ej. Koppla av genom att unna sig en öl eller ett glas vin.

Men det är också så typiskt att försvara att folk dricker. När som helst och hur som helst.

Jag ska prata med henne om det skulle hända fler gånger. Tvärtom mot att döma, så är jag bekymrad. Både för henne och barnen. Verkar som om många här inte bryr sig om de ser något som verkar vara ett problem.

viseversa skrev 2015-11-24 22:22:31 följande:

OMG du verkar vara en extremt dömande och obehaglig människa ts. Hon kanske skulle ha till helgens middag? Hon kanske ska gr bort i present? Hon kanske bara hade tid att springa in på bolaget just idag innan hon hämtade barnen? Vad fan vet du?! Men jag tror nästan denna tråd är ett påhitt.

• MASolokvist

Det är precis det här jag tänker skulle kunna vara problematiken. Exakt det du påtalar, att det gör ju inget om hon skulle vara lite bakis på onsdagen! Skulle det verkligen inte? Som arbetssökande nej, men som förälder jo. Som människa, definitivt. Det är exakt den typen av normaliserande skitsnack kring alkoholdrickande som är ett rejält samhällsproblem. Och det verkar vara väldigt utbrett.

Ordet dömande börjar förresten bli lite uttjatat nu. Jag förstår att många tycker jag lägger mig i andras förehavanden. Att visa oro över en medmänniskas mående tycker inte jag är fel. Dömande kan ni vara som dömer mig.

Sen står jag fast vid att flaskorna inte bör stå på golvet i barnens kapprum. Lika lite som man lämnar ett paket cigaretter framme, i barnens synfält.

K med lilla E skrev 2015-11-25 17:20:34 följande:

Om hon dessutom är arbetssökande så kan hon väl få dricka en flaska vin en tisdagkväll? Gör ju inget om hon är lite bakis då en onsdag eftersom hon inte ska gå till jobbet, det är väl trevligt om kan passa på innan hon får ett jobb att ta sig ett par goda glas vin även en vardagskväll 

• MASolokvist

Hm. Det luktar försvar bland era inlägg. Klart det blir besvärande att tänka sig att det inte skulle vara okej att dricka en vardag, om man själv sysslar med det.

Sen tycker jag det är optimistiskt, snacket om ETT glas vin. Hur troligt är det?

Att ha föräldrar som är alkoholpåverkade är alltid negativt för barn. Bakfulla föräldrar agerar inte heller helt normalt tror jag.

Ja, fransmän är riktiga småsuputer tycker jag. Och deras "vin till maten" har indoktrinerat vårt samhälle. Blivit accepterat som något belevat som förgyller maten. Fy fan för vin helt enkelt. Sur och giftig saft.

• MASolokvist

Anmäla vad till vad?

Tråden handlar inte om soc eller anmälningar av något slag. Du skriver nog i fel tråd.

gold34 skrev 2015-11-25 19:38:39 följande:

Och vad tenker du göra nu då?

Anmäääla?

• MASolokvist

Det är en bra idé. Jag ser ju tyvärr inte just denna mamma särskilt ofta. Hennes barn går ju bara 15 h.

Men nästa gång så ska jag prata mer med henne.

Maramina skrev 2015-11-25 20:38:10 följande:

Jag förstår att du är orolig och vill bara väl, men just därför ska du vara försiktig med att dra förhastade slutsatser för de kan skada mer än göra nytta. Du vet inte vad det var hon hade i påsen, när det skulle intas och vem det var som skulle ha det. Det kan ha varit några flaskor alkoholfritt vin. Det kan vara så att hon hade köpt dom för att ha hemma ifall det skulle bli läge med vännerna att ta var sitt glas. Du vet ingenting. Så är du orolig och bryr dig om så tar du nästa gång du ser att hon har klirrande glas i en kasse så frågar du vänligt och på ett skämtsamt sätt om hon ska ha middagsbjudning eller något. Utifrån hennes svar kan du sedan komma fram till om hon har problem eller inte

• MASolokvist

Man antar inte om en person har alkoholproblem. Det är inte rätt att anta saker om andra oavsett vad det gäller. Däremot kan man misstänka att någon har problem. Då behöver man prata med den personen och säga att man är beredd att hjälpa till. Sen är det upp till den individen att ta emot hjälp eller ej. Oavsett vad det gäller.

Till den som undrade vad tråden handlade om, så är det just detta. Att inte se förbi människor. Jag tycker det är skrämmande att de flesta inlägg här signalerar: Sköt dig själv och skit i andra!

Inte konstigt att halva befolkningen knaprar piller och självmedicinerar sin ångest med alkohol.

glutten skrev 2015-11-25 21:08:00 följande:

Vad skulle du göra om du mot all förmodan fick RIMLIGA skäl att anta att hon missbrukar alkohol (notera MISSbrukar, vilket skiljer sig från brukar)? Skulle du sätta dig med henne och fråga om det finna något du kan göra för att hjälpa?

• MASolokvist

Och jag står fast vid det, att det är olämpligt att dra in påsarna på förskolan. Under den tid man har barnomsorg ska man för övrigt inte uträtta privata inköp. Man ska jobba alternativt använda tiden till att aktivt söka jobb.

Jag behöver inte fråga hur jag kan hjälpa, och jag startade inte tråden för att få klarhet i det. Ingen i tråden har ju direkt haft den inställningen heller att man bör hjälpa. Eller hur?

Jag vet hur jag kan hjälpa om det visar sig att hon behöver och vill ha min hjälp.

glutten skrev 2015-11-25 21:57:12 följande:

Fast du. Din TS, och även i viss mån dina senare inlägg om än i varierande grad, andades inte direkt "vad kan jag göra för att hjälpa?" utan snarare uttrycklig irritation över att denna mamma har mage att ta med sig en påse med alkohol i in på din sons dagis. "Fattar hon inte att det är olämpligt?" skrev du. Så du får nog köpa att reaktionerna på din inställning blir därefter.

• MASolokvist

Jo, får och får. Det finns väl en lag som reglerar det där "precis vad vi vill". Fast det är nog olika i olika kommuner kanske? Resa till och från jobbet plus själva jobbandet/arbetssökandet borde det väl egentligen vara som man ska syssla med när ens barn är på förskolan. Om man är föräldraledig är det såklart inte så, men den här mamman är ju inte det.

Brumma skrev 2015-11-26 07:11:54 följande:

Vi har vårt barn 15 timmar. Under den tiden får vi göra precis vad vi vill. Jobba, städa, vara sjuka, pilla navelludd eller gå på systemet.

• MASolokvist

Rekorderligt! Till den grad att till och med jag känner mig vulgär. Koka på du och tack för att du bjuder på ett gott skratt!

Brumma skrev 2015-11-26 07:27:10 följande:

Nej :)

Faktiskt visste jag inte det :)

Läste dock på lite nu och enligt undersökningarna som gjorts försvinner ganska mkt efter fem minuters kokning. Jag dricker enbart lättvinsglögg så blir det kvar 1-1,5 % tror jag det räcker gott o väl :D

Saftglögg smakar blä, så det dricker jag inte alls. Jag gillar enbart blossas lättvinsglögg (tycker inte om starkvinsglöggen alls) och Dufvenkrooks hjortronglögg (även den 2.2%).

Svar på tråden Super den här mamman?!