MASolokvist skrev 2015-11-25 19:32:05 följande:
Hm. Det luktar försvar bland era inlägg. Klart det blir besvärande att tänka sig att det inte skulle vara okej att dricka en vardag, om man själv sysslar med det.
Så bara för att man inte delar dina förutfattade meningar om att någon bär en systempåse mitt på en vardag så är det att försvara?
Det finns inget i din föreställningsvärld att det kan vara av andra orsaker än "försvar"?
Sen tycker jag det är optimistiskt, snacket om ETT glas vin. Hur troligt är det?
Har du så allvarliga problem att du inte kan stoppa efter ett glas så är det dina problem.
Projicera inte det på din omgivning och ta för givet att andra måste ha det också.
Att ha föräldrar som är alkoholpåverkade är alltid negativt för barn. Bakfulla föräldrar agerar inte heller helt normalt tror jag.
Du har förstås solida hållbara bevis på att mamman är alkoholpåverkad inför sina barn, bara för att hon hade två pavor vin i en systempåse på en vardag, när hon hämtar barnet på förskolan?
Inga andra tänkbara scenarion kan finns i din sinnesvärld? Det går inte förmodar jag?
Ja, fransmän är riktiga småsuputer tycker jag. Och deras "vin till maten" har indoktrinerat vårt samhälle. Blivit accepterat som något belevat som förgyller maten. Fy fan för vin helt enkelt. Sur och giftig saft.
Det säger en hel del om din syn än om verkligheten. Bara för att andra kulturer har andra synsätt så har du knappast rätten att säga att de "småsuper".
Alltså kulturen i exempelvis Frankrike handlar om att rätt sorts vin till maten är an smakförhöjning röjare inte att "småsupa". Italienare har samma kultur kring vin till maten som fransoserna.
Tyskarna har också sådan kultur att rätt vin/öl (notera att jag skrev med öl) till maten handlar om smakförhöjning inte att "småsupa".
Alkohol funkar även som smakbärare också.
Och att kombinera rätt sorts öl/vin till maten d alkohol funkar som smakbärare kan verkligen ge en middag verkligen en smakorgasm för smaksinnet.
Det är nog mer typiskt svensk moralpanikist tankesätt, som konservativa moralkärringar, håller sig fast vid, att alkohol skulle endast var till för att man skal småsupa och vara småfull, och ser man en mamma/pappa med systempåse i handen på en vardag och med ett barn så är det per se synd om ungen som lever ihop med en alkis.