• Brumma

Super den här mamman?!

Men hjälp..

Finns det alltså människor som på allvar dömer en för att man råkar ha handlat en flaska vin en tisdag?

Har du överhuvudtaget hört talas om planera i förväg?

Jag dricker extremt sällan alkohol men när jag skall ha middag hemma eller en kompis över på helgen köper jag hem en flaska vin. Och det görs då gärna på jobblunchen i början av veckan så jag slipper stå på systemet på fredag eftermiddag. ..

Jag köper juletid glögg (kokar förövrigt glöggen så alkoholen försvinner - så du inte får för dig att jag "super"). Jag köper dessutom alkoholfritt vin och "bubbel" på systemet..

Finare viner i brllloospresent har jag oxå köpt....

Sannolikheten att man handlar på systemet tidigt i veckan TVÅ gånger utan att "supa", ha alkoholproblem eller ens att man dricker mer än tre glas alkoholhaltigt vin på ett år är med andra ord relativt hög...

Jag tror du behöver inse att du är en ganska dömande person som drar orimliga slutsatser av småsaker. ..

• Brumma

Just ja..

Jag kokar mycket saft och sylt. Som jag häller på glas flaska och glasburkar.

Det är PERFWKT att forsla dessa hemmagjorda alkoholfria "produkter" i systemetpåsar. I större påsar riskerar flaskorna att ramla vilket enkelt förhindras av att annandagen DN påse tillverkad för att ha några flaskor i...

• Brumma
    MASolokvist skrev 2015-11-24 22:24:18 följande:

Av alla inlägg hittills är det okej att ta in kassar från systemet på dagis. Jo, jag tror inte barn ska utsättas för alkohol, odrucken i flaskor eller uppdrucken. Jag gör inte det själv och tycker andra bör respektera att alla kanske inte vill låta sina barn utsättas för det.

Kassar från systembolaget är sjukt fula. Jag skulle aldrig skicka med en sån kasse till förskolan, och jag har förresten ingen sån heller.

Och jag tror det är viktigt att barn får uppfattningen att det finns ngt mellan totalt nykterist och att man super.

Att göra det till ngt "hemligt/förbjudet och farligt" tror jag ökar risken för att barnen dricker för mycket för tidigt.

Hur kan en stängd flaska vin påverka ett barn så till den milda grad att du väljer ordet "utsätta"?
  • Brumma
    MASolokvist skrev 2015-11-24 22:37:27 följande:

Så fan heller är det påhitt!

Lika gärna som alla försonande fantasier som bjuds på, om att hon köpt ut åt nån anhörig, inte kunde handla nån annan dag, ville slippa kö - så är det lika troligt att hon super på vardagar i sin ensamhet. För visst är det så folk gör oavsett om de ha små barn att ta hand om eller ej. Koppla av genom att unna sig en öl eller ett glas vin.

Men det är också så typiskt att försvara att folk dricker. När som helst och hur som helst.

Jag ska prata med henne om det skulle hända fler gånger. Tvärtom mot att döma, så är jag bekymrad. Både för henne och barnen. Verkar som om många här inte bryr sig om de ser något som verkar vara ett problem.

Vi är nog många som bryr oss om ngn verkar ha problem.

Men att göra ngt till ett problem för att du har en avvikande åsikt än - Tja de flesta människor - gör det liksom inte till ett problem. Eller jo.. det BLIR ett problem för att du tycker dig ha rätten att döma andra människor för fullkomligt normala saker.
  • Brumma
    MASolokvist skrev 2015-11-25 18:14:02 följande:

Det är precis det här jag tänker skulle kunna vara problematiken. Exakt det du påtalar, att det gör ju inget om hon skulle vara lite bakis på onsdagen! Skulle det verkligen inte? Som arbetssökande nej, men som förälder jo. Som människa, definitivt. Det är exakt den typen av normaliserande skitsnack kring alkoholdrickande som är ett rejält samhällsproblem. Och det verkar vara väldigt utbrett.

Ordet dömande börjar förresten bli lite uttjatat nu. Jag förstår att många tycker jag lägger mig i andras förehavanden. Att visa oro över en medmänniskas mående tycker inte jag är fel. Dömande kan ni vara som dömer mig.

Sen står jag fast vid att flaskorna inte bör stå på golvet i barnens kapprum. Lika lite som man lämnar ett paket cigaretter framme, i barnens synfält.

Men om man inte har en osund relation till alkohol så är ju en flaska vin inget negativt eller positivt för barnet. Det är förmodligen ganska neutralt. .

Varför kan barn inte få se ett par cigaretter?

Jag håller med om att man inte bör vara bakis när man har barnen hemma. Men man blir inte bakom av att ta ett glas vin.

En fråga - är hela Frankrikes befolkning alkoholister? Anser du att de super?
  • Brumma
    MASolokvist skrev 2015-11-25 19:32:05 följande:

Hm. Det luktar försvar bland era inlägg. Klart det blir besvärande att tänka sig att det inte skulle vara okej att dricka en vardag, om man själv sysslar med det.

Sen tycker jag det är optimistiskt, snacket om ETT glas vin. Hur troligt är det?

Att ha föräldrar som är alkoholpåverkade är alltid negativt för barn. Bakfulla föräldrar agerar inte heller helt normalt tror jag.

Ja, fransmän är riktiga småsuputer tycker jag. Och deras "vin till maten" har indoktrinerat vårt samhälle. Blivit accepterat som något belevat som förgyller maten. Fy fan för vin helt enkelt. Sur och giftig saft.

Jag dricker oftast ett tredjedels glas vin. Sedan är jag nöjd - men det är gott att ta ibland.

Sammanlagt dricker jag kanske 4-5 glas vin om året. Max.. Då räknar jag in ngt extra glas på nyår tex..

Klart det är ok att dricka på en vardag så länge man inte blir påverkad av det eller gör det varje dag.

Eftersom du har dessa tankarna så kan man ju misstänka att du är en av de som inte klarar av att "bara" dricka ett glas vin? Har du svårt för att dricka alkoholhaltiga drycker utan att bli full?

Du vet - de flesta vuxna människor dricker inte för att bli fulla utan för att det är gott med ett glas vin till maten..

Min man kan ta bara en whiskey oxå. Eller bara en öl.

Faktum är att de få gånger vi "dricker" blir det nästan alltid max ett glas. Så är det för de flesta jag känner.

Så - hur kommer det sig att du har sådan osund syn på människors alkoholvanor? Är det för att du själv har problem eller för att du umgås med människor som inte klarar av alkoholen?

Undrar fortfarande vad du anser om Frankrikes befolkning?
  • Brumma
    Brumma skrev 2015-11-25 19:43:19 följande:

Jag dricker oftast ett tredjedels glas vin. Sedan är jag nöjd - men det är gott att ta ibland.

Sammanlagt dricker jag kanske 4-5 glas vin om året. Max.. Då räknar jag in ngt extra glas på nyår tex..

Klart det är ok att dricka på en vardag så länge man inte blir påverkad av det eller gör det varje dag.

Eftersom du har dessa tankarna så kan man ju misstänka att du är en av de som inte klarar av att "bara" dricka ett glas vin? Har du svårt för att dricka alkoholhaltiga drycker utan att bli full?

Du vet - de flesta vuxna människor dricker inte för att bli fulla utan för att det är gott med ett glas vin till maten..

Min man kan ta bara en whiskey oxå. Eller bara en öl.

Faktum är att de få gånger vi "dricker" blir det nästan alltid max ett glas. Så är det för de flesta jag känner.

Så - hur kommer det sig att du har sådan osund syn på människors alkoholvanor? Är det för att du själv har problem eller för att du umgås med människor som inte klarar av alkoholen?

Undrar fortfarande vad du anser om Frankrikes befolkning?

Sorry - missade ditt sista stycke :)

Du verkar som sagt ha ett osunt förhållande till alkohol..

Det du nog behöver förstå är att alla inte har samma problem med alkoholen som du tycks ha/tro att man har..
  • Brumma
    K med lilla E skrev 2015-11-25 20:26:54 följande:

TS jag tror det finns påsar i tyg som typ är indelad i fack inuti som man kan ställa flaskor i, där klirrar det inte och det skriker inte SYSTEMBOLAGET om den, kanske du kan sticka till den här mamman en sådan påse så ditt barn inte får  men för livet nästa gång 

Ja - en sån har jag när jag köper mjölk från bondgården :)

Haha - hade varit lite kul om det var det hon gjort - köpt mjölk på glasflaska :D

Det har ju fler o fler affärer idag också. O systempåsen är ju som påpekats tidigare bättre till flaskor än större påsar :D
  • Brumma
    MASolokvist skrev 2015-11-25 22:12:52 följande:

Och jag står fast vid det, att det är olämpligt att dra in påsarna på förskolan. Under den tid man har barnomsorg ska man för övrigt inte uträtta privata inköp. Man ska jobba alternativt använda tiden till att aktivt söka jobb.

Jag behöver inte fråga hur jag kan hjälpa, och jag startade inte tråden för att få klarhet i det. Ingen i tråden har ju direkt haft den inställningen heller att man bör hjälpa. Eller hur?

Jag vet hur jag kan hjälpa om det visar sig att hon behöver och vill ha min hjälp.

Vi har vårt barn 15 timmar. Under den tiden får vi göra precis vad vi vill. Jobba, städa, vara sjuka, pilla navelludd eller gå på systemet.
  • Brumma
    Frontline skrev 2015-11-26 03:57:57 följande:

Du är medveten att det inte räcker med att bara koka upp glöggen för att alkoholen ska försvinna va? Du får koka glöggen bra länge innan alkoholen försvinner, å andra sidan kokas mycket av vattnet bort så istället blir det mer koncentrerat.

Nej :)

Faktiskt visste jag inte det :)

Läste dock på lite nu och enligt undersökningarna som gjorts försvinner ganska mkt efter fem minuters kokning. Jag dricker enbart lättvinsglögg så blir det kvar 1-1,5 % tror jag det räcker gott o väl :D

Saftglögg smakar blä, så det dricker jag inte alls. Jag gillar enbart blossas lättvinsglögg (tycker inte om starkvinsglöggen alls) och Dufvenkrooks hjortronglögg (även den 2.2%).
  • Brumma
    MonkeyBusiness skrev 2015-11-26 05:00:11 följande:

Det finns dessutom alkoholfri glögg att köpa.

Annan smak på den..
  • Brumma
    K med lilla E skrev 2015-11-26 13:52:24 följande:

Helt förvirrande och man undrar ju hur TS gör om hon går hem till en bekant och det kanske står en öppnad BiB på köksbänken?

Shit..

Hos mig står det ibland BiB med ren sprit...

Jag gör nämligen likörer (som jag ger bort i present) och då går det åt en del :D
  • Brumma
    MASolokvist skrev 2015-11-26 15:43:22 följande:

Jo, får och får. Det finns väl en lag som reglerar det där "precis vad vi vill". Fast det är nog olika i olika kommuner kanske? Resa till och från jobbet plus själva jobbandet/arbetssökandet borde det väl egentligen vara som man ska syssla med när ens barn är på förskolan. Om man är föräldraledig är det såklart inte så, men den här mamman är ju inte det.

15 timmar får du ju av kommunen oavsett anledning om barnet fyllt tre år (vet inte vilken ålder det är på den potentiella suputens barn dock). Och då spelar det ju ingen roll om du arbetar, söker arbete, studerar, är sjukskriven, är föräldraledig eller bara låter barnet vara på förskolan för den sociala biten.

Så även om maman ifråga är arbetslös så har hon, om barnet är över tre, 15 timmar till sitt förfogande oavsett vad hon gör med sin tid.
  • Brumma
    MASolokvist skrev 2015-11-26 15:49:32 följande:

Rekorderligt! Till den grad att till och med jag känner mig vulgär. Koka på du och tack för att du bjuder på ett gott skratt!

Varsågod :D

Skål ;)
  • Brumma
    EnAnonumius skrev 2015-11-26 16:07:04 följande:

Holy shit.

Hur kan du göra detta? Stackars barnen...

Du måste genast ge TS din hemadress så att hon kan ringa och gnälla på dig och servera dig alla dina fördomar på en gång och anklaga dig för att vara alkis..... *wink wink*

Jag veeet.

Mår ju jättedåligt nu när jag fått veta att mina barn utsätts för alkohol på ett negativt sätt och att jag är en super. För jag köper ju spriten på vardagarna. .

Visserligen klirrar ju inte BiB så det kanske inte räknas?

:D
  • Brumma
    Aniiee skrev 2015-11-26 17:01:13 följande:

För ungefär två, två och ett halvt år sedan (det var absolut på sommaren....) hämtade jag lillungen på dagis (de säger dagis på hennes förskola, även förskollärarna, så mörda dem för det, inte mig). Jag hade varit och handlat innan, och jag hade vid tillfället köpstopp för plastpåsar, då jag är notorisk på att köpa plastpåsar som sedan mest ligger och skräpar. Så innan jag gick och handlade så körde jag handen i påsen med plastpåsar därhemma och hade med mig. Inte mindre än två av dessa totalt 4 påsar var från systemet, såg jag när jag packade ned varor i påsarna. Kolla innan ligger inte för mig, det är liksom inte viktigt vad det är för påsar (de andra två var för övrigt en från bokhandeln och en från "fel" mataffär). Hur som haver...

Så med två klirrande systempåsar, rätt speciellt utseende (tänk..... punk goth.... med blå-svartrandigt hår..... yeah, i'm weird....) och tre hundar i släptåg så såg jag förmodligen väldigt suspekt ut. Kom in på gården, lillungen kommer springande (förskollärare i släptåg), ställer ner mina fyra kassar, som, så klart, klirrar. Lillungen frågar; Har du köpt saft?

Jag svarar: Ja, tänk för att jag har det (vi hade en näsvis period just då, jag och lillungen).

Då säger förskolläraren: Det är dumt att lura i barnen att vin är saft. Tänk om hon får tag på en öppen flaska och tror att det är saft och dricker upp det.

Jag svarar: Jo, fast det är saft.

Förskolläraren: Mig behöver du inte ljuga för. Men säg till om du mår dåligt. Jag hjälper så gärna. (Hon trodde alltså att jag ljög och smusslade, för lillungens skulle eller nåt)

Jag ger henne båda systempåsarna, och hon hittar där i 2 flaskor Önos saft, en flaska ättika, en flaska olivolja, en flaska tryffelolja och en flaska coca cola. Som tur är har både jag och hon lätt att skratta bort saker. =P

ASG!!
Svar på tråden Super den här mamman?!