Anonym (Liinda) skrev 2015-11-26 22:39:43 följande:
Hade problem att citera så jag citerar detta inlägg endast för att pocka på uppmärksamhet från anonym (N)!
Du skrev några sidor tillbaka om risk för sterilitet pga klocka eller tång. Menar du om man får en infektion efter förlossningen eller kan det passera obemärkt? Har du någon siffra på hur vanligt det är? Var ju inget jag blev upplyst om efter min förlossning med klocka och jag har planer på en till i framtiden..
Om vi pratar sverige så skulle jag tro att de är extremt ovanligt, andra länder med sämre hygien/sämre utrustning skulle jag tro att de händer några gånger om året iaf
Men det är alltså något som kan fysiskt hända men gör extremt sällan de och även om de gör de brukar de inte bli infektion eller någon egentlig skada
Det är större risk att barnets naglar river dig på vägen ut faktiskt ^^
Samma sak om dom klipper dig
Varje sår är ju en öppning för infektion, även såret från där moderkakan satt och de är ju större risk där för infektion vid en förlossning än abort då såret fysiskt är större och mer avancerat
Och får man en infektion så märker man de!
(Jag läser så mycket studier, rapporter, kollar dokumentärer, pratar och upplever så de är svårt att hålla reda på källa tyvärr)