Inlägg från: Anonym (N) |Visa alla inlägg
  • Anonym (N)

Steril av abort?

Anonym (så är det) skrev 2015-11-25 10:31:27 följande:

3 år sedan. "bara" ärr... det räcker för att bli steril......

Fast de är väl inget fel på äggen?

Då är de ju bara att ta några hormonsprutor, plocka ut mogna ägg, inseminera dom och stoppa tillbaka

Så helt steril är hon ju inte isf

Dessutom kunde/kan hon/en få infektion utan att göra abort så hon kanske hade fått de oavsett

Men ja alla medicinska procedurer innebär ju risker

Jag har gjort en abort, inga problem

En syster har gjort två aborter, inga problem

En annan syster har fått ett missfall och har nu svårt att bli gravid
  • Anonym (N)
    Anonym (:s) skrev 2015-11-25 11:14:27 följande:

Hur kan det innebära mer risker än abort? föda barn är naturligt, abort är egentligen inte något naturligt urat ett ingrepp i kroppen

Japp jag höll på att dö en naturlig död efter att jag födde mitt barn.. precis som hundratusentals kvinnor dör varje år runt hela världen när dom är gravida/föder barn..

Det finns fler risker med att vara gravid och föda för att fler saker kan gå fel

Vid abort är det typ infektion.. thats it typ

Vid graviditet och förlossning kan 100-tals olika saker hända..

Dom flesta aborter sker dessutom medicinskt och är egentligen inte alls onaturligt då människor och djur framkallat missfall i alla tider
  • Anonym (N)
    Anonym (:s) skrev 2015-11-25 13:39:27 följande:

jag tänkte på kirurgisk abort för det är ett ingrepp. Men använder dom vassa instrument fortfarande vid skrapning?

Nej dom suger ut fostret och allt annat med vakuum, dom har inte använt vassa instrument sen typ 60-70-talet..
  • Anonym (N)
    Anonym (:s) skrev 2015-11-25 13:41:31 följande:

Hur skulle en förlossning kunna göra en steril det är ju inte så att man då använder instrument i kroppen?

Om man använder tång eller sugklocka så kan man gå in en bit i slidan och skapa ärrvävnad som infektioner kan fastna i och kan spridas upp i livmodern

Man kan få infektioner, blodproppar, utlösa autoimmuna sjukdomar, förvärra endo, få kraftig ärrvävnad från där moderkakan satt, brusten livmoder, utomkvedshavandeskap

För att inte snacka om hyperonemisis (stavning? Gravidkräksjukan iaf) havandeskapsförgiftning (fick jag) högt blodtryck, blodpropp, blödning (fick jag, 2 min till så hade jag dött..)

M.m som kan bli livshotande..
  • Anonym (N)

Alltså om man väljer att fullfölja graviditeten och föder ett barn

En abort sker oftast tidigt och ofta medicinsk så riskerna är uppenbart mindre

• Anonym (N)
    Anonym (:s) skrev 2015-11-25 13:58:56 följande:

Men i vissa fall använder dom fortfarande en skrapa vet inte om den är vass

Källa tack

Först vet du inget men nu vet du det där.. nja
  • Anonym (N)
    Anonym (:s) skrev 2015-11-25 14:18:26 följande:

Men det va inte det jag syfta på utan kirurgisk abort

Även vid kirurgisk abort är riskerna mindre än vid fortsatt graviditet/förlossning.

Dom gör dessutom bara Kirurgisk abort i sverige fram till v.13
  • Anonym (N)
    Anonym (:s) skrev 2015-11-25 14:30:07 följande:

Min kompis gjorde sen medicinsk abort i vecka 15 o fick skrapas sen. Hon sa att dom gör både medicinsk o kirurgisk abort så sent

Det är två stegs abort som används så sent och själva skrapningen var inte själva aborten utan för att få ut rester efter i så fall.

Det är inte samma som medicinsk abort som används vid tidig abort även om samma medicin kan användas, men sen görs på sjukhuset och kräver mer.
  • Anonym (N)
    Anonym (:s) skrev 2015-11-25 14:39:56 följande:

Är den mer riskfyllt?

Sen abort är lite mer riskfylld än tidig, men inte i närheten av så riskfyllt som att fullfölja graviditeten och föda barn

Det beror på förutsättningarna och individen också

Tex allergi kan ju hända när som helst oavsett och är svårt att förutse ibland och beror ju egentligen på personens eget immunförsvar och inte medicinen
  • Anonym (N)
    Anonym (Sjukaste jag hört) skrev 2015-11-26 15:15:23 följande:

Ursäkta om jag säger det men att göra en abort i tonåren upp till tidiga tjugoårsåldern är väl acceptabelt, men att fortsätta använda abort som preventivmedel i decennier? Oansvarigt, man tar ansvar för sitt sexliv den dagen man påbörjar det! Vill man inte ta tabletter kan man fixa p-stav osv.

Har inga läkare talat om detta för henne?

Kanske inte var i sverige med tanke på att aborterna var illegala?

Och kanske inte hade tillgång till varken läkare eller preventivmedel..

Otroligt att hon överlevde så många dock och undrar vilken metod som användes?
  • Anonym (N)

Förresten så gjorde min mammas vän 15 aborter

Hon och maken hade tydligen en dålig matchning av defekta gener så fostren blev missbildade och hon var tvungen att göra abort i v.8-14

Hon födde även 2 friska barn och ett barn med funktionsnedsättning.

Tror också hon fick 3-4 missfall

Det var 30-40 år sen nu, innan de blev så vanligt med ivf och sånt

• Anonym (N)
    Anonym (:s) skrev 2015-11-26 16:26:38 följande:

Tror jag inte ett dugg på, det fanns inte ultraljud o.sånt då så man kunde inte se om fostren va missbildadeTror jag inte ett dugg på, det fanns inte ultraljud o sånt då så man kunde inte se om fostren va missbildade

Hon fick friska barnen först, sen missfall och sen upptäcktes missbildningarna, det var 1985 och framåt och då användes ultraljud i sverige, för en vanlig svensson kanske inte så ofta men med hennes medicinska historia så gjordes det.

Och återigen, först vet du ingenting och nu vet du allt?
  • Anonym (N)
    Anonym (:s) skrev 2015-11-26 16:37:16 följande:

Så hon fick inga levande barn efter aborterna?

Jo det barnet med funktionsnedsättningarna.
  • Anonym (N)
    Anonym (Anna) skrev 2015-11-26 16:53:49 följande:

Det stod ju iofs i inlägget att det var 30-40 år sedan.

Alltså min mamma och hennes vän berättade det för mig för drygt 10 år sen,

Nu när jag räknar efter måste de vart 15-30år sen

Så himla gammal är inte min mamma ^^
  • Anonym (N)
    Anonym (Anna) skrev 2015-11-26 17:28:10 följande:

Jaha? Jag har väl inte ifrågasatt just det. Svarade på en annan kommentar.

Och jag rättade siffran i och med att du citerade mitt inlägg, men de var riktat främst åt (:s)

Kommentaren handlade ju om de jag skrev så
  • Anonym (N)
    Anonym (Liinda) skrev 2015-11-26 22:39:43 följande:

Hade problem att citera så jag citerar detta inlägg endast för att pocka på uppmärksamhet från anonym (N)!

Du skrev några sidor tillbaka om risk för sterilitet pga klocka eller tång. Menar du om man får en infektion efter förlossningen eller kan det passera obemärkt? Har du någon siffra på hur vanligt det är? Var ju inget jag blev upplyst om efter min förlossning med klocka och jag har planer på en till i framtiden..

Om vi pratar sverige så skulle jag tro att de är extremt ovanligt, andra länder med sämre hygien/sämre utrustning skulle jag tro att de händer några gånger om året iaf

Men det är alltså något som kan fysiskt hända men gör extremt sällan de och även om de gör de brukar de inte bli infektion eller någon egentlig skada

Det är större risk att barnets naglar river dig på vägen ut faktiskt ^^

Samma sak om dom klipper dig

Varje sår är ju en öppning för infektion, även såret från där moderkakan satt och de är ju större risk där för infektion vid en förlossning än abort då såret fysiskt är större och mer avancerat

Och får man en infektion så märker man de!

(Jag läser så mycket studier, rapporter, kollar dokumentärer, pratar och upplever så de är svårt att hålla reda på källa tyvärr)
Svar på tråden Steril av abort?