Steril av abort?
Någon som blivit steril av abort eller vet någon som blivit det?
Någon som blivit steril av abort eller vet någon som blivit det?
Jag blev det inte, och jag vet inte heller en enda person som blivit det.
Min syster blev det.
Hon gjorde en skrapning och fick en infektion sedan.... som gav ärr på äggledarna.
Att ha sex utan kondom ger en mycket större risk för att bli steril... Om man nu ska se till riskerna.. En abort är väldigt säker. Men samtidigt så kan man få en felaktig reaktion och dö av panodil. Så inget är riskfritt.
Att vara gravid och föda barn innehåller långt mycket fler risker än en abort.
Fast de är väl inget fel på äggen?
Då är de ju bara att ta några hormonsprutor, plocka ut mogna ägg, inseminera dom och stoppa tillbaka
Så helt steril är hon ju inte isf
Dessutom kunde/kan hon/en få infektion utan att göra abort så hon kanske hade fått de oavsett
Men ja alla medicinska procedurer innebär ju risker
Jag har gjort en abort, inga problem
En syster har gjort två aborter, inga problem
En annan syster har fått ett missfall och har nu svårt att bli gravid
Japp jag höll på att dö en naturlig död efter att jag födde mitt barn.. precis som hundratusentals kvinnor dör varje år runt hela världen när dom är gravida/föder barn..
Det finns fler risker med att vara gravid och föda för att fler saker kan gå fel
Vid abort är det typ infektion.. thats it typ
Vid graviditet och förlossning kan 100-tals olika saker hända..
Dom flesta aborter sker dessutom medicinskt och är egentligen inte alls onaturligt då människor och djur framkallat missfall i alla tider
Jag har gjort tre aborter, förlorat en äggledare pga utomkvedshavandeskap och nu sitter jag här gravid i sjunde månaden. Som redan nämnts är risken att bli steril större av en förlossning än av en abort.
Hur skulle en förlossning kunna göra en steril det är ju inte så att man då använder instrument i kroppen?
Nej dom suger ut fostret och allt annat med vakuum, dom har inte använt vassa instrument sen typ 60-70-talet..
Alltså om man väljer att fullfölja graviditeten och föder ett barn
En abort sker oftast tidigt och ofta medicinsk så riskerna är uppenbart mindre
Även vid kirurgisk abort är riskerna mindre än vid fortsatt graviditet/förlossning.
Dom gör dessutom bara Kirurgisk abort i sverige fram till v.13
Det är två stegs abort som används så sent och själva skrapningen var inte själva aborten utan för att få ut rester efter i så fall.
Det är inte samma som medicinsk abort som används vid tidig abort även om samma medicin kan användas, men sen görs på sjukhuset och kräver mer.
Blev hon steril?
Om sterilitet hade varit en "vanlig biverkning" vid kirurgisk abort så hade den knappast använts vid så stor utsträckning som den görs. Då hade dom med all säkerhet hittat alternativa metoder vid det här laget. Sköter man sig efter ingreppet, oavsett medicinsk eller kirurgisk, så är riskerna för komplikationer försvinnande små. Det låter som att du vill få fram att man blir steril per automatik om man genomgår en kirurgisk abort?
Du behöver verkligen inte vara rädd för det. Och jo, det är fortfarande vanligt. Medicinsk används i större utsträckning, men det beror på vilken v man är i. Sen har man dessutom frihet att välja själv. Hade jag behövt gå igenom det igen hade jag som sagt valt kirurgisk utan att tveka.
Förresten så gjorde min mammas vän 15 aborter
Hon och maken hade tydligen en dålig matchning av defekta gener så fostren blev missbildade och hon var tvungen att göra abort i v.8-14
Hon födde även 2 friska barn och ett barn med funktionsnedsättning.
Tror också hon fick 3-4 missfall
Det var 30-40 år sen nu, innan de blev så vanligt med ivf och sånt
Förresten så gjorde min mammas vän 15 aborter
Hon och maken hade tydligen en dålig matchning av defekta gener så fostren blev missbildade och hon var tvungen att göra abort i v.8-14
Hon födde även 2 friska barn och ett barn med funktionsnedsättning.
Tror också hon fick 3-4 missfall
Det var 30-40 år sen nu, innan de blev så vanligt med ivf och sånt
Hon fick friska barnen först, sen missfall och sen upptäcktes missbildningarna, det var 1985 och framåt och då användes ultraljud i sverige, för en vanlig svensson kanske inte så ofta men med hennes medicinska historia så gjordes det.
Och återigen, först vet du ingenting och nu vet du allt?
Min pappas faster är idag över 80 år så detta var 30-50 år sedan och som någon annan skrev så nej detta var inte i Sverige utan i ett kristet land.