Inlägg från: Dementoria |Visa alla inlägg
  • Dementoria

Gastric bypass/sleeve 2016

Bradbury skrev 2016-09-29 09:22:44 följande:

Hej!

Jag har tid för operation i slutet av oktober och ska börja med pulver nästa vecka. Känns spännande och lite läskigt såklart! Har ett BMI på 39 och längtar efter en lättare tillvaro! Någon mer som ska opereras snart?

Hej!

Jag har tid i början av november. Var ska du opereras?
  • Dementoria
    Maanka skrev 2016-06-07 11:53:20 följande:
    Jag ska också på den träffen i Norrköping. Visst ska de blir spännande? :) 
    Stockholm, privat klinik. Jag har BMI på 33 så jag får betala själv.

Har det tagit lång tid för dig?
  • Dementoria
    Bradbury skrev 2016-10-03 12:40:28 följande:
    Nej. Gick på gruppträffen i juni så jag tycker det har gått fort! Jag gör också min privat. Hade kanske kunnat få den betald men det kändes så mycket smidigare på det här viset. Jag känner mig väldigt trygg och omhändertagen på carladerska också, det är värt mycket. Och min operatör är en av storheterna på området i Sverige så det känns bra.
    Spännande! Du får lova att berätta här hur det går så jag vet vad jag har framför mig. 
  • Dementoria
    Bradbury skrev 2016-10-09 19:01:20 följande:

Hej alla!

Nu har jag pulvrat sedan i måndags. Har gått ner fem kilo sedan dess. Det är tufft som attan men på sätt och vis ändå lättare för nu vet man ju att man inte gör det "i onödan". Intalar mig själv att det här är sista gången jag går ner i vikt. Då blir det lite lättare... operationsdagen närmar sig. Två och en halv vecka kvar nu! Känns väldigt nervöst, men jag är redo!

Hur går det för er andra?

Heja heja! Jag behöver inte köra pulver eller flyt om jag inte vill. Jag tänkte ändå göra det någon vecka innan operation för att lägga en bra grund och för att fetta av levern för säkerhets skull. Det gör ingen skada i alla fall! Jag börjar om några veckor. Tips på något gott?

Hur tänker du göra med mat efter operation. Köper du hem innan och planerar?
  • Dementoria
    miija skrev 2016-10-23 11:41:22 följande:

De finns sånna protein puddingar av märker njie,

Någon som vet om det är bra för personer som blivit op, tänkte just för proteinet .

Ja dom är bra sa dietisten.
  • Dementoria
    Bradbury skrev 2016-10-26 14:20:39 följande:

Imorgon är det dags!!! Min son blev dock magsjuk igår (diarré) så nu är det lite panik här. Tänk om han smittar mig och operationen blir inställd?!? Tvättat och spritat för fullt här hemma. Och jag brukar inte bli magsjuk. Det hade varit helt fruktansvärt om operationen blir inställd!

Har gått från BMI 39 till BMI 34,5 under flytet. -12,5 kg. Känns ju bra! Men jag ser det inte på mig själv. Tycker magen känns lika stor om innan. Men jag märker ju det på kläderna.

Lycka till, vad spännande! Lova att rapportera här så fort du orkar!
  • Dementoria
    snara79 skrev 2016-10-26 20:57:20 följande:

Spännande, då är det nära!
    Hur länge med soppa innan op?

Det verkar bero på vilket BMI man har. Jag behövde inte flyta alls medan andra rekommenderas 2 veckor innan.
  • Dementoria
    Stumpan07 skrev 2016-10-26 19:58:03 följande:

Jag väntar på op! Fick idag blev med posten att jag blivit godkänd vid läkarkonferens och idag ringde en dam och sa att de fått loss resurser på Östra sjukhuset i Göteborg och frågade om jag var intresserad av att opereras där och jag tackade ja! Skulle få hem papper om någon vecka så då vet jag mer.

Min resa:

6 juni, VC-besök med provtagning och remiss till Sahlgrenska

10 Augusti Kallelse till informationsmöte

12 Oktober Infomöte Sahlgrenska

Nu hoppas jag det går fort men hon jag pratade med trodde att det blir op innan jul i alla fall!

Nervöst men väldigt förväntansfull!

Grattis! Hoppas det går undan för dig då.

Jag ringde kliniken den 29 september och fick tid för OP redan nu i veckan men jag tackade nej till den tiden och kommer opereras senare i november i stället. Så det gick verkligen undan. Men, det är privat och jag får alltså bekosta själv.
  • Dementoria
    Bradbury skrev 2016-10-27 16:09:23 följande:

Hej!
    Nu är det gjort! Jag var här 06:45 och blev sövd kl 08. Hade ont på uppvaket vid halv elva och fick morfin men har inte behövt något sedan dess. Det molar och ömmar lite men är klart hanterbart. Lite skrovlig i halsen och dricker pyttemunnar med vatten. Har inte alls känt av att magen är särskilt uppspänd, men har lite ont i axlarna. Min underbara läkare fixade dessutom mitt navelbråck så det var två-för en-rea idag.
    Har varit ganska trött (sov absolut inget inatt) men dom väcker en en gång i timmen för att man ska gå en sväng och blåsa i pepmotståndet. Hoppas få slippa bli väckt en gång i timmen under natten.
    Jag känner mig oerhört glad och stolt över mig själv för att jag har tagit tag i detta. Har inte kunnat känna detta innan så det är verkligen så skönt!
    Allt som allt är detta en helt igenom lyckad upplevelse. Kämpa på ni andra!

Hur mår du nu?
  • Dementoria

Nu är även jag sleevad, opererades i veckan som gick. 

Operationen gick bra, inga konstigheter alls. Jag hade lite ont direkt efter och första dygnet efter op var lite snurrigt men det var mycket enklare än jag trott. Men jag hade nog tur och drabbades inte av några konstiga biverkningar, gas-ont osv

Jag åkte hem efter två dagar och det har gått bra här hemma också. Jag äter inte längre några smärtstillande eller tabletter mot illamående och mår nästan oförskämt bra. 

Sedan är det förstås inte så hela tiden. Jag har åkt på "dumpning" och jag har inte mått toppen hela tiden. Men på det stora hela tror jag att jag mått bättre än vad många andra gör.

Nu längtar jag till slutet av nästa vecka då jag kan få börja äta puread mat för jag avskyr verkligen soppor och flytande. Nästan det enda som går ner utan problem är Proviva men det är ju så himla sött. Idag har jag druckit lättfil och det var så gott och fräscht och syrligt att jag nästan blev religiös på kuppen!

Jag vägde mig förra söndagen och nu idag igen och vågen visade på minus 5.0 kg. 

Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016