Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

Gastric bypass/sleeve 2016

Får man komma in här? Har precis bokat tid på vårdcentralen för att få en remiss. 
    Vilket är den vanligaste gränsen för att få det genom landstinget? Mitt bmi är 34.

• Gladhannapanna
    Dementoria skrev 2017-05-08 16:55:22 följande:
    Hej och välkommen!

Enligt 1177 är det såhär:
    "BMI-gränsen för fetmaoperation är 40 såvida man inte har en bakomliggande sjukdom, exempelvis diabetes typ 2. Då är nedre BMI-gränsen 35. Det beror på att hälsovinsterna då är så stora.Vidare ska man flera gånger och med flera olika metoder, försökt uppnå bestående viktnedgång. Det är patienten själv som avgör om så är fallet."

Jag vet inte om det är olika i olika landsting? Jag hade strax under 34 och betalade för min op själv. 
    Tack.
    Jag har ingen av de sjukdomarna, men har typ 2 diabetes både hos mamma och farmor.

Jag har inte delat mina funderingar med min man förrän igår. Han blev förvånad och hade en del funderingar, vi kom överens om att först försöka genom landstinget och annars betala själv. Bor utanför Gbg så det blir antingen inom SU eller Carlanderska. Skulle bli väldigt besviken om jag inte får denna hjälp alls även om vi betalar. Det är mycket pengar men vårt hus har ökat i värde och vi ska ändå låna till en renovering så då kan vi lägga till vad det kostar att operera privat.
  • Gladhannapanna
    Bradbury skrev 2017-05-09 03:26:08 följande:
    Hej!

Jag opererade mig på Carlanderska och jag kan verkligen varmt rekommendera det. Kände mig så otroligt omhändertagen och trygg. Jag valde även just Carlanderska för att jag ville att Torsten Olbers skulle göra min operation. Han är, enligt min mening, bäst i Sverige när det gäller GBP. Jag hade BMI 37 när jag opererades. Är ett halvår sedan nu och nu har jag BMI 24. Köpte nya jeans idag, strl 42 var för stort. Har aldrig i mitt liv köpt ett par byxor i storlek 38. Går knappt att fatta. Lycka till!
    Åh vad roligt att läsa. Har insett att jag inte kommer att få någon operation genom landstinget då jag inte är tillräckligt tung. Mejlade dem igår kväll och har fått ett jättebra svar imorse. Ska fylla i hälsodeklarationen och posta på en gång. 
    De har lediga tider redan i juni!!!! Hur länge var du sjukskriven efteråt och hur länge kände du dig påverkad av operationen? Tänker på om jag operaras i slutet av juni och sedan har semester så vill jag inte att det påverkar familjen alltför negativt. 
  • Gladhannapanna
    Bradbury skrev 2017-05-09 15:36:49 följande:
    Hej!

Jag var sjukskriven i tre veckor efteråt och jag tycker att det gick väldigt bra och smidigt. Hade inte särskilt ont efteråt men det var lite svårt i början att få i sig tillräckligt. Tycker inte att det påverkade familjen mycket, jag sa till mina barn som är 5 & 6 att jag hade opererat mig i magen och var tvungen att äta väldigt försiktigt och de var väldigt engagerade och frågade om jag fick äta det eller det... (första veckorna flyt, sedan mjuk mat och långsam upptrappning). Nu äter jag samma mat som dom men såklart mycket mindre mängd. Jag mår i dagsläget väldigt bra och det är egentligen inte något som jag inte kan äta utan det handlar om i vilken mängd. Har gått ner från 119,5 kg till 74. Som sagt, det går knappt att fatta...
    Det enda negativa som jag ser det är att jag ofta fryser (till skillnad från innan då jag svettades vad jag än gjorde) och att jag har tappat mycket hår. Men det var jag beredd på.
    Tack för att du delar med dig! Tur att jag har tjockt hår.
  • Gladhannapanna

Har skickat in hälsodeklaration till Carlanderska och blev kontaktad idag! Snabba ryck! Läkaren ska titta på den och även hämta in journaler från SU eftersom jag förlorat en del blod i samband med förlossningarna och en annan operation. Hoppas att det inte hindrar! Om jag blir godkänd kan jag opereras redan i juni om jag vill! Blir nästan lite skraj, det går så fort! Samtidigt glad och förväntansfull. Behöver planera en del på jobbet om det blir op i juni, men det får lösa sig!

• Gladhannapanna
    Dementoria skrev 2017-05-14 22:31:43 följande:

Nu är jag snart i mål, det känns fantastiskt! Bara 7,7 kilo kvar till mål. Nästan 30 kilo är väck och över en meter i cm runt om kroppen har försvunnit. Det är rätt ballt faktiskt!

Nu har jag precis tränat på försök. Jag har inte vågat tidigare av rädsla av att bli helt nedslagen i hur svag och dålig jag är. Jag sprang inte jättelångt men jag sprang hela tiden, uppför en riktigt rejäl backe och jag var inte helt slut när jag var klar heller. Lyfte lite vikter också. Och jo, jag är svag men inte så svag och jag kan springa och kroppen känns hel och fin. Härligt!

Härligt!!!!
  • Gladhannapanna

Fick precis mejl om att läkaren godkänt mig för operation! Ska på en konsultation och kan kanske opereras 8/6!!!!!! Oj så fort detta går!

• Gladhannapanna

Sitter och försöker planera min jobbalmanacka efter sjukskrivning i tre veckor. Vad tror ni om möjligheten att jobba halvtid tredje veckan? Annars går min sjukskrivning rakt in i semestern och jag blir borta väldigt länge! Jobbar som socionom och skulle behöva klara av några klientmöten innan jag går på semester. Har alltså inte något fysiskt ansträngande arbete. 

Detta känns spännande, läskigt och fantastiskt roligt på en gång! 

Maken frågade igår vad jag tänker säga till folk, det går ju knappast att hålla hemligt men jag tänker nog inte basunera ut det på facebook heller.

• Gladhannapanna
    Maddeliita skrev 2017-05-21 19:35:51 följande:

LYCKA TILL imorgon Gladhannapanna! Du får gärna skriva efter och berätta hur det gick och hur tankarna gick!

Tack! Känns läskigt, men samtidigt så himla skönt! Har precis lämnat in ansökan om att utöka vårt bolån. Ska ju betala själv.
Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016