Inlägg från: Maddeliita |Visa alla inlägg
  • Maddeliita

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej! Har läst igenom alla 47 sidor i denna tråd, jättespännande! Har själv skickat in en wgentemisd till Ersta och fått höra att den är bedömd och godkänd och nu väntar jag på läkartid! Är så nervös men vill verkligen detta! Vill göra en sleeve.

Hur mår ni alla som gjort denna nu efteråt? Har ni några dagliga komplikationer? Ex sura uppstötningar eller nåt annat?

• Maddeliita
    Dementoria skrev 2017-05-15 14:31:05 följande:

Jag mår jättebra, har gjort det hela tiden. Jag tror jag haft det lätt men det kan ju ändras, det är ju inte ens ett år sedan jag gjorde op.

Vad skönt! Hoppas det fortsätter så kan man inte se före och efter bilder här? (Om någon skulle ha förstås) eller har någon en inspirerande instagram/blogg angående op man kan få följa?
  • Maddeliita
    Gladhannapanna skrev 2017-05-16 16:31:45 följande:

Fick precis mejl om att läkaren godkänt mig för operation! Ska på en konsultation och kan kanske opereras 8/6!!!!!! Oj så

fort detta går!

Wow vad roligt!! Snabba bud uppdatera oss! När ska du träffa läkare?
  • Maddeliita

LYCKA TILL imorgon Gladhannapanna! Du får gärna skriva efter och berätta hur det gick och hur tankarna gick!

• Maddeliita
    Gladhannapanna skrev 2017-05-21 20:11:59 följande:

Tack! Känns läskigt, men samtidigt så himla skönt! Har precis lämnat in ansökan om att utöka vårt bolån. Ska ju betala själv.

Klart det är nervöst! Men kommer gå så bra. Var ska du opereras? Jag har glömt bort ifall det står här i forumet några sidor bakåt! Och vad får du betala? Berätta vad som hände hos läkaren! Haha är nyfiken
  • Maddeliita
    Gladhannapanna skrev 2017-05-28 18:52:17 följande:

Imorgon är det dags att starta flytet. Känns inte alls särskilt kul, men intalar mig att det är sista gången och att det kommer att gå bra.

Har tillbringat helgen med makens bror med familj i deras stuga. Mysigt och mycket god mat. Maken berättade för sin bror som inte alls verkar tycka att detta är en bra idé. Egentligen spelar det ju ingen roll, men det känns ändå trist, vet ju att han inte kommer att vara den enda. Mina föräldrar stöttar mig däremot till 110%, känns skönt!

Är också rädd att få så nedlåtande kommentarer.. det är ju för min skull men det är aldrig kul när folk ska ha så mycket att säga till om och främst negativa saker är bra att ploppa upp! Men jag hejar på dig och vill gärna följa din resa här!
  • Maddeliita
    Gladhannapanna skrev 2017-05-31 22:06:48 följande:

Inskrivning idag, tredje dagen på pulver. Nu närmar det sig med stormsteg!

Åh vad spännande! Lycka till har du svårt att pulvra eller går det bra?? En vecka kvar bara!
  • Maddeliita
    Gladhannapanna skrev 2017-06-01 09:40:03 följande:

Det går faktiskt bra, visst är jag hungrig typ hela tiden, men det går att stå ut med. När jag har gått på pulver förut har det handlat om 500 kalorier per dag, uppdelat på tre tillfällen. Nu ska jag "äta" vid fyra tillfällen per dag och ca 800 kalorier. Mycket lättare! Pratade med dietisten igår och frågade om jag kan tugga på lite knäckebröd eller kanske en halv morot när jag blir för hungrig och det är helt ok så länge jag inte äter mer än 1000 kalorier. 

Måste säga att pulvren blivit mycket godare sedan sist jag gjorde det, äter modifasts havregrynsgröt till frukost varje dag och den funkar jättebra, annars kör jag på deras chokladdryck och varvar med naturdiets chokladvarianter, de har flera goda!

Jag frågade om vad som är rimlig viktnedgång på pulver och framöver, sköterskan tror att jag kommer att gå ner ca 4 kg på pulver och därefter är det vanligast att man går ner 1-1,5 kg/vecka. Jag hyser inga förhoppningar om att gå ner mer än kanske 10 kg under sommaren, vill hålla mina förväntningar låga. Totalt vill jag gå ner minst 25, helst 30 kg. Min största oro är att jag inte kommer att gå ner.....

Bra! Nu är det ju så att det är sista gången man håller på med pulver också, vilket kanske också gör det lite lättare att stå ut!

Klart du kommer gå ner i vikt, Men det är tankar som nåt mig också.. tänk om man gör det för gäves, men det känns orimligt! Klart du kommer gå ner i vikt men bra att hålla låga förväntningar på delmål, så slipper du bli så besviken om det inte går som du tänkt, man kan ju hamna på en platå i flera månader också innan det har fart igen, så tåladmod är nog a och o, även fast jag själv inte kommer ha något haha..
  • Maddeliita
    Gladhannapanna skrev 2017-06-05 07:59:48 följande:

En vecka på flyt och minus 2,5 kg. Har fuskat lite så det kunde varit mer. Dessutom ska jag ha mens när som helst och då lägger jag alltid på mig ett eller två kg. Inte många dagar kvar nu. Spännande, pirrigt och läskigt på samma gång.

Båda mina systrar och föräldrar stöttar mig till 110 procent, känns jättebra. Maken också så klart! Hans föräldrar är neutrala och hans bror var ju lite negativ sist vi träffades. Mina kollegor som vet om det är entusiastiska, det är ju semestertider så jag kommer förhoppningsvis har ändrats lite till i augusti när alla är på plats igen.

Lycka till imorgon! Hur känns det?? Vill gärna ha någon slags operationsberättelse sen om du orkar är så nyfiken och längtar så till min egen operation!
  • Maddeliita
    Gladhannapanna skrev 2017-06-09 11:07:46 följande:

Äntligen dags för en liten rapport! Jag opererades igår, kändes rätt ok nästan hela tiden innan men blev lite nervös på slutet. Fick byta om till operationskläder och fick en infart för droppet satt i handen.

Läkaren tittade in innan jag flyttades in i opsalen.

Hade jätteont på uppvaket, låg och skakade av smärta men fick medicin som funkade rätt fort. Igår sov jag från och till under hela eftermiddagen/ kvällen. Upp och gå helst varje timma och blåsa i ett motstånd för att få ordning på lungorna. Träffade läkaren två gånger igår eftermiddag/ kväll och en gång nu på förmiddagen. Känner mig väldigt väl omhändertagen! Idag har jag inte alls lika ont. Sippar på vatten och saft, ätit lite yoghurt och druckit lite te. Får nytt dropp med medicin idag pga att jag hade lite dåliga värden.

När det är klart ska jag få duscha vilket jag längtar efter. Behöver få fart på magen också, hoppas att det ordnar sig snart. Ligger på enkelrum med tv mm, men orkar inte så mkt mer än att ligga och vila mellan promenaderna i korridoren.

Är väldigt nöjd i alla fall!

Åh vad härligt att allt är klart! Hur har de här dagarna gått nu då?? är så nyfiken!

Har du ont? Vad gör mest ont efteråt?
  • Maddeliita
    Gladhannapanna skrev 2017-06-11 19:59:46 följande:

Kom hem igår, jätteskönt att sova i sin egen säng! Läkaren kom förbi två gånger om dagen och hade en gruppsittning med oss fyra som opererades i torsdags innan utskrivningen igår. Mycket bra info. Dessutom en kort stund enskilt med sjukskrivning och tid för frågor man inte vill säga inför alla.

Jag var ganska klen igår, lite yr på förmiddagen och hade lite lågt blodvärde. Jag är lättblödande så istället för propplösande läkemedel fick jag blodstillande, jag bajsade svart igår så jag har haft blod i tarmen vilket gjorde att jag fick mer sådan medicin att ta till och med idag.

Piggare idag, har fått i mig ganska bra med näring vilket säkert påverkar. Familjen var borta några timmar och det var väldigt skönt att vara ensam en stund! Fick min op på USB och har tittat idag. Bara inifrån och inget ljud, rätt kul men fy vad mycket fett det finns i min mage!!!!

Har inte ont mer än som rejäl träningsvärk i magen, främst när jag byter ställning. Har varit ute på två korta promenader idag, skönt med luft men blir helt slut. Ställde mig på vågen imorse, - 5,5 sedan pulverstart.

Vad skönt för dit att allt går bra! Finns det någonstans man man följa dig mer i operationen? Exempelvis Instagram. Vore kul att få hänga med och sen jämföra med en själv. Har fått tid för första informationsmötet nu den 17/8, Så jag får vänta lite till och förhoppningsvis opereras i höst
  • Maddeliita
    Gladhannapanna skrev 2017-06-13 19:38:32 följande:

Jag finns på Instagram men är inte så aktiv, har ingen blogg eller ngt heller. Känner mig inte så offentlig med operationen än även om jag berättat för många så har jag inte lagt ut ngt på sociala medier.

Blev uppringd av mottagningen igår, en sjuksköterska ringde för att kolla läget. Känns superbra att få det stödet. Jag sa att jag känner mig yr och svag och då sa hon till mig att börja försiktigt med mjuk mat, underbart att äta lite äggröra mm. Är mycket piggare idag även om jag är trött fortfarande.

Har haft en del kontakt med en kompis som opades i Småland och hon har inte fått någon som helst info om kosttillskott, kostråd mm! Vart ska du?

Vad bra med uppföljning! Och jag kan tänka mig att det är gott med riktig mat efter både pulver och op! Jag ska opas i Stockholm, på Ersta sjukhus och här är det först en hel dags informationsmöte gällande operationen, biverkningar osv, sedan information från dietist också. Efter detta får man tid för att träffa läkare och dietist och sedan själva operationen. Känns bra att få information även om man kan läsa sig till mycket själv!
  • Maddeliita
    Maddeliita skrev 2017-06-13 19:54:21 följande:

Vad bra med uppföljning! Och jag kan tänka mig att det är gott med riktig mat efter både pulver och op! Jag ska opas i Stockholm, på Ersta sjukhus och här är det först en hel dags informationsmöte gällande operationen, biverkningar osv, sedan information från dietist också. Efter detta får man tid för att träffa läkare och dietist och sedan själva operationen. Känns bra att få information även om man kan läsa sig till mycket själv!

Hur går det nu en vecka senare? Har du ont, tar mediciner? Hur går det med "maten"?
  • Maddeliita
    snara79 skrev 2017-06-27 16:01:40 följande:

Hejsan!

Jag gjorde min sleeve op 13/2. Skickade egenremiss jag med (Blekinge).Har mått bra hela tiden. Var såklart tuffa veckor precis efter med smärta och svårt att äta. Men man får ta det i lugnt tempo och det var ju så gott att få äta mat igen efter 4 veckors fasta inför op.

Minskat 28 kg nu, vilket känns fantastiskt MEN det är som om hjärnan inte följer med och ser det. Går inte att förklara helt men läst att många har svårt att se skillnaden. Jag märker ju på kläderna och känner mig mkt lättare och piggare! Ser jag två bilder på mig så ser jag ju grym skillnad, man är så van att se sig som stor. Känns fint att ej ha övervikt kvar, utan 5-6 kg att gå ner tills jag är helt nöjd(normalt BMI).

Jag har inga biverkningar efter op tror jag, känns bra iaf.

En spännande tid framöver men du kommer inte ångra dig!!!

Åh vad härligt det låter! Kul att du känner dig nöjd jag längtar massor till infoträffen jag ska på 17 augusti innan jag ska träffa läkare!
  • Maddeliita
    Gladhannapanna skrev 2017-06-18 20:19:20 följande:

Ätandet går ganska bra, känner att jag ätit för mycket ibland, blir liksom "bubbligt" i magen och känns lite obehagligt. Äter mjukmat nu, mycket keso, äggröra, köttfärs mm.

Såren gör inte så ont längre. Däremot har jag åkt på världens magkatarr. Skitont mer eller mindre hela tiden. Har fått två olika mediciner av läkaren men det funkar ännu inte vilket är rätt slitigt. Ska prata med mottagningen imorgon igen.

Har haft svårt att sova med, pga magkatarren, men mest på grund av massa jobbiga tankar. Sov ca 5 timmar per dygn vilket är alldeles för lite ju! Fick sömntabletter och efter ett par nätter med dem känns det mycket bättre. Somnade utan igår och ska försöka utan ikväll med. Gillar inte beroendeframkallande mediciner men känns skönt att ta till om jag inte kan somna.

Hej!

Är inte så aktivt här inne men jag vill gääärna höra hur det går om du orkar berätta
  • Maddeliita
    Sissely skrev 2017-07-16 13:24:06 följande:

Hej! Jag måste bara få fråga dig hur du gick tillväga när du skickade egenremiss? Jag bor också i Blekinge och undrar var jag får tag i remissen och vart jag skickar den? Tack!

Hej! Jag bor inte i Blekinge men skrev egenremiss i Stockholm. Skrev i word som typ ett personligt brev där jag radade upp mina symtom, varför jag vill göra operationen osv. Blev typ en a4 ????
  • Maddeliita
    Åhej! Nu har jag gått på gruppinfo, läkarmöte och även fått en tid på kortvarsel-listan, allt inom loppet av en månad! Nu har jag op-tid 12/10 och jag börjar bli så nervös. Börjar på flyt på måndag, det är 1,5 vecka, och jag känner redan nu att jag kommer avlida! MEN det är sista gången någonsin jag behöver gå på pulverdiet, och det är en sån ljuvlig känsla

Är rädd att tappa massa hår, må väldigt illa och inte få i mig tillräckligt så att jag går ner massor i vikt, men det reder sig väl?!
Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016