Gastric bypass/sleeve 2016
Hej alla nya!
Nu har jag duschat min sista dubbeldusch och sitter och väntar. Klockan sex kommer taxin! Nervös men inställd på att detta kommer gå bra. Hör av mig när jag kan/orkar.
Hej alla nya!
Nu har jag duschat min sista dubbeldusch och sitter och väntar. Klockan sex kommer taxin! Nervös men inställd på att detta kommer gå bra. Hör av mig när jag kan/orkar.
Hej!
Nu är det gjort! Jag var här 06:45 och blev sövd kl 08. Hade ont på uppvaket vid halv elva och fick morfin men har inte behövt något sedan dess. Det molar och ömmar lite men är klart hanterbart. Lite skrovlig i halsen och dricker pyttemunnar med vatten. Har inte alls känt av att magen är särskilt uppspänd, men har lite ont i axlarna. Min underbara läkare fixade dessutom mitt navelbråck så det var två-för en-rea idag.
Har varit ganska trött (sov absolut inget inatt) men dom väcker en en gång i timmen för att man ska gå en sväng och blåsa i pepmotståndet. Hoppas få slippa bli väckt en gång i timmen under natten.
Jag känner mig oerhört glad och stolt över mig själv för att jag har tagit tag i detta. Har inte kunnat känna detta innan så det är verkligen så skönt!
Allt som allt är detta en helt igenom lyckad upplevelse. Kämpa på ni andra!
Jag mår faktiskt riktigt bra! Behöver inget morfin, bara panodil ibland. Är svårt att få i sig tillräckligt med mat bara. Man är ju som en nyfödd egentligen, äter och vilar konstant. Vatten går bra, och kall "mat" yoghurt, fil, shakes etc. Men varm soppa är svårare. Längtar till nästa vecka när jag får börja med mjukt. Ägg, makrill, fisk, potatis, sås, knäckebröd broccoli!! Vilken dröm! Igår åt barnen pizza och det var rätt jobbigt för jag märkte att suget efter skräp ju fanns kvar. Jag var inte alls hungrig men så SUGEN. Det var lättare att hantera när det inte fanns hunger men ändå jobbigt. Behöver bearbeta de psykiska delarna också märker jag! Kg Hr ju inte opererat hjärnan. Ska bli spännande att se hur det går för er andra!
Jag har inte svårt att få i mig vatten men maten är det värre med. Är sjukskriven i tre veckor och hoppas det ska räcka. Är sjuksköterska och jobbar natt så det gäller verkligen att ha stenhårda rutiner inkörda när jag väl börjar igen.
Jag är ganska trött. Det beror säkert mest på att kalorintaget är så lågt. Men även på operationen som sådan. Jag vilar mycket när barnen är i skolan men sedan är jag med dom. Skulle väl kanske inte orka härja allt för mycket men gå till lekplats och leka här hemma är inga problem. Jag åkte hem dagen efter. Dom ville se att jag kunde få i mig vätska och att jag inte hade för ont. Det var skönt att komma hem för jag sov dåligt på sjukhuset.
Jag har bestämt mig för att bara väga mig en gång i veckan nu, på måndagar. Vägde 119,5 dagen jag började flytet, 108 på opdagen och 106,7 igår.
Invägning idag
103,7 kg. -15,8 kg sedan flytstart! Känns helt otroligt just nu!
LV2
Det är ju fantastiskt för dig men det är oerhört ovanligt att lyckas så bra som du har gjort. Att gå ner i vikt kan alla men att hålla sig där är en annan femma. Jag har en vilja av stål och har gått ner över 30 kg 4 gånger med hjälp av olika metoder. Har aldrig lyckats hålla mig kvar där. Man ska ha klart för sig att det inte är så enkelt som kalorier in och ut. Det är ett komplicerat samspel mellan hormoner, känslor, metabolism - som faktiskt kan bli HELT SABBAD av jojobantning. Som psykologen på Carlanderska sa: -bara för att Usain Bolt kan springa 100 meter på 9.58 betyder inte det att alla som tränar hårt kommer kunna det. Jag kan bli så otroligt trött på att det tycks finnas ett "fint sätt" att gå ner i vikt - på egen hand och ett fult och fuskigt -operation. Jag tar hellre de odds som operationen erbjuder -hållbar viktnedgång och viktstabilitet på LÅNG sikt. Men jag skulle hemskt gärna vilja slippa bli shamad av folk som inte tror på metoden.
Såklart jag blir förbannad om du kommer in i den här tråden och pratar (mestadels) om att det bara handlar om att ändra tankesätt och äta rätt för att gå ner i vikt. Tror du inte vi alla här har testat det hur många gånger som helst? Det är undertonen i hur du uttrycker dig som är obehaglig. Skapa din egen tråd om viktminskning och diskutera med andra som gör som du. Istället för att komma in här och få folk att må potentiellt dåligt över att dom tagit eller vill ta detta livsavgörande beslut.