Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

Gastric bypass/sleeve 2016

Nu har jag träffar min läkare, Torsten Ol ngnting. Åh vad klok och lugnande han är och jag kände mig inte det minsta dömd eller dålig som människa. Jag började till och med gråta lite... Vi bestämde att jag ska få en gbp, inte sleeve. Jag var tydlig med att mina skäl till att göra detta är främst för min hälsa, att jag inte ska drabbas av diabetes mm längre fram. Han sa att han förstår vad jag menar.
    Börjar flyta på måndag och inskrivning 31/5 och operation 8/6.
    Berättade för min äldsta dotter för en stund sedan, hon bröt ihop totalt och tycker att det är läskigt och dessutom blir operationen på skolavslutningen.
    Om jag tar med ett USB kommer jag att få en film på min operation. Har någon annan fått det? Har ni kollat?
    Han sa att det nog funkar att jobba lite sista sjukskrivningsveckan.

• Gladhannapanna
    Maddeliita skrev 2017-05-22 14:07:05 följande:
    Klart det är nervöst! Men kommer gå så bra. Var ska du opereras? Jag har glömt bort ifall det står här i forumet några sidor bakåt! Och vad får du betala? Berätta vad som hände hos läkaren! Haha är nyfiken
    Glömde svara på frågan om priset, 89000:-.
  • Gladhannapanna

Imorgon är det dags att starta flytet. Känns inte alls särskilt kul, men intalar mig att det är sista gången och att det kommer att gå bra.

Har tillbringat helgen med makens bror med familj i deras stuga. Mysigt och mycket god mat. Maken berättade för sin bror som inte alls verkar tycka att detta är en bra idé. Egentligen spelar det ju ingen roll, men det känns ändå trist, vet ju att han inte kommer att vara den enda. Mina föräldrar stöttar mig däremot till 110%, känns skönt!

• Gladhannapanna
    Maddeliita skrev 2017-05-29 06:33:41 följande:
    Är också rädd att få så nedlåtande kommentarer.. det är ju för min skull men det är aldrig kul när folk ska ha så mycket att säga till om och främst negativa saker är bra att ploppa upp! Men jag hejar på dig och vill gärna följa din resa här!
    Tack!
    Första dagen på pulver. Körde Modifasts havregrynsgröt till frukost, helt ok faktiskt.
    Har vägt och mätt mig med, kändes gräsligt att se hur stor jag är men tror att det kommer att kännas bra att se hur mkt jag har minskat!
    Mätte hals, överarm, byst, midja, stuss, lår, knä och vad. Armar och ben mätte jag på vänster sida.
    Ser fram emot att snart känna att kläderna sitter bättre, har några favvobrallor som är lite små nu, de kommer jag snart att kunna ha utan att vara rädd att knappen ryker!
  • Gladhannapanna
    Maddeliita skrev 2017-06-01 07:12:04 följande:
    Åh vad spännande! Lycka till har du svårt att pulvra eller går det bra?? En vecka kvar bara!
    Det går faktiskt bra, visst är jag hungrig typ hela tiden, men det går att stå ut med. När jag har gått på pulver förut har det handlat om 500 kalorier per dag, uppdelat på tre tillfällen. Nu ska jag "äta" vid fyra tillfällen per dag och ca 800 kalorier. Mycket lättare! Pratade med dietisten igår och frågade om jag kan tugga på lite knäckebröd eller kanske en halv morot när jag blir för hungrig och det är helt ok så länge jag inte äter mer än 1000 kalorier. 
    Måste säga att pulvren blivit mycket godare sedan sist jag gjorde det, äter modifasts havregrynsgröt till frukost varje dag och den funkar jättebra, annars kör jag på deras chokladdryck och varvar med naturdiets chokladvarianter, de har flera goda!

Jag frågade om vad som är rimlig viktnedgång på pulver och framöver, sköterskan tror att jag kommer att gå ner ca 4 kg på pulver och därefter är det vanligast att man går ner 1-1,5 kg/vecka. Jag hyser inga förhoppningar om att gå ner mer än kanske 10 kg under sommaren, vill hålla mina förväntningar låga. Totalt vill jag gå ner minst 25, helst 30 kg. Min största oro är att jag inte kommer att gå ner.....
  • Gladhannapanna

En vecka på flyt och minus 2,5 kg. Har fuskat lite så det kunde varit mer. Dessutom ska jag ha mens när som helst och då lägger jag alltid på mig ett eller två kg. Inte många dagar kvar nu. Spännande, pirrigt och läskigt på samma gång.
    Båda mina systrar och föräldrar stöttar mig till 110 procent, känns jättebra. Maken också så klart! Hans föräldrar är neutrala och hans bror var ju lite negativ sist vi träffades. Mina kollegor som vet om det är entusiastiska, det är ju semestertider så jag kommer förhoppningsvis har ändrats lite till i augusti när alla är på plats igen.

• Gladhannapanna
    Maddeliita skrev 2017-06-07 20:10:11 följande:
    Lycka till imorgon! Hur känns det?? Vill gärna ha någon slags operationsberättelse sen om du orkar är så nyfiken och längtar så till min egen operation!
    Jotack, det känns bra. Men visst börjar jag bli lite nervös! Har precis duschat med descutan och bytt lakan. Packat väskan också, bara telefon, iPad och laddare kvar till imorgon. Ska strax ta sista shaken innan operationen, imorgon blir det bara saft! Ska väga mig imorgon med så klart. Skriver igen efteråt!
  • Gladhannapanna

Äntligen dags för en liten rapport! Jag opererades igår, kändes rätt ok nästan hela tiden innan men blev lite nervös på slutet. Fick byta om till operationskläder och fick en infart för droppet satt i handen.
    Läkaren tittade in innan jag flyttades in i opsalen.

Hade jätteont på uppvaket, låg och skakade av smärta men fick medicin som funkade rätt fort. Igår sov jag från och till under hela eftermiddagen/ kvällen. Upp och gå helst varje timma och blåsa i ett motstånd för att få ordning på lungorna. Träffade läkaren två gånger igår eftermiddag/ kväll och en gång nu på förmiddagen. Känner mig väldigt väl omhändertagen! Idag har jag inte alls lika ont. Sippar på vatten och saft, ätit lite yoghurt och druckit lite te. Får nytt dropp med medicin idag pga att jag hade lite dåliga värden.
    När det är klart ska jag få duscha vilket jag längtar efter. Behöver få fart på magen också, hoppas att det ordnar sig snart. Ligger på enkelrum med tv mm, men orkar inte så mkt mer än att ligga och vila mellan promenaderna i korridoren.

Är väldigt nöjd i alla fall!

• Gladhannapanna

Kom hem igår, jätteskönt att sova i sin egen säng! Läkaren kom förbi två gånger om dagen och hade en gruppsittning med oss fyra som opererades i torsdags innan utskrivningen igår. Mycket bra info. Dessutom en kort stund enskilt med sjukskrivning och tid för frågor man inte vill säga inför alla.
    Jag var ganska klen igår, lite yr på förmiddagen och hade lite lågt blodvärde. Jag är lättblödande så istället för propplösande läkemedel fick jag blodstillande, jag bajsade svart igår så jag har haft blod i tarmen vilket gjorde att jag fick mer sådan medicin att ta till och med idag.
    Piggare idag, har fått i mig ganska bra med näring vilket säkert påverkar. Familjen var borta några timmar och det var väldigt skönt att vara ensam en stund! Fick min op på USB och har tittat idag. Bara inifrån och inget ljud, rätt kul men fy vad mycket fett det finns i min mage!!!!
    Har inte ont mer än som rejäl träningsvärk i magen, främst när jag byter ställning. Har varit ute på två korta promenader idag, skönt med luft men blir helt slut. Ställde mig på vågen imorse, - 5,5 sedan pulverstart.

Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016