Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

Gastric bypass/sleeve 2016

Maddeliita skrev 2017-06-13 18:52:21 följande:
    Vad skönt för dit att allt går bra! Finns det någonstans man man följa dig mer i operationen? Exempelvis Instagram. Vore kul att få hänga med och sen jämföra med en själv. Har fått tid för första informationsmötet nu den 17/8, Så jag får vänta lite till och förhoppningsvis opereras i höst
    Jag finns på Instagram men är inte så aktiv, har ingen blogg eller ngt heller. Känner mig inte så offentlig med operationen än även om jag berättat för många så har jag inte lagt ut ngt på sociala medier.

Blev uppringd av mottagningen igår, en sjuksköterska ringde för att kolla läget. Känns superbra att få det stödet. Jag sa att jag känner mig yr och svag och då sa hon till mig att börja försiktigt med mjuk mat, underbart att äta lite äggröra mm. Är mycket piggare idag även om jag är trött fortfarande.

Har haft en del kontakt med en kompis som opades i Småland och hon har inte fått någon som helst info om kosttillskott, kostråd mm! Vart ska du?
  • Gladhannapanna

Ätandet går ganska bra, känner att jag ätit för mycket ibland, blir liksom "bubbligt" i magen och känns lite obehagligt. Äter mjukmat nu, mycket keso, äggröra, köttfärs mm.

Såren gör inte så ont längre. Däremot har jag åkt på världens magkatarr. Skitont mer eller mindre hela tiden. Har fått två olika mediciner av läkaren men det funkar ännu inte vilket är rätt slitigt. Ska prata med mottagningen imorgon igen.
    Har haft svårt att sova med, pga magkatarren, men mest på grund av massa jobbiga tankar. Sov ca 5 timmar per dygn vilket är alldeles för lite ju! Fick sömntabletter och efter ett par nätter med dem känns det mycket bättre. Somnade utan igår och ska försöka utan ikväll med. Gillar inte beroendeframkallande mediciner men känns skönt att ta till om jag inte kan somna.

• Gladhannapanna
    Maddeliita skrev 2017-07-09 17:15:03 följande:
    Hej!

Är inte så aktivt här inne men jag vill gääärna höra hur det går om du orkar berätta
    Jag har haft en del strul, magkatarr och även en blödning i tarmen. Har fått superbra hjälp från mottagningen så fort det strulat. Nu är två av såren röda och irriterade så jag ska ev visa upp dem på tisdag.
    Men jag mår bra, har inte ångrat operationen och har gått ner ca 12 kg sedan flytstart. Nu får jag äta det mesta så länge jag äter lagom mycket och tuggar noga. Har klarat mig från dumping än så länge. Vi är på semester i Bryssel just nu och det har varit en del pyssel med min mat, men det har gått mycket bättre än jag trodde!
  • Gladhannapanna
    Emlehh skrev 2017-07-13 00:42:42 följande:

Vad spännande att få läsa om allas resor de gör! Jag tycker att det känns inspirerande och peppande. Glad

Själv har jag blivit kallad för informationsmöte i början av september. Bor i Västmanland och har ingen aning om hur långa väntetiderna är. Det är det som är jobbigast - att inte veta hur länge man behöver vänta. Jag är inte orolig för att inte få göra en op., då den är rekommenderad pga. min EDS, PCOS och Struma som samtliga gör att jag har svårt att gå ned i vikt.

Hur länge fick ni vänta från gruppmötet till op. i era landsting?

Jag gick privat så jag behövde inte vänta. Var aldrig på gruppinfo heller, kunde inte det datum de hade så jag fick direkt till konsultation med läkaren.
  • Gladhannapanna
    Bradbury skrev 2017-07-21 15:47:04 följande:

Hej allihop!
    Opererades i slutet av oktober förra hösten. Är nu helt i mål, även om jag varit nöjd länge.
    -50 kilo, alltså det går verkligen inte att förstå. Var har hela den vikten suttit? Känns liksom helt sjukt att tänka sig...
    Lycka till alla som funderar på op/planerar eller nyss gjort op. Det är livsavgörande. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare.

Wow! Grattis!!!! Har du mått bra hela tiden?

Jag opades 8/6, pratade med Torsten senast idag. Har haft en hel del strul och har värsta magkatarren nu, T och jag har kokat ihop en cocktail med mediciner som förhoppningsvis hjälper.
  • Gladhannapanna
    Bradbury skrev 2017-07-21 19:50:43 följande:

Alltså jag har ju INGA biverkningar alls (än i alla fall) om man bortser från dumpning och håravfallet som ju var väntade. Mår så oförskämt bra och kan äta allt med måtta. Men vad jobbigt med katarr, hoppas ni lyckats hitta en medicinkombo som hjälper nu! Skönt att Torsten och de andra är så hjälpsamma.

De är fantastiska! Har haft mycket kontakt efter op, både sköterskor och T avslutar all skriftlig kommunikation med "kram" vid det här laget!
  • Gladhannapanna

Opades 8/6 på Carlanderska.
    Är så himla nöjd med att jag valde dem, har fått allt stöd i världen efteråt.

Har gått ner drygt 17 kg och är nu nere på 70-talet, det är nog sju år sedan sist. Väger mindre än maken och har köpt jeans i strl 42 och idag köpte jag en hood-tröja i strl S!!!!

Inte börjat tappa hår än, men räknar med att det kommer snart.

Har en del daller och häng på kroppen, men har inte fått så mkt rynkor i ansiktet i alla fall.

• Gladhannapanna
    JoelBus skrev 2017-08-27 10:42:45 följande:

Var ett tag sedan jag skrev, eftersom det inte händer då mkt alls för mig. Håller på att bli tokig!

Jag väntar fortfarande på en kallelse för att träffa läkare och få besked om jag får operera mig eller inte. Jag var till vc redan i januari och fick remiss skickad, gruppinformationen i april och sedan bara en evig väntan känns det som...

Pratade med en sköterska på kirurgmott för någon vecka sedan och då trodde hon att jag skulle få en tid i september, men än har ingen kallelse kommit. Ska ringa till veckan igen och ligga på dom lite.

Jag har fruktansvärt ont i kroppen ( mest fötter, knän och höfter) och måste ta värktabletter varje dag. På natten när jag ska upp och kissa kan jag knappt gå för att fötterna känns som två stora cementklumpar som gör jätteont att stödja på.

Så ligger det till för mig. Ska bli spännande att höra hur ni andra ligger till. Kram

Så tråkigt att det drar ut på tiden! Förstår att du känner dig less och trött på hela situationen. 
  • Gladhannapanna
    Bradbury skrev 2017-08-29 18:11:14 följande:

För mig går det fortsatt bra! Verkar ha stannat runt 70-strecket. Pendlar mellan 69-71 beroende på tiden i månaden. Känner mig så nöjd, lätt och glad. Håravfallet verkar också ha avstannat nu.

Så härligt!
    Jag har gått ner ca 19 kg nu, det syns verkligen massor och det har inte ens gått tre månader sedan flytstart.
    Har ca 7 kg kvar till normalt BMI, men skulle vilja gå ner ca tio kg till.
    Har köpt nya bh och ridbrallor idag, det går inte att ha för stort av varken det ena eller andra!
  • Gladhannapanna
    Maddeliita skrev 2017-09-28 18:39:52 följande:

Åhej! Nu har jag gått på gruppinfo, läkarmöte och även fått en tid på kortvarsel-listan, allt inom loppet av en månad! Nu har jag op-tid 12/10 och jag börjar bli så nervös. Börjar på flyt på måndag, det är 1,5 vecka, och jag känner redan nu att jag kommer avlida! MEN det är sista gången någonsin jag behöver gå på pulverdiet, och det är en sån ljuvlig känsla

Är rädd att tappa massa hår, må väldigt illa och inte få i mig tillräckligt så att jag går ner massor i vikt, men det reder sig väl?!

Härligt! Klart att du klarar flytet. Jag har gått ner ca 25 kg sedan sista maj! Härligt att ha strl 40-42 på byxor.
  • Gladhannapanna
    Sanatorium skrev 2017-11-13 16:51:20 följande:

Jag undrar också hur en konsultation går till, frågor osv?

Jag gick ju privat så för mig var det inte samma sak som om man går inom den offentliga vården. 
    Jag fick fylla i en hälsodeklaration när jag tog kontakt med mottagningen, sedan fick jag godkänna inhämtande av journaler då jag utretts för att jag är lättblödande. Så när jag väl träffade kirurgen var jag redan godkänd för operation. 
    Vi pratade om vilken operation jag ville göra och hur vi skulle undvika att jag skulle blöda mm. Mer som ett inskrivningssamtal än som en konsultation. 
    Det som kändes absolut bäst med det samtalet var att kirurgen var tydlig med att min fetma inte handlade om att jag hade dålig karaktär eller var en slarvig person utan att min kropp motarbetade varje försök till att hålla en lägre vikt när jag väl lyckats gå ner. En sådan befrielse från skam och skuld!!! 
Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016