Gastric bypass/sleeve 2016
Åh fy, ja det verkar som Sleeve op har mer ont, för förbereda mig på det. Hur man nu gör det????
Hoppas du får i dig vätska så du snart för komma hem.
Åh fy, ja det verkar som Sleeve op har mer ont, för förbereda mig på det. Hur man nu gör det????
Hoppas du får i dig vätska så du snart för komma hem.
Hej allihop!
Hur har det gått för er över helgerna? Hur mår ni? Jag har ätit det mesta men väldigt lite av allt. Till och med druckit lite vin. Fortsätter långsamt neråt och vägde 91,1 idag. BMI 29,4.
Nu har jag haft mätdag igen. Förra gången såg det ut såhär:
Vrist: -0,5 cm
Vad: -1 cm
Under knä: -2 cm
Över knä: -2 cm
Lår: -4 cm
Stuss: -4 cm
Midja: -3 cm
Bröst: -8 cm
Hals: -3 cm
Överarm: -1cm
Handled: -1 cm
- - - - - - - - - - - -
Summa -29,5 cm!
Såhär såg det ut denna gången (mått inom parentes är totalt antal cm minus sedan start)
Vrist: -0,5 cm (-1 cm)
Vad: -1.5 cm (-2.5 cm)
Under knä: -0.5 cm (-2.5 cm)
Över knä: -0 cm (-2 cm)
Lår: -2 cm (-6 cm)
Stuss: -5 cm (-9 cm)
Midja: -4 cm (-7 cm)
Bröst: -3 cm (-11 cm)
Hals: -1 cm (-4 cm)
Överarm: -1cm (-2 cm)
Handled: -0.5 cm (-1.5 cm)
- - - - - - - - - - - -
Summa -19 cm (-48.5 cm, nästan en halvmeter mindre av mig nu!)
Nästa mätdag är om en månad dvs den 6/2
Nu är jag under 80 kilo, 79,8 närmare bestämt. "Bara" 20 kilo kvar
Skämt åsido har jag nog ingen fast mål-vikt. Jag hoppas att jag känner mig "hemma" tidigare och tror jag kommer göra det också.
Snara: jag vet inte hur det är för er andra men jag går ner i snitt 0,8 kg i veckan.
När stannar viktnedgången av egentligen? Någon som varit op länge som kan svara på när det hela började stagnera. Var det när ni var nere på er målvikt (om den nu var realistisk) eller tidigare? Senare?
Jag har räknat ut att om jag går ner fortsatt 0,8 kilo i veckan kommer jag vara "färdig" till midsommar ungefär. Men vad händer om man fortsätter gå ner? Jag vill inte bli för smal heller. Jag har extremt tunn benstomme och ser sjuk ut när jag väger för lite. Någon som vet?
Jag har för övrigt "bara" 9 kilo kvar till normalvikt nu, det känns härligt!
Mätdags igen!
.
6/12
Vrist: -0,5 cm
Vad: -1 cm
Under knä: -2 cm
Över knä: -2 cm
Lår: -4 cm
Stuss: -4 cm
Midja: -3 cm
Bröst: -8 cm
Hals: -3 cm
Överarm: -1 cm
Handled: -1 cm
- - - - - - - - - - - -
Summa -29,5 cm!
.
6/1
Vrist: -0,5 cm (-1 cm)
Vad: -1.5 cm (-2.5 cm)
Under knä: -0.5 cm (-2.5 cm)
Över knä: -0 cm (-2 cm)
Lår: -2 cm (-6 cm)
Stuss: -5 cm (-9 cm)
Midja: -4 cm (-7 cm)
Bröst: -3 cm (-11 cm)
Hals: -1 cm (-4 cm)
Överarm: -1 cm (-2 cm)
Handled: -0.5 cm (-1.5 cm)
- - - - - - - - - - - -
Summa -19 cm (-48.5 cm, nästan en halvmeter mindre av mig nu!)
.
6/2
Vrist: -0,5 cm (-1-5 cm)
Vad: -0.5 cm (-3 cm)
Under knä: -1 cm (-3.5 cm)
Över knä: -1.5 cm (-3.5 cm)
Lår: -3 cm (-9 cm)
Stuss: -2 cm (-11 cm)
Midja: -4 cm (-11 cm)
Bröst: -1 cm (-12 cm)
Hals: -1 cm (-5 cm)
Överarm: -1 cm (-3 cm)
Handled: -0.5 cm (-2 cm)
- - - - - - - - - - - -
Summa -16 cm (-64.5 cm, drygt en halvmeter mindre av mig nu!)
Jag är också nere på normalvikt. Jag tyckte det gick väldigt långsamt ett tag men sedan drog det på lite igen. Jag har minskat över en meter i omfång (räknat på hela kroppen). Jag har gått från BMI 33,8 till BMI 24,8 och ska fortsätta till BMI 21,1 dvs 10 kg till. Sedan är jag nöjd!
Ni som är opererade för några månader sedan, ska ni på återbesök/möten? När i så fall?
Oj, vilken väntan.. får man op tid då av kirurgen elr blir det en väntan ända in i höst? Känns isf att vårdgarantin inte hålls vid viktop.
Får man komma in här? Har precis bokat tid på vårdcentralen för att få en remiss.
Vilket är den vanligaste gränsen för att få det genom landstinget? Mitt bmi är 34.
Nu är jag snart i mål, det känns fantastiskt! Bara 7,7 kilo kvar till mål. Nästan 30 kilo är väck och över en meter i cm runt om kroppen har försvunnit. Det är rätt ballt faktiskt!
Nu har jag precis tränat på försök. Jag har inte vågat tidigare av rädsla av att bli helt nedslagen i hur svag och dålig jag är. Jag sprang inte jättelångt men jag sprang hela tiden, uppför en riktigt rejäl backe och jag var inte helt slut när jag var klar heller. Lyfte lite vikter också. Och jo, jag är svag men inte så svag och jag kan springa och kroppen känns hel och fin. Härligt!
Hej! Har läst igenom alla 47 sidor i denna tråd, jättespännande! Har själv skickat in en wgentemisd till Ersta och fått höra att den är bedömd och godkänd och nu väntar jag på läkartid! Är så nervös men vill verkligen detta! Vill göra en sleeve.
Hur mår ni alla som gjort denna nu efteråt? Har ni några dagliga komplikationer? Ex sura uppstötningar eller nåt annat?
Sitter och försöker planera min jobbalmanacka efter sjukskrivning i tre veckor. Vad tror ni om möjligheten att jobba halvtid tredje veckan? Annars går min sjukskrivning rakt in i semestern och jag blir borta väldigt länge! Jobbar som socionom och skulle behöva klara av några klientmöten innan jag går på semester. Har alltså inte något fysiskt ansträngande arbete.
Detta känns spännande, läskigt och fantastiskt roligt på en gång!
Maken frågade igår vad jag tänker säga till folk, det går ju knappast att hålla hemligt men jag tänker nog inte basunera ut det på facebook heller.
Hej allihop!
Opererades i slutet av oktober förra hösten. Är nu helt i mål, även om jag varit nöjd länge.
-50 kilo, alltså det går verkligen inte att förstå. Var har hela den vikten suttit? Känns liksom helt sjukt att tänka sig...
Lycka till alla som funderar på op/planerar eller nyss gjort op. Det är livsavgörande. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare.