Inlägg från: Dementoria |Visa alla inlägg
  • Dementoria

Gastric bypass/sleeve 2016

snara79 skrev 2016-12-22 13:34:19 följande:

Åh fy, ja det verkar som Sleeve op har mer ont, för förbereda mig på det. Hur man nu gör det????
    Hoppas du får i dig vätska så du snart för komma hem.

Jag hade inte speciellt ont. Det var väl precis efter op på uppvaket när min nål satt dåligt så värkmedicinen inte kom in som den skulle och sedan första natten. Men då på natten var det inte värre än att jag var uppe och promenerade 3-4 ggr runt avdelningen.
  • Dementoria
    Bradbury skrev 2017-01-01 15:47:58 följande:

Hej allihop!

Hur har det gått för er över helgerna? Hur mår ni? Jag har ätit det mesta men väldigt lite av allt. Till och med druckit lite vin. Fortsätter långsamt neråt och vägde 91,1 idag. BMI 29,4.

Hej hej och god fortsättning!

Det har gått bra för mig. Har även jag ätit det jag velat ha men det blir ju inga större mängder. Jag var på ett julbord som var fantastiskt men det var ju lite att slänga pengarna i sjön för man kan ju knappt äta något alls, haha!

Jag har gått ner till 82.4 (12 kilo totalt) och har nu ett BMI på 29.55. Jag tycker fortfarande det går galet långsamt men är ändå nöjd så länge det går åt rätt håll
  • Dementoria

Nu har jag haft mätdag igen. Förra gången såg det ut såhär:

Vrist: -0,5 cm
    Vad: -1 cm
    Under knä: -2 cm
    Över knä: -2 cm
    Lår: -4 cm
    Stuss: -4 cm
    Midja: -3 cm
    Bröst: -8 cm
    Hals: -3 cm
    Överarm: -1cm
    Handled: -1 cm
    - - - - - - - - - - - - 
    Summa -29,5 cm!

Såhär såg det ut denna gången (mått inom parentes är totalt antal cm minus sedan start)

Vrist: -0,5 cm (-1 cm)
    Vad: -1.5 cm (-2.5 cm)
    Under knä: -0.5 cm (-2.5 cm)
    Över knä: -0 cm (-2 cm)
    Lår: -2 cm (-6 cm)
    Stuss: -5 cm (-9 cm)
    Midja: -4 cm (-7 cm)
    Bröst: -3 cm (-11 cm)
    Hals: -1 cm (-4 cm)
    Överarm: -1cm (-2 cm)
    Handled: -0.5 cm (-1.5 cm)
    - - - - - - - - - - - - 
    Summa -19 cm (-48.5 cm, nästan en halvmeter mindre av mig nu!)

Nästa mätdag är om en månad dvs den 6/2

• Dementoria

Nu är jag under 80 kilo, 79,8 närmare bestämt. "Bara" 20 kilo kvar  

Skämt åsido har jag nog ingen fast mål-vikt. Jag hoppas att jag känner mig "hemma" tidigare och tror jag kommer göra det också.

• Dementoria
    snara79 skrev 2017-01-23 16:52:52 följande:
    Bra! Går det sakta neråt eller hur upplever du det?
    Bradbury skrev 2017-01-23 17:37:19 följande:

Snara: jag vet inte hur det är för er andra men jag går ner i snitt 0,8 kg i veckan.

Ja det är ungefär samma här, 0,8-1,1 kg per vecka. Det är 11 veckor sedan min op och jag har gått ner 14,6 kilo (första veckan efter op betydligt mer än veckorna efter). Jag behövde aldrig flyta så min nedgång började på op-dagen.

• Dementoria

När stannar viktnedgången av egentligen? Någon som varit op länge som kan svara på när det hela började stagnera. Var det när ni var nere på er målvikt (om den nu var realistisk) eller tidigare? Senare?

Jag har räknat ut att om jag går ner fortsatt 0,8 kilo i veckan kommer jag vara "färdig" till midsommar ungefär. Men vad händer om man fortsätter gå ner? Jag vill inte bli för smal heller. Jag har extremt tunn benstomme och ser sjuk ut när jag väger för lite. Någon som vet? 

Jag har för övrigt "bara" 9 kilo kvar till normalvikt nu, det känns härligt!

• Dementoria

Mätdags igen!
    .
    6/12
    Vrist: -0,5 cm
    Vad: -1 cm
    Under knä: -2 cm
    Över knä: -2 cm
    Lår: -4 cm
    Stuss: -4 cm
    Midja: -3 cm
    Bröst: -8 cm
    Hals: -3 cm
    Överarm: -1 cm
    Handled: -1 cm
    - - - - - - - - - - - - 
    Summa -29,5 cm!
    .
    6/1
    Vrist: -0,5 cm (-1 cm)
    Vad: -1.5 cm (-2.5 cm)
    Under knä: -0.5 cm (-2.5 cm)
    Över knä: -0 cm (-2 cm)
    Lår: -2 cm (-6 cm)
    Stuss: -5 cm (-9 cm)
    Midja: -4 cm (-7 cm)
    Bröst: -3 cm (-11 cm)
    Hals: -1 cm (-4 cm)
    Överarm: -1 cm (-2 cm)
    Handled: -0.5 cm (-1.5 cm)
    - - - - - - - - - - - - 
    Summa -19 cm (-48.5 cm, nästan en halvmeter mindre av mig nu!)
    .
    6/2
    Vrist: -0,5 cm (-1-5 cm)
    Vad: -0.5 cm (-3 cm)
    Under knä: -1 cm (-3.5 cm)
    Över knä: -1.5 cm (-3.5 cm)
    Lår: -3 cm (-9 cm)
    Stuss: -2 cm (-11 cm)
    Midja: -4 cm (-11 cm)
    Bröst: -1 cm (-12 cm)
    Hals: -1 cm (-5 cm)
    Överarm: -1 cm (-3 cm)
    Handled: -0.5 cm (-2 cm)
    - - - - - - - - - - - - 
    Summa -16 cm (-64.5 cm, drygt en halvmeter mindre av mig nu!)

• Dementoria
    snara79 skrev 2017-02-06 19:09:41 följande:
    Åh stort grattis!!!
    Grymt härligt kan jag tänka.
    Det går snabbt ner ju.

Jag är på sopp-vecka nr 4, gått ner 8 kg!! Operation sker på måndag 13/2!!! Börjar bli nervös nu, men ser ändå mest fram emot det.
    Ja jag vet inte om det går så snabbt men det går åt rätt håll och då är allt bra!

Din operation kommer gå bra, snart är du på andra sidan!
  • Dementoria

Jag är också nere på normalvikt. Jag tyckte det gick väldigt långsamt ett tag men sedan drog det på lite igen. Jag har minskat över en meter i omfång (räknat på hela kroppen). Jag har gått från BMI 33,8 till BMI 24,8 och ska fortsätta till BMI 21,1 dvs 10 kg till. Sedan är jag nöjd!

Ni som är opererade för några månader sedan, ska ni på återbesök/möten? När i så fall?

• Dementoria
    Mittlivminaval skrev 2017-04-17 11:54:37 följande:

Oj, vilken väntan.. får man op tid då av kirurgen elr blir det en väntan ända in i höst? Känns isf att vårdgarantin inte hålls vid viktop.

En variant är att betala för operationen själv. Det gjorde jag och fick en så snabb tid att jag bad att få en senare.
  • Dementoria
    Gladhannapanna skrev 2017-05-08 11:21:52 följande:

Får man komma in här? Har precis bokat tid på vårdcentralen för att få en remiss. 
    Vilket är den vanligaste gränsen för att få det genom landstinget? Mitt bmi är 34.

Hej och välkommen!

Enligt 1177 är det såhär:
    "BMI-gränsen för fetmaoperation är 40 såvida man inte har en bakomliggande sjukdom, exempelvis diabetes typ 2. Då är nedre BMI-gränsen 35. Det beror på att hälsovinsterna då är så stora.Vidare ska man flera gånger och med flera olika metoder, försökt uppnå bestående viktnedgång. Det är patienten själv som avgör om så är fallet."

Jag vet inte om det är olika i olika landsting? Jag hade strax under 34 och betalade för min op själv. 
  • Dementoria

Nu är jag snart i mål, det känns fantastiskt! Bara 7,7 kilo kvar till mål. Nästan 30 kilo är väck och över en meter i cm runt om kroppen har försvunnit. Det är rätt ballt faktiskt!

Nu har jag precis tränat på försök. Jag har inte vågat tidigare av rädsla av att bli helt nedslagen i hur svag och dålig jag är. Jag sprang inte jättelångt men jag sprang hela tiden, uppför en riktigt rejäl backe och jag var inte helt slut när jag var klar heller. Lyfte lite vikter också. Och jo, jag är svag men inte svag och jag kan springa och kroppen känns hel och fin. Härligt!

• Dementoria
    Maddeliita skrev 2017-05-15 13:54:28 följande:

Hej! Har läst igenom alla 47 sidor i denna tråd, jättespännande! Har själv skickat in en wgentemisd till Ersta och fått höra att den är bedömd och godkänd och nu väntar jag på läkartid! Är så nervös men vill verkligen detta! Vill göra en sleeve.

Hur mår ni alla som gjort denna nu efteråt? Har ni några dagliga komplikationer? Ex sura uppstötningar eller nåt annat?

Jag mår jättebra, har gjort det hela tiden. Jag tror jag haft det lätt men det kan ju ändras, det är ju inte ens ett år sedan jag gjorde op.
  • Dementoria
    Gladhannapanna skrev 2017-05-17 11:22:15 följande:

Sitter och försöker planera min jobbalmanacka efter sjukskrivning i tre veckor. Vad tror ni om möjligheten att jobba halvtid tredje veckan? Annars går min sjukskrivning rakt in i semestern och jag blir borta väldigt länge! Jobbar som socionom och skulle behöva klara av några klientmöten innan jag går på semester. Har alltså inte något fysiskt ansträngande arbete. 

Detta känns spännande, läskigt och fantastiskt roligt på en gång! 

Maken frågade igår vad jag tänker säga till folk, det går ju knappast att hålla hemligt men jag tänker nog inte basunera ut det på facebook heller.

Det är nog väldigt olika vad man klarar av och det är svårt att sia om. Det rekommenderas ju inte men om det gäller en enda vecka och du ska ha semester direkt efteråt är det nog ok. Det är ju det här med att man ska lära sig att ta hand om sig själv, prioritera den egna hälsan och ge sig själv tid till nystart. 
  • Dementoria
    Bradbury skrev 2017-07-21 15:47:04 följande:

Hej allihop!
    Opererades i slutet av oktober förra hösten. Är nu helt i mål, även om jag varit nöjd länge.
    -50 kilo, alltså det går verkligen inte att förstå. Var har hela den vikten suttit? Känns liksom helt sjukt att tänka sig...
    Lycka till alla som funderar på op/planerar eller nyss gjort op. Det är livsavgörande. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare.

GRATTIS!!! Häftigt och härligt att du är i mål, har det inte gått väldigt snabbt för dig? Har du tränat mycket? Hur lång är du?

Jag har ett par envisa kilon kvar men egentligen är jag normalviktig och fin nu. Jag har inte kommit i gång med träningen än, det är så svårt att få igång min lust där. 
  • Dementoria
    Bradbury skrev 2017-07-22 10:18:38 följande:
    Jo det har gått fort. Diskuterade det på halvårsuppföljningen och det är inget konstigt sa dietisten, en del kroppar fungerar bara så. Har inte tränat så mycket alls, går på pass någon gång i veckan bara.
    Är 176 cm så har ett bmi på 22 ungefär nu. Jag var egentligen nöjd redan runt 75 kg men det är ju bra att ha lite marginal ifall man går upp några kilo igen. Men mm hänger knappt med tycker jag. Så sjukt att köpa kläder nu. Då fattar man hur liten man är i jämförelse. Tröjor i medium liksom. Köpte ett par byxor i storlek 38! Helt bisarrt kändes det.
    Hur mår du annars?
    Jag mår toppen på alla sätt och vis. Jag har heller inga problem egentligen. Kan ibland bli lite "äckligt mätt" på vissa saker och jag lär mig fortfarande av mina misstag vilka saker det är. Men jag har aldrig "dumpat" eller mått för dåligt, ett par gånger har jag fått lägga mig ner i tio minuter och vila men inte värre än så.

Jag har också BMI 22 nu, jag är nästan 10 cm kortare än du och väger 61. Jag har 59 som "mål" men jag tänker inte "jobba" för att nå dit eftersom jag är fin som det är. Jag behöver dock träna för att tajta till och stärka kroppen. Det är inte för att vara smal utan för att vara frisk, snyggheten kommer ju som ett extra plus med en frisk och stark kropp, eller hur?!

Jag har storlek S och 36 i det mesta nu, 27 i byxor sitter faktiskt lite löst om det är stretch. Jag är så glad över att vara tillbaka i "min" form och jag mår som sagt toppen. Pigg och frisk och smärtfri!

Visst är det roligt att handla kläder nu? Jag kan shoppa ihjäl mig Hjärta
Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016