Inlägg från: snara79 |Visa alla inlägg
  • snara79

Gastric bypass/sleeve 2016

Är det någon som har en viktblogg? Vore isf kul att läsa!

• snara79
    Dementoria skrev 2017-02-06 09:25:48 följande:

Mätdags igen!
    .
    6/12
    Vrist: -0,5 cm
    Vad: -1 cm
    Under knä: -2 cm
    Över knä: -2 cm
    Lår: -4 cm
    Stuss: -4 cm
    Midja: -3 cm
    Bröst: -8 cm
    Hals: -3 cm
    Överarm: -1 cm
    Handled: -1 cm
    - - - - - - - - - - - - 
    Summa -29,5 cm!
    .
    6/1
    Vrist: -0,5 cm (-1 cm)
    Vad: -1.5 cm (-2.5 cm)
    Under knä: -0.5 cm (-2.5 cm)
    Över knä: -0 cm (-2 cm)
    Lår: -2 cm (-6 cm)
    Stuss: -5 cm (-9 cm)
    Midja: -4 cm (-7 cm)
    Bröst: -3 cm (-11 cm)
    Hals: -1 cm (-4 cm)
    Överarm: -1 cm (-2 cm)
    Handled: -0.5 cm (-1.5 cm)
    - - - - - - - - - - - - 
    Summa -19 cm (-48.5 cm, nästan en halvmeter mindre av mig nu!)
    .
    6/2
    Vrist: -0,5 cm (-1-5 cm)
    Vad: -0.5 cm (-3 cm)
    Under knä: -1 cm (-3.5 cm)
    Över knä: -1.5 cm (-3.5 cm)
    Lår: -3 cm (-9 cm)
    Stuss: -2 cm (-11 cm)
    Midja: -4 cm (-11 cm)
    Bröst: -1 cm (-12 cm)
    Hals: -1 cm (-5 cm)
    Överarm: -1 cm (-3 cm)
    Handled: -0.5 cm (-2 cm)
    - - - - - - - - - - - - 
    Summa -16 cm (-64.5 cm, drygt en halvmeter mindre av mig nu!)

Åh stort grattis!!!
    Grymt härligt kan jag tänka.
    Det går snabbt ner ju.

Jag är på sopp-vecka nr 4, gått ner 8 kg!! Operation sker på måndag 13/2!!! Börjar bli nervös nu, men ser ändå mest fram emot det.
  • snara79

Hej Alla!
    Nu är jag med op:ad (sleeve)! Allt gått bra, skalll åka hem från sjukhuset idag och det känns skönt!
    Mår ganska bra nu men har varit några tuffa dygn.
    Kram

• snara79
    xtramycket skrev 2017-02-23 22:33:45 följande:

Hej! Jag var på gruppinformationsmöte 26/1 och då sa läkaren som informerade att alla skulle få en kallelse till läkarsamtal inom 2 månader. Otålig som man är känns det som att dagarna går i slow motion. Nu till min fråga till er. Tycker ni att jag ska ringa och kolla läget på mottagningen så att de inte har glömt mig? Har läst om flera stycken som blivit "bortglömda." Men man vill ju inte vara tjatig liksom... det har ju bara gått en månad än så länge. Jag vill så himla gärna få operationen gjord innan sommaren då jag ska börja jobba i höst efter föräldraledighet... vore smidigare att göra det nu när jag ändå är hemma.

Klart du kan ringa och fråga! Det hade jag gjort. Lycka till????
  • snara79

Dag 14 efter op och nu börjar jag känns mig som innan, känner mig pigg och glad. Det som jag jobbar med är puré och tuggar maten noga, underbart att få äta och tugga igen! Tar det i små steg enligt matschemat jag fått från dietisten. Stygnen (agrafferna) skall tas bort imorgon och det längtar jag till så man kan röra sig lättare igen.

• snara79
    JoelBus skrev 2017-02-26 21:31:24 följande:

Hej.

Jag måste bara höra vad ni tror om en grej. Kanske en dum fråga....

Men jag ha är så sjukt ont i knäna, fötterna och höfterna. Varje dag. Knäna är värst. Har haft ont i knäna från och till i 3 år. Men aldrig så ont som jag har nu. Tror ni att man kan få operationen tidigare om man ringer och berättar det? Som det ser ut nu så kommer jag inte att få opereras förrän efter sommaren. Det känns så länge att ha så ont...

Tycker ni att jag ska ringa och trycka på förloppet lite? Eller tror ni att det är lönlöst. Det kanske är många som har ont ständigt....

Du kan ju allltid ringa och höra med dem! Förstår det känns länge att vänta tills efter sommaren. Hoppas!!!
  • snara79
    JoelBus skrev 2017-02-28 21:41:31 följande:
    Tack. Jag tror jag ska göra det. Kan ju inte skada liksom...

Hur går det för dig med allt? Börjar du pigga på dig?
    Nä man kan alltid fråga! Hoppas!

Jo jag tycker det går bra, känner mig pigg och som innan ungefär. Lite meck med maten (viss mat) när jag äter för snabbt. Ngt jag får lära mig- äta sakta. Tycker det är lite svårt att veta vad jag ska äta och vad jag KAN äta. Kör enl dietistprogrammet jag fått men tröttnar då det är så ensidigt. Äter puré eller väl tuggad mat.

Ngn som har en bok att sälja om mat/recept etc efter gastric sleeve (eller även efter bypass)!?
  • snara79
    Bradbury skrev 2017-03-14 14:04:04 följande:

Hej!

Hoppas det går bra för er alla!
    Jag har haft ett par hektiska veckor och inte hunnit väga mig på ett tag. Men idag var det dags. Under 80!!!
    Vägde in på 79,1! Har alltså tappat över 40kg och är och nosar på normalvikt med ett BMI på 25,5. Vet att man inte ska snöa in på siffror men ser känns ändå HELT OTROLIGT!!!

Hoppas det går bra för er alla därute och till er som står och tvekar: det här är det avskiljt bästa jag gjort, jag har fått mitt liv tillbaka!

Kram

Hejja fantastiskt, vilken resa du gjort!

Jag har minskat 15,2 kg (sedan flytstart 16/1, op 13/2) så jag är på väg ner men jag är otålig och det blir jag lite trött på men så e jag. Följer min viktminskningsplan (som jag fick med mig hem fr sjukhuset) som jag ska.
    Mår bra men får ibland stopp o inte kan äta viss mat (vet ej vilken eller varför) det bara blir tvärstopp. Kan vara att jag äter för fort ibland om jag e hungrig.
    Börjar jobba igen på måndag och det ska bli skoj! Redo nu för det vanliga livet igen.
  • snara79
    Zunrose skrev 2017-03-19 23:04:30 följande:
    okay men du kanske får gå en annan väg. :)
    Ja i Blekinge är det infomöte i grupp och sedan läktid. (Samma för mig var det). Alltid drygt då man vill innan sommaren, men då prioriteras andra op. Man vill ju bara ha op färdig. Jobbigt med all väntan.

Zunrose, vet du att din op blir efter sommaren?

Kram till Alla
  • snara79
    Zunrose skrev 2017-03-21 22:09:26 följande:
    Ingen aning. De sa vi skulle få en läkartid då efter sommaren. Sen får vi ju se om man blir godkänd. De sa bara att det är brist på tider nu och vi inte kommer bli kallade förens till hösten. Vilket passar mig bra. Måste gå ner innan jag ens får göra om för har för högt bmi . Så kämpar med det nu. Vilket är tufft. Hur går det för dig ?
    Håller tummarna för dig!

Tack det går bra för mig! 1 1/2 månad sedan op. Äter det mesta nu och minskar i vikt vilket är fantastiskt! Har minskat 16-17 kg.

Kram
  • snara79
    Bradbury skrev 2017-04-04 00:01:33 följande:

Tack JoelBus! Ja, det känns så fint. Bäst känns det att röra på sig... men det är skrämmande hur snabbt man glömmer. Jag kan liksom inte fatta att jag vägt 40+ kilo mer än vad jag gör idag. Det är obegripligt... men så minns jag hur andfådd jag var vid minsta lilla ansträngning, hur jobbigt det var att bara ta på strumpor och resa sig från soffan... gäller nog att påminna sig om allt detta. Det jag är mest rädd för är att jag ska få återfall eller vad man kan kalla det. Allt har gått så oerhört lätt hittills så jag blir lite rädd... kanske är jag bara framgångsrik nu i början och om två år är jag lika stor igen?! Vore så hemskt...

Fantastiskt Bradbury!
    Nejdå, det tror jag inte du gör!

Älskar att se att man gått ner! Har snart nått -20kg och det är så härligt!

Mår bra för det mesta!

Håller tummar för att Ni andra får op och att det ej skall dröja för länge.
  • snara79

Nu är jag tillbaka ochvhar missat massor här. Fick problem med mitt konto men är tillbax! Maten går kanon med och vikten går fint nedåt! Har ca 6 kg kvar till min målvikt så det har gått fort!

Ni som tappat massa hår- när slutade Ni tappa?! Detta är besvärligt tycker jag.

Kram och haven skön sommar!!!

Lycka till alla ni som väntar på besked!!!

• snara79
    Maddeliita skrev 2017-05-15 13:54:28 följande:

Hej! Har läst igenom alla 47 sidor i denna tråd, jättespännande! Har själv skickat in en wgentemisd till Ersta och fått höra att den är bedömd och godkänd och nu väntar jag på läkartid! Är så nervös men vill verkligen detta! Vill göra en sleeve.

Hur mår ni alla som gjort denna nu efteråt? Har ni några dagliga komplikationer? Ex sura uppstötningar eller nåt annat?

Hejsan!
    Jag gjorde min sleeve op 13/2. Skickade egenremiss jag med (Blekinge).Har mått bra hela tiden. Var såklart tuffa veckor precis efter med smärta och svårt att äta. Men man får ta det i lugnt tempo och det var ju så gott att få äta mat igen efter 4 veckors fasta inför op.
    Minskat 28 kg nu, vilket känns fantastiskt MEN det är som om hjärnan inte följer med och ser det. Går inte att förklara helt men läst att många har svårt att se skillnaden. Jag märker ju på kläderna och känner mig mkt lättare och piggare! Ser jag två bilder på mig så ser jag ju grym skillnad, man är så van att se sig som stor. Känns fint att ej ha övervikt kvar, utan 5-6 kg att gå ner tills jag är helt nöjd(normalt BMI).

Jag har inga biverkningar efter op tror jag, känns bra iaf.

En spännande tid framöver men du kommer inte ångra dig!!!
  • snara79
    Sissely skrev 2017-07-16 13:24:06 följande:
    Hej! Jag måste bara få fråga dig hur du gick tillväga när du skickade egenremiss? Jag bor också i Blekinge och undrar var jag får tag i remissen och vart jag skickar den? Tack!
    Hejsan! Jag skrev ett vanligt A4 med lite kort om mig själv vad jag vägde, längd. Mina sjukdomar och att jag önskar op sleeve/gbp. Adresserade till kirurgmottagningen i Karlskrona. Först hamnar man på väntelista sedan kallas man för infomöte i grupp och sedan eget möte efter med läkaren.
  • snara79
    Bradbury skrev 2017-07-22 10:18:38 följande:
    Jo det har gått fort. Diskuterade det på halvårsuppföljningen och det är inget konstigt sa dietisten, en del kroppar fungerar bara så. Har inte tränat så mycket alls, går på pass någon gång i veckan bara.
    Är 176 cm så har ett bmi på 22 ungefär nu. Jag var egentligen nöjd redan runt 75 kg men det är ju bra att ha lite marginal ifall man går upp några kilo igen. Men mm hänger knappt med tycker jag. Så sjukt att köpa kläder nu. Då fattar man hur liten man är i jämförelse. Tröjor i medium liksom. Köpte ett par byxor i storlek 38! Helt bisarrt kändes det.
    Hur mår du annars?
    Ni som ligger lite före mig- hur länge tappade ni mkt hår?! Jag tappar massor men har alltid haft tjockt fint hår. När märkte ni att det stannade av? Tycker det är läskigt att tappa hår.
    Kram
Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016