Gastric bypass/sleeve 2016
Hej. Jag har den 25 januari varit på VC och där fått en remiss skickad till Ersta sjukhus i Stockholm. Jag är kallad på gruppinfomöten den 23 feb och ska träffa läkare den 13 mars.
Min fråga är om det är någon här som känner eller hört någon bli nekad en operation? Jag har ett BMI på ungefär 45, alltså väldigt högt. Min läkare på vårdcentralen ville först inte skicka remissen då jag är 27 år och enligt hen lite för ung för att göra en sån här operation. Remissen skickades dock då läkaren ansåg att jag testat allt annat.
Jag är bara så himla orolig att inte få den här möjligheten. Jag är så inställd på det här nu, mentalt har jag bestämt mig och det känns som att det skulle bli ett sånt bakslag om jag fick ett nej.
Jag har väldigt svårt att tro att du blir nekad operation med så högt BMI, förutsatt att du fyller kriterierna. Du är i alla fall absolut inte för ung. Det har ju genomförts en studie i Sverige där man opererat tonåringar som har mångårig fetma och inte gått ner trots andra insatser. Med mycket goda resultat också.
www.sydsvenskan.se/2017-01-06/goda-resultat-nar-unga-fetmaopereras
Lycka till!