En käftsmäll till undergångsprofeterna
Du kan inte mena under Pinochet åren .....
På vilket sätt skulle flyktingströmmen vara en medial myt?
Alternativt skyddsbehövande = En person som riskerar att straffas med döden eller att utsättas för kroppsstraff, tortyr eller annan omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning eller en civilperson som löper stor risk att skadas på grund av väpnad konflikt.
Vad vill du säga med ditt inlägg?
Idag har de flesta ålderdomshem ersatts med hemtjänst/hjälp i hemmet och svenska pensionärer väljer själv/betalar i huvudsak själv för sin mat. Om vi ser till de ålderdomshem som finns så är närings- och energiinnehållet i maten reglerat och kontrollerat och det är ingen pensionär som behöver svälta. När pensionärer får för lite näring/energi så handlar det om bristande aptit (vilket i sin tur kan bero på sjukdom eller medicinering) och inte på att det saknas pengar att servera mat.
Vad spelar det för roll att landstingsskatten är en del av kommunalskatten? Det är ju inte så att en kommun kan ta pengar från landstingsskatten. Landstingsskatten går till hälso- och sjukvård, tandvård för unga och kollektivtrafik och inte till att finansiera flyktingmottagande eller socialtjänst.
Är Ekerö, Danderyd och Täby Sovjetinspirerade kommuner eller vad menar du?
Att Sverige idag i princip bara erbjuder vård av gamla i hemmet med stöd av hemtjänst är inget jag gillar men det är en förändring som har skett oberoende av politiskt styre. Mina föräldrar, som bägge dog i sina egna hem levde exempelvis i borgligt styrda kommuner och det fanns ingen som helst möjlighet för dem att få plats på eller få rätt till en plats på ålderdomshem (även om jag hade önskat detta).
Att kommuner har ersatt boende på ålderdomshem med eget boende med stöd av hemtjänst har inget med invandring att göra utan beror på att det har ansetts som positivt att gamla får möjlighet att bo kvar i eget hem så länge som möjligt.