Anton Chigurh skrev 2018-12-11 21:18:17 följande:
Du menar alltså följande statistik från BRÅ:
Det dödliga våldet har dubblerats på bara ett år
I Region Stockholm var det dubbelt så många fall av dödligt våld under 2017 som året innan. Det visar en ny rapport från Brå.
Det dödliga våldet har ökat i hela Sverige, antalet fall år 2017 var det högsta sedan Brottsförebyggande rådet (Brå) började ta fram sådan statistik 2002. 113 personer föll offer för dödligt våld i fjol, en ökning med 7 fall jämfört med året före.
Cirka 75 procent av fallen skedde i storstadsregionerna, och den största ökningen står Region Stockholm för. (Brå:s statistik redovisas per polisregion, i Region Stockholm ingår Stockholms län men även Gotland.)
I Stockholmsregionen har det dödliga våldet i princip fördubblats på ett år, från 26 till 50 konstaterade fall. Till de fallen räknas de fem personer som föll offer för terrordådet på Drottninggatan.
Du, jag är ledsen om mina långa inlägg förvirrar dig.
Men du får nog lov läsa lite mer av mina 'kilometerlånga förvirrande inlägg' om du ska förstå vad jag menar
För det du påstår att jag säger är felaktigt - kanske är det det inte medvetet från din sida, då kan du inte anklagas för det.
Att tro att gängens och nätverkens våld är de enda och de största riskerna för att utsättas för våldsbrott och att deras våldsbrott utgör en stor del av alla våldsbrott är en felaktig slutledning. Överlag har antalet våldsbrott minskat och samtidigt har gängens och nätverkens brott blivit våldsammare, flyttat ut på gatan på dagtid.
Allt det här är fakta. Det är vad BRÅ, SCB och d
etta är något riksåklagaren håller med om sverigesradio.se/avsnitt/1194575
Det är alltså två olika skeenden med olika risker som ska hållas i huvudet samtidigt.