Inlägg från: Pehrmedh |Visa alla inlägg
  • Pehrmedh

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Rataxes skrev 2023-05-04 09:25:25 följande:
    Men handhjärta då.

Vad säger brottsoffren och deras anhöriga?
    Jag kan förstå att kriminella är kritiska till längre straff, konstigt vore annars.

Men grejen med längre straff är ju att de kriminella inte kan begå brott om de är inlåsta.

Den som är inlåst är förhindrad att begå brott och många borde tyvärr vara inlåsta för all framtid.
  • Pehrmedh
    Digestive skrev 2023-05-31 16:25:34 följande:
    Nämndemännen larmar: "Det har blivit så fel. Det är akut"

Hat, hot och trakasserier tillhör numera vardagen i Sveriges domstolar. Gängkriminella skrämmer bort landets nämndemän. De söks upp i sina hem.
    - Jag blev uppsökt när jag åt lunch i domstolen. Ett gäng ställde sig runt mig. Jag skulle döma en av deras söner, säger Stefan Blomquist, ordförande för NRF.

- Vi har suttit tyst i båten. Men nu är det nog. Det har blivit så fel. Det är akut. Nästa vecka kan domstolarna stå stilla om vi inte vågar gå till jobbet, säger Stefan Blomquist, ordförande för Nämndemännens Riksförbund (NRF) som företräder Sveriges 9 000 nämndemän.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Q0x36/namndemannen-larmar-det-har-blivit-sa-fel-laget-ar-akut

Det som jag reagerar på mest är att de har suttit tysta i båten samt framställer det som en slags bedrift.

Hur har den mentaliteten växt fram och till vilken nytta?

Såg någon det komma?
    Så där har det nog alltid varit om du frågar valfri vänsterpolitiker.

Skillnaden är att vi pratar mer om problemen idag.
    KillBill skrev 2023-05-24 11:17:26 följande:

Vi får gå tillbaka till 2009 då Sverige också leddes av en moderat statsminister för att finna lika svag kronkurs som idag..

Sverige var inte med i WW2 och har haft en enormt stark export, trots det är kronan oerhört svag.

Ett resultat av S-politik som tyvärr fått styra och dominera Sverige med undantag av några få högerregeringar.

• Pehrmedh
    KillBill skrev 2023-06-03 09:49:21 följande:
    Det är SD och de övriga högerpartierna som styr nu och kronan har med det försvagats. 
    På mindre än ett år har nya regeringen kört Sverige i botten.

Barnen svälter och kronan är på väg att gå under.
  • Pehrmedh
    Digestive skrev 2023-06-04 01:43:06 följande:
    Nja, jag tror snarare att någon glömde att betala pizzorna, Fantan och Netflix-abonnemangen - troligen sittande regering - och nu står vi här. 🙄

Är det bara jag som känner att debattklimaten har gått in i en ny fas? Fler verkar ha mindre att säga och fler verkar bara hålla tummarna för att det blir bättre.

Exempelvis här på Familjeliv i stort så ältas samma saker om det förgångna sedan flera månader tillbaka, knappt några nya trådar skapas och de som dyker upp verkar göra det för att de alltid har gjort det.

Själv har jag ingen lust att säga "- I told you so!" vilket knappast hade varit fallet för 5-10 år sedan, det känns bara meningslöst, en slags känsla av pyrrhusseger.

I ~15 år har man varnat om den här utvecklingen - om hur SD skulle växa, för folk som påstod att de brydde sig om det, om samhällstillståndet idag och det här är kanske 1/3 av skidbacken innan marken iallafall blir plan.

Pandemier, krig och ekonomin har säkerligen gjort sitt men vi är väl bara en större katastrof ifrån att stora delar av yngre generationer tackar för sig och försvinner in i VR och AI - istället för att ta del av vårt (alltså även ditt och mitt) mänskliga arv.

Man blir inte glad när man tänker på vad människor födda på 2000-talet har gått igenom och går igenom. Som 80-talist så vill jag minnas tillvaron som objektivt enklare men det är såklart ingen nödvändig sanning i det.

Förhoppningsvis så är allt det här bara växtvärk för dem. 💪
    Pratade med en bekant från förr och han så något jag inte tänkt på.

"Finns det någon som har en plan för vi hur ska lösa problemen? Finns det någon/några som vet saker som inte vi känner till?"
  • Pehrmedh
    nattuw skrev 2023-06-04 20:23:59 följande:
    Det mesta tyder på att ingen vill ta i problemen eller ens erkänna att det finns några problem och med de förutsättningarna blir det svårt att lägga upp en plan för hur problemen skall angripas.
    Brukar aldrig använda uttrycket "sopa problemen under mattan", men så är det i detta fall.

Man relativiserar, förnekar och skjuter bekymren framför sig.

Finns personer i min närhet som "aldrig sett något" själva och därför tycker att det mesta fraktiskt går ganska bra.

Så länge det inte drabbar en själv så är det inget problem.
  • Pehrmedh
    KillBill skrev 2023-06-05 17:52:29 följande:

Har jag påstått det? Jag konstaterar bara att SD styr M/KD/L regeringen och att tiotusentals människor söker sig till matmissionen.

Ja, du visar ju tydligt att det beror på de som styr landet.

Annars hade du kunnat skriva "En dag i Sverige" eller ngt liknande utan att göra händelsen till en politiska fråga.
  • Pehrmedh
    Padirac skrev 2023-06-11 19:24:38 följande:

Samtidigt i det som av skrikhögern kallas ett Sverige för vuxna:

blog.zaramis.se/2023/01/14/sverige-har-inte-fler-mord-an-andra-nordiska-lander/

I Sverige har mordfrekvensen legat på ungefär samma nivå sen 1700-talet. I Finland har den minskat de senaste 10 åren efter att under lång tid legat kring 3-4. Orsaker till detta kan eventuellt vara att Finland haft flera krig under 1900-talet och dessutom ett mer problematiskt bruk av alkohol.

De sista åren har Norge legat lite lägre men tidigare låg landet i nivå med Danmark och Sverige. En förklaring till detta kan vara den mycket bättre ekonomiska situationen i Norge.
    För Island så kan mordfrekvensen variera mycket från år till år på grund av den lilla befolkningen.
    Mordfrekvens i Norden och Baltikum 2020
    Litauen, 3,7
    Estland, 3,2
    Lettland, 2,6
    Finland, 1,6
    Island, 1,5
    Sverige, 1,2
    Danmark, 1,0
    Norge, 0,6

blog.zaramis.se/2012/05/26/finland-och-valdet/

I Finland är mordfrekvensen (antal fall av våldsam död per 100 000 invånare) normala år mellan 2 och 4. i Sverige ligger mordfrekvensen kring 1 och har så gjort sen 1700-talet (vilket ju betyder att Finland då hade ungefär samma mordfrekvens som Sverige eftersom det var samma land fram till 1809). I Finland har man skolskjutningar på US-amerikanskt vis. I Sverige har vi det inte. I Finland finns seriemördare och massmördare på ett sätt som inte finns i Sverige. Vi har sådana också, men hittills har det oftast handlat om rasister som Ausonius och Peter Mangs. Ett liknande fall är dock Mattias Flink. Men mord och skjutningar av den typ som nu ägt rum i Hyvinge i Finland händer sällan i Sverige. Oftare i Finland. Det känns annars som nåt väldigt US-amerikanskt.
    Finland och Sverige har i grunden samma kultur, det var trots allt ett land i cirka 500 år. Men skillnaden i mordfrekvensen måste ha nån förklaring. Det som oftast tas upp för att föröka förklara är att FInland hade ett blodigt inbördeskrig i samband med ryska revolutionen med massakrer på kommunister och att Finland var inblandat i andra världskriget. Dvs våldet har varit mer närvarande och är mer närvarande i det finska samhället. En våldsam nutidshistoria smittar av sig på vad och hur människor gör saker. Det är vad jag förstår också lättare att få vapenlicens i Finland än i Sverige. Dess saker har sannolikt betydelse för att mordfrekvensen är högre. Kanske dricks det mer i Finland och på ett annat sätt. Något som också kan bidra till mer våld och mer dödligt våld.
    Trovärdig källa?

Är det ok att lämna Fria Tider som referens?
  • Pehrmedh
    Padirac skrev 2023-06-11 19:24:38 följande:

Samtidigt i det som av skrikhögern kallas ett Sverige för vuxna:

blog.zaramis.se/2023/01/14/sverige-har-inte-fler-mord-an-andra-nordiska-lander/

I Sverige har mordfrekvensen legat på ungefär samma nivå sen 1700-talet. I Finland har den minskat de senaste 10 åren efter att under lång tid legat kring 3-4. Orsaker till detta kan eventuellt vara att Finland haft flera krig under 1900-talet och dessutom ett mer problematiskt bruk av alkohol.

De sista åren har Norge legat lite lägre men tidigare låg landet i nivå med Danmark och Sverige. En förklaring till detta kan vara den mycket bättre ekonomiska situationen i Norge.
    För Island så kan mordfrekvensen variera mycket från år till år på grund av den lilla befolkningen.
    Mordfrekvens i Norden och Baltikum 2020
    Litauen, 3,7
    Estland, 3,2
    Lettland, 2,6
    Finland, 1,6
    Island, 1,5
    Sverige, 1,2
    Danmark, 1,0
    Norge, 0,6

blog.zaramis.se/2012/05/26/finland-och-valdet/

I Finland är mordfrekvensen (antal fall av våldsam död per 100 000 invånare) normala år mellan 2 och 4. i Sverige ligger mordfrekvensen kring 1 och har så gjort sen 1700-talet (vilket ju betyder att Finland då hade ungefär samma mordfrekvens som Sverige eftersom det var samma land fram till 1809). I Finland har man skolskjutningar på US-amerikanskt vis. I Sverige har vi det inte. I Finland finns seriemördare och massmördare på ett sätt som inte finns i Sverige. Vi har sådana också, men hittills har det oftast handlat om rasister som Ausonius och Peter Mangs. Ett liknande fall är dock Mattias Flink. Men mord och skjutningar av den typ som nu ägt rum i Hyvinge i Finland händer sällan i Sverige. Oftare i Finland. Det känns annars som nåt väldigt US-amerikanskt.
    Finland och Sverige har i grunden samma kultur, det var trots allt ett land i cirka 500 år. Men skillnaden i mordfrekvensen måste ha nån förklaring. Det som oftast tas upp för att föröka förklara är att FInland hade ett blodigt inbördeskrig i samband med ryska revolutionen med massakrer på kommunister och att Finland var inblandat i andra världskriget. Dvs våldet har varit mer närvarande och är mer närvarande i det finska samhället. En våldsam nutidshistoria smittar av sig på vad och hur människor gör saker. Det är vad jag förstår också lättare att få vapenlicens i Finland än i Sverige. Dess saker har sannolikt betydelse för att mordfrekvensen är högre. Kanske dricks det mer i Finland och på ett annat sätt. Något som också kan bidra till mer våld och mer dödligt våld.
    Finland hade två (2) döda i gangsterrelaterat våld förra året och Sverige hade sextiotre (63).

Danmark hade fyra (4) och Norge fyra (4).

Finland har fler mord än Sverige per capita, men det är knappast mord som sätter bostadsområden i skräck. Många är fyllemord.
  • Pehrmedh
    Rataxes skrev 2023-06-12 06:58:43 följande:

Sedan 2020 har minst en person i månaden skjutits, som Inte varit måltavlan när det gäller vapenvåldet. Redan inåt har 8 utomstående drabbats.

"Det drabbar bara kriminella"

"Drabbar" ger utrymme för tolkningar.

Dödligt drabbande eller drabbande på så sätt att man råkar befinna sig i närheten,, vilket knappast är något man glömmer dagen efter att det hänt.

Många drabbas på olika sätt även om man inte råkar stå ivägen och bli skjuten.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna