Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Flash Gordon skrev 2022-07-14 08:40:15 följande:
    Tidigaste media om Skellefteå kom på kvällen den 7:e

Såväl lokalmedia som riksmedia var igång.
    Ok, det var tidigare än jag trodde/hade lagt märke till.

Läser på sociala medier att den misstänkta gärningsmannen ska ha fått PUT en vecka innan dådet och att även åldern ska utredas under pågående brottsutredning.

Ska kolla runt och se vad som stämmer efter lite kaffe, har dock en längre resa framför mig också. Vilka tragiska sommarveckor vi fick. Jag hoppas verkligen på en bättre utgång än i Visby nu.
  • Digestive

Den här IPSOS-mätningen dyker upp på sina håll i social medier och med fokus på vad som oroar Sveriges befolkning allra mest (enligt den här mätningen): https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/news/documents/2022-05/Global%20Summary%20WhatWorriestheWorld%20%20-May%202022.pdf

Observera att länken leder er till en pdf-fil.

I den här mätningen så hamnar Sverige på tredje plats när oron för brottslighet och våld mäts.

Nu tror jag (och utan några som helst belägg, kan väll tilläggas för sakens skull) inte att det är farligare i Sverige än i exempelvis Mexico, men vad anser ni att den här mätningen berättar?

• Digestive
    Padirac skrev 2022-07-26 17:43:50 följande:
    Mätningen berättar att vissa typer av brott ökat och att vissa politiska partier har som mål att öka oron av olika skäl.

Att spela på känslor och oro för brottslighet istället för att hålla sig till hur det faktiskt förhåller sig har vi i trådarna sett från SDs följare, från de med närmast fascistiska övertyglesrr, från rasister oh etnonationlalister - sen finns det en del som påstår sig ha andra politiska övertygleser som spelar på känslor, förvrider fakta och sprider motsägelser. 

Du kanske själv vet vilka partier i riksdagen som försöker göra politiska poänger av att inte förhålla sig till fakta utan försöker riva upp känslor för att skapa mer oro? 
    Vad är det för fakta som de inte förhåller sig till och hur förhåller sig det egentligen i faktisk mening?

Är inte en ökning av brotten du avser en berättigad grogrund till ökad oro?
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-26 19:01:30 följande:
    Vilka brott pratar du om? Vilka är offer för dessa brott? Hur vanliga är de nu? Hur vanliga var det tidigare? 

Hur är en ökad oro kopplad till dessa brott och fölrekomsten av dessa brott och vilka som är offer för dessa brott?

Du hittar all statistik hos BRÅ. 
    Folk oroas troligen över de brott som har sett ökade allmänningar.

Följande länk laddar ner BRÅs rapport: https://t.co/Sxa2GZ4mAB

Som en på Twitter kan konstatera av den här statistiken:

Brott mot liv & hälsa har ökat x3 sedan jag föddes. Brott med dödlig utgång x2. Sexualbrott x5. Våldtäkt x9. Rån x2. Brott som helhet har ökat även om olika typer av inbrott minskat.
    https://twitter.com/JonEriksson_/status/1551545467988807681

Det handlar väl också om att våldet även har blivit råare på sina håll.

Sådant här tror jag är grogrunden for oron även om jag finner den överdriven uppe bland länder som Mexico och Chile - men inte desto mindre så är folk utmärkande oroliga och rädda i dagens Sverige.
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-07-26 21:32:43 följande:
    En intressant iakttagelse baserat på den statistik du länkar till är att antal anmälda brott har minskat sedan 2014 då Sverige hade en moderat justitieminister. Ii och med att många fler handlingar är olagliga nu än när moderaterna regerade är skillnaderna i verkligheten  större än vad diagrammet nedan ger sken av.. 
    Ja, fast jag tror att det är en klen tröst för exempelvis föräldrar som kan se tillbaka på ett ~dubbelt så tryggt Sverige än vad deras barn växer upp i.

Jag vet inte, det hela är allmänt deprimerande.
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-07-26 22:04:13 följande:
    Allt var inte bättre förr. På 60 talet var det tex inte brottsligt om en man våldtog sin hustru och många kvinnor anmälde inte våldtäkt eftersom det ansågs så skamligt. Lagstiftningen är också strängare idag och mer handlingar är kriminella än tidigare och det måste du väga in vid en jämförelse.
    Mm.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-26 22:50:38 följande:
    De som skapar oro och sprider förenklade, oklara och förvillande uppgifter vill att du ska bli deprimerad. Istället för att förhålla dig till fakta vill de spela på känslor av oklarhet, förvirring och förtvivlan.

De applåderar när du skriver att det hela är allmänt deprimeraden och när dui skriver Mm.

Jag är mer deprimerad över att resultatet redan är rotat och att det även kommer från alla håll, kanter och sammanhang. Visst, det är troligen mer otryggt i dagens Sverige än för 30 år sedan men det är inte riktigt så att det finns en specifik sida som spär på den allmänna oron.

Som exempelvis det fruktansvärda mordförsöket på en svart man som en vit kvinna knuffade ner från en perrong samtidigt som ett tåg kom. Något som fick sådan spinn-off att en svart man kände sig manad att skriva en sådan här debattartikel:

Det är inte livsfarligt att vara svart i det här landet. Svarta går inte runt till vardags och är rädda för attacker från vita rasister, och de svarta som säger att de gör det är sannolikt hjärntvättade av precis den här typen av budskap från godhetssignalerande kändisar, för det korrelerar inte med någon verklighet. Det är ett förljuget alarmistiskt narrativ och en destruktiv sak att lära unga afrosvenska pojkar och flickor som växer upp i Sverige.

https://www.expressen.se/debatt/nej-svarta-manniskors-liv-ar-inte-i-fara-i-sverige/

Varenda jävel och på alla sidor spelar på folks rädslor när det gynnar dem. Resultatet kan vi se i mätningen jag postade och det - liksom att otryggheten har ökat över en längre period - är deprimerande.

Jag tänker inte neka folks känslor men när Sverige svävar uppe i toppen med Chile och Mexico angående rädslan för att bli utsatta för brott och våld, då är någonting trasigt.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-27 00:05:35 följande:
    Varför jämför du inte med antalet faktiska brott i de länder som finns på listan.- är känslostormar och alarmism vitkigare än verkligehter, det faktiska.

Igen,  de som vill att du ska bli deprimerad applåderar då du inte förhåller dig till den faktiska verkligheten. Den faktiska verkligehten och att peka på den faktiska verkligheten är den största fienden för alla alarmister och med det kommer beskyllningar om bristande empati, att inte bry sig om rädsla och känslor för att försöka motarbeta att det faktiska presenteras.
    Padirac skrev 2022-07-26 22:50:38 följande:
    De som skapar oro och sprider förenklade, oklara och förvillande uppgifter vill att du ska bli deprimerad. Istället för att förhålla dig till fakta vill de spela på känslor av oklarhet, förvirring och förtvivlan.

De applåderar när du skriver att det hela är allmänt deprimeraden och när dui skriver Mm.

Det handlar inte om vad jag vet/inte vet om verkligheten utan om tillståndet utanför mig i Sverige.

För mig finns det inte riktigt någon glädje i att ha tekniskt rätt i sak när oron för brott och våld - likväl - är en mätbar katastrof i Sverige.

Även om du, jag med flera (troligen alla) kan förstå att Sverige inte riktigt är jämförbart med Chile och Mexico så är det likväl där mätningen placerar känslan av oro i svensken.

Som sagt. Någonting är trasigt. Någonting har gått sönder. Att det i praktiken springer ur en illusion gör dock ingenting helt.

Mätningen kan lika gärna översättas som att folk mår dåligt. Att konstatera att folk mår onödigt dåligt gör inte tillståndet magiskt bra.

Hur ska det här tillståndet lagas?
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-27 01:28:53 följande:
    För de som vill ha det trasiga tillståndet där faktualitet ersätts med alarmism, oro, otrygghet, osäkerhet om vad som är sant eller falskt är det en glädje att du inte håller fast vid vad som är, de vill att barnen ska vara rädda för monstren under sängen, det är så de kan öka polarisering, öka utsatthet och klyftor, öka sympatier för sina oklara och förvillande uppgifter.

Jag hoppas att du förstår varför jag ibland skriver att radikaliseringen tilltar.   Det finns några skribenter som systematiskt driver den linjen för att det ger mer effekt eller för att de återger uppgifter från TASS som om det vore den faktiska verkligheten fast det inte är det.
    Vad är det som jag inte skulle hålla fast vid och som är?

Sure men det är ingen ensam sida. På den andra sidan så alarmerar man om ett Sverige fullt av rasister, nazister, fascister, främlingsfientliga och högerextremister.

Mätningen är inte gjord på människor som röstar åt höger/SD/NMR utan på folk i allmänhet bär på denna oron - oavsett om de tror att Ahmed ska köra över dem med en kamel eller att Jimmie ska springa efter dem med järnrör.

Alltihop är på sitt vis lika overkligt som det låter ovan men den här oron är verklig och jag tror knappast att den är ensidigt stereotypisk - mätningen är gjord på över tusen svenskar, vilket är fullt godkänt i statistiska sammanhang som ska föreställa ett stickprov.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-27 13:21:27 följande:
    Du kan läsa SÄPOs material som tar upp tilltro till samhället, misstro, radikalisering och hur det långsiktgt ger underlag för och skapar det undergångsprofeterna mässar om 

www.sakerhetspolisen.se/download/18.650ed51617f9c29b552287/1649683389251/Sakerhetspolisen_arsbok%202021.pdf

Du måste förstå att då du skriver att du menar att allt är lika overkligt och att det är känslorna som beskriver verkligehten så har du lämnat den faktiska världen. Itället för att se vilka brott som faktiskt minskar, vilka brott som faktiskt ökar, vilka personer som faktiskt är utsatta för dessa brott så sör d udig i de radikalserades post-truth-värld där känslor beskriver verkligehten. Istället för att tända ljuset och se att det inte finns några monster under sängern så underblåser du barnets rädsla genom att försöka hitta sätt att sätta låsa in och kontrollera monstren (som inte finns) under sängen. 

Tänd ljuset och se vad som faktiskt finns eller inte finns under sängen. Det kan finnas någonting verkligt där och hantera det istället för att öka på rädslan.

Det finns skribenter på FL som arbetar för att öka misstro, sprida falska bilder, motarbeta att det faktiska blir synligt, skapa oklarheter och att ingenting är sant och att allt är möjligt, 

Så, ska du tända lampan och underöska hur det faktiskt förhåller sig eller ska du ha lampan släkt där allt är lika overkligt,  ingenting är sant och allt handlar om att spela på känslor i en post-truth-värld?
    Du missförstår vad som gör mig deprimerad i det här. Det är inte så att jag behöver tända ljuset i mitt eget rum när det gäller släckta lampor runtom hela Sverige.

Det finns även skribenter på Familjeliv som alarmerar om rasism, fascism, nazism, främlingsfientlighet och högerextremism på samma vis. Dina reflektioner över den aktuella mätningen ser väldigt endimensionella ut.

Tror du att vänsterns alarmism skapar någonting annat än oro? Hur tänt är det i det här rummet av ditt hus? Har du några av dessa monster under din säng?
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna