Padirac skrev 2022-07-27 01:28:53 följande:
För de som vill ha det trasiga tillståndet där faktualitet ersätts med alarmism, oro, otrygghet, osäkerhet om vad som är sant eller falskt är det en glädje att du inte håller fast vid vad som är, de vill att barnen ska vara rädda för monstren under sängen, det är så de kan öka polarisering, öka utsatthet och klyftor, öka sympatier för sina oklara och förvillande uppgifter.
Jag hoppas att du förstår varför jag ibland skriver att radikaliseringen tilltar. Det finns några skribenter som systematiskt driver den linjen för att det ger mer effekt eller för att de återger uppgifter från TASS som om det vore den faktiska verkligheten fast det inte är det.
Vad är det som jag inte skulle hålla fast vid och som
är?
Sure men det är ingen ensam sida. På den andra sidan så alarmerar man om ett Sverige fullt av rasister, nazister, fascister, främlingsfientliga och högerextremister.
Mätningen är inte gjord på människor som röstar åt höger/SD/NMR utan på folk i allmänhet bär på denna oron - oavsett om de tror att Ahmed ska köra över dem med en kamel eller att Jimmie ska springa efter dem med järnrör.
Alltihop är på sitt vis lika overkligt som det låter ovan men den här
oron är verklig och jag tror knappast att den är ensidigt stereotypisk - mätningen är gjord på över tusen svenskar, vilket är fullt godkänt i statistiska sammanhang som ska föreställa ett stickprov.