Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Padirac skrev 2019-03-01 22:21:33 följande:
    Bäste Anton

Jag har pratat om, refererat till och citerat fakta om vilka risker som finns. Då har jag anklagats för att stjäla cred från de som vet. Eller så anklagas jag för att inte ta hänsyn till känslor då dessa erkända fakta presenterats.

Tycker du att fakta ska anpassas till dina rädslor? Eller andras? Vad säger förresten du till barn som är rädda för monster under sängen eller i garderoben? - och jämförelsen handla inte om ngt annat än hur du möter en annan människas rädsla.

Säger du att allt under sängen ör livsfarligt, eller att garderober är livsfarliga?  De kan vara det, på riktigt. Men vad säger du till barnen? 

www.expressen.se/nyheter/evan-3-blev-mordad-och-ingjuten-i-cement/

"Pappan: "Evan hade riktiga monster i garderoben"

Evan Brewers pappa, Carlo Brewer, var lättad efter domen.

? I dag var en bra dag. Och jag har inte haft många sådana dagar den senaste tiden, sa han till, The Wichita Eagle. 

Han hoppas att folk ska minnas hans son som en "glad och underbar pojke".

Carlo Brewer känner samtidigt en stor sorg över det helvete hans som tvingades genomleva.

? Han behövde aldrig fantiserar om monster i garderoben eller under sängen som andra barn. Han hade riktiga monster som gömde sig i hans garderob."

www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lx3v3/gomde-sig-i-garderob--skots-ihjal-av-polis

"? Han befann sig i en garderob. Han var beväpnad. Han vägrade ge upp, han hotade polisen och han sköts till döds,"

Skruva nu av alla sängben, ta bort alla garderobsdörrar, akta dig för parker och restauranger av alla slag, gå för alla del inte ut. Det viktigast av allt , en stor del av våld sker inom nära relationer, så se till att vara ensam så att inte du eller ngn anhörig råkar illa ut. 

Önskar dig en synnerligen trevlig kväll och helg. 
    Jag tror att du är alldeles för rationell såtillvida att du försöker möta rädslan med sakliga fakta och sätta in risker i ett sammanhang.

Det hjälper inte den som kapslat in sig i sin oresonliga rädsla. Jg tror dessutom att exempelsamlandet av invandrarbrott gör att skevheten bara tilltar.

Jag bor i Stockholm och känner mig helt trygg, även trygg med att min tonårsdotter nyss kom hem efter att ha gått ensam hem från en kompis.

Vi tillhör heller inte avvikarna utan den överväldigande majoriteten som känner oss trygga i vår stad.

Länk till Swecos senaste trygghetsmätning på uppdrag av Stockholms stad.

www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fackforvaltningssajter/Socialtjanstforvaltningen/Trygghesmatningen/Resultat/
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-03-01 22:54:42 följande:

De är lite som 'plattjordarna' på netflix - det känns inte rätt att lita på de som har cred i frågan.

Och de verkar lite kränkta å andras vägnar att jag pratar om verkligheten stället för att bekräfta 'de andras känslor' 

Det märkligaste är dock kritiken för att ha presenterat fakta som verkar ha accepterats men att jag falskeligen skulle försöka ta cred för dessa fakta hahaha
    Man kan undra om det handlar om en politisk agenda som blir "kränkt" när det svenska samhället inte framställs som "vägen till helvetet" eller om genuin overklighetsförankrad skräck, kanske både och i en symbios som förstärker såväl skräcken som den politiska agendan.

Tänk dig motsvarigheten men avseende på bilolyckor. Ett gäng som bytte artiklar om bilolyckor och där en dödsolycka skulle få hela gänget att fara ut i paroxysmer så fort någon presenterad en riskanalys grundad på statistik över andelen dödsolyckor per körda 100.000 mil för en vardagsbilist.

Otänkbart - av någon anledning. Inte desto mindre är risken betydligt större att omkomma i en bilolycka än att bli mördad.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-03-02 10:23:39 följande:

Användandet av vapen har normaliseras.

Risken för att utomstående hamnar i skottlinjen vid gänguppgörelser har ökat, enligt en färsk bedömning från polisen som Metro tagit del av.

Användandet av illegala vapen och explosiver sker hänsynslöst och har i många fall normaliserats i kriminella kretsar. Förövarna är unga män med begränsad impulskontroll. Risken för tredje man har ökat?, går att läsa.

Gunnar Appelgren är poliskommissarie i Stockholm och har jobbat med gängbrottslighet i 30 år.

? Det är en hög våldsnivå på konflikterna just nu och i den kriminella miljön har användandet av tunga vapen, som AK47:or och handgranater, normaliserats, säger Gunnar Appelgren.

Är texten ovan "färsk".....eller gammal skåpmat...!!!

Det är ingen som inte tar din personliga rädsla på allvar, den är din och det är du som måste hantera den.

Men risken att bli trafikdödad är minst 100 gånger större än för en utomstående att bli dödad i en gängskjutning.

Och vill man dela in människor i grupper så är risken för en etnisk svensk att bli dödad i en gängskjutning försumbar.

I Metroartikeln du tagit del av så kanske det vore mer produktivt om du förmådde fokusera på uppgiften att det dödliga våldet i Sverige har minskat.

Därmed inte sagt att din skräck inte är verklig och högst påtaglig för dig.

Om du kollar statistiken över stockholmares rädslor så kan du se att andelen som oroar sig är som högst avseende rädslan att drabbas av inbrott i det egna hemmet. Inbrotten är för övrigt liksom det dödliga våldet en brottskategori som minskat - men det hindrar ju inte att man kan oroa sig.

Själv är jag förmodligen på tok för lättsinnigt inställd till risker, när vi bodde på landet så låste jag aldrig ytterdörren till huset och nu när vi bor i centrala Stockholm så händer det ofta att jag struntar i att låsa när vi går hemifrån.

Men jag ska försöka skärpa mig och börja med att låsa nu när vi strax ska ut med hunden på långpromenad. Skulle du någon gång vara i Stockholm så kan jag rekommendera Nackareservatet, är det höst och du har tillgånt till bil och vill plocka svamp kan jag i stället rekommendera skogarna utanför Botkyrka, i synnehet Lida är mycket svamprikt och namnet har inget att göra med att Botkyrka är ett område där det finns mycket problematik - även gängskjutningar.

Lycka till!
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-03-02 11:07:15 följande:
    Anton,

Det är fruktansvärt just nu.

Det är fler som är ute och skjuter med sina automatkarbiner och kastar granater än det är folk ute som tar en promenad i vårsolen, är på väg till aktiviteter för sig och barnen eller till vänner och familj, är på väg till affären eller till caféer och restauranger.

Dessutom är alla hundar som nu rastas eller är ute för att få sin motion på väg att bita alla barn som finns ute och leker, vargarna stryker runt husknutarna och vildsvinen har tagit över varje tomt och park.

Glöm inte heller att alla pojkar, flickor, män och kvinnor kommer att gängvåldtas under dagen.

Det finns helt enkelt inget skydd för de få vanliga människor som fortfarande försöker leva sina vanlig liv i dagens Sverige. Alla risker som finns kommer att helt utplåna det trygga land där människor enbart lever för att det är förbjudet att döda dem...

Vi andra som inte köpt domedagsprofeternas, vurmarnas och svansens undergångshistoria kommer att ha en synnerligen skön helg som vanligt
    Jag tyckte det var en händelse som såg ut som en tanke att artikeln i Metro faktiskt innehöll uppgiften att det dödliga våldet har minskat.

Apropå påtagliga hot. Det finns ingen som bombarderar FL med beskrivningar över risken att dö på grund av att bakterier utvecklat antibiotikaresistens, men det är väl inte lika romantiskt att dö i blodförgiftning eller av köttätande bakterier som att bli skjuten - även om risken att det är bakterier som ställer till det är ofantligt mycket större.

Nåja - som man sjunger i Värmländsk kavaljersvisa: Det gör detsamma vart jag kommer när jag dör /.../ ty vänner det har jag på bägge ställena, så det gör detsamma vart jag kommer när jag dör.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-03-02 12:43:58 följande:
    Det finns en hel del våldsromantik i vurmarnas och svansens begreppsvärld och bild av läget i världen.
    Javisst.

Våldsromantiken kan ta sig olika uttryck men tycks vara gemensam för vurmare av alla de olika slag.

Set man till de mest ociviliserade av vurmare, de som vurmar för Kalifatet, så har de ju fått klartecken att det inte är olagligt utan tvärtom en plikt att döda dem som inte delar deras vurm.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-03-03 11:02:23 följande:
    Ja, den som befinner sig på del plats vid fel tillfälle kan råka illa ut - så har det alltid varit. De som nästan alltid befinner sig på fel plats vid fel tillfälle är de som är inblandade i gängen och nätverken då deras våld blivit grövre.

För övriga personer i Sverige är det en mycket liten risk att råka ut för deras våld. Så länge du inte är en del av dem är du fortfarande trygg i Sverige idag.
    Jag hade en gång en bekant som led av brontofobi, inget han någonsin erkände - kanske inte ens inför sig själv.

I stället blev han oerhört utåtagerande så fort han anade att det kunde bli åska, försökte skrämma upp alla andra och på så sätt kanske lätta lite på det inre trycket.

Faktum är att en gång höll på att orsaka en sjöolycka när vi var ute och fiskade och han anade mörka moln i horisonten, alltså när vi övriga fortsatte att fiska och sa åt honom att ta det lugnt så greps han av panik, drog igång motorn och körde upp oss på det grund i vars närhet vi fiskadeSkrattande

Så kan det gå!
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-03-03 23:43:51 följande:
    Jag tror att du missar Ukrainaresorna i ditt underlag. Faktum är att Alliansen inte agerade. Ca 1 år efter att den rödgröna regeringen tillträtt fanns det en lagrådsremiss på riksdagens bord som förbjöd terrorresorna.
    Jag tror att hen menar att S skulle ha tvingat alliansen att agera och inte väntat tills de själva fick tillbaka regeringsmakten.

Nåväl. Numer tycks alliansen ha tuffat till sig betydligt mot terrorister, i Stockholms stad har man nu under den nya blågröna majoriteten bestämt sig för att man ska både ringa och skriva brev till IS-terrorister som återvänt.

Det känns betryggande, liksom att man fortsätter med MP:s arbetsmarknadspolitiska åtgärder där snart stockholmarna är indelade i två huvudkategorier, antingen den enorma skaran p-vakter eller också oss kvarvarande bilster som förtvivlat söker efter parkeringsplatser på gator där det inte finns en ledig plats - så att vi förutom 1.100 kr/månad för rätten att få parkera också får komplettera med lite böter.

Alliansen har budgeterat för en halv miljard i intäkter i form av p-böter och höjt de redan skyhöga nivåerna ytterligare.

Snudd på terrorism, anser jag.
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2019-03-04 09:06:47 följande:
    Vänta bara tills brunsmetandet börjar. Då vet du att du verkligen klätt av forumsåssarna.
    RebeckaZ70 skrev 2019-03-04 09:49:35 följande:
    När jag fått ett meddelenade i inboxen vet jag också att jag är på rätt spår.
    Kacka inte i eget bo skrev 2019-03-04 22:50:29 följande:
    När ska S ta ansvar för 1970?
    Hm, det tycks ligga i vurmarens natur att ständigt vara helt omedveten om hur andra kan uppfatta de egna piruetterna

Jag gissar att de flesta som skriver på den politiska avdelningen får inlägg borttagna lite då och då - men det tycks bara vara koketterihögern som har martyrskapet i blodetSkrattande

• FDFMGA
    felix le chat skrev 2019-03-08 12:57:37 följande:
    Är koketterihögern det nya skrikhögern ?
    Nja, nog lär det finnas skrikhögerföreträdare som så att säga är sig själva nog - om än inte direkt på Familjeliv.

Jag tror jag måste kontrollera i vilket sammanhang jag använde benämningen, ett ögonblick Glad

Hm, det verkar som det är borttaget. 

Nåja, det framgår ju av det du citerar att det handlar om den höger som finner gemenskap i att skrika ut hur vänstervridet FL är i och med att de får inlägg borttagna.

Jah menar nog att nästan alla som skriver på den politiska avdelningen får inlägg borttagna, men det är bara somliga som blir griniga och anser sig orättfärdigt behandlade. Vissa av dessa brukar bilda en liten kotterigemenskap i sin syn på att de är förföljda.

Kanske inspirerade av personen du citerar i ditt nästa inlägg. Hen skapar nya nick i parti och minut på FL. Hen anser sig vara förföljd.

FL kan vara rätt underhållande, i synnerhet när kotterihögern tar fram folieparabolerna och redogör för hur det förhåller sig härSkrattande
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-03-09 23:36:27 följande:

Här kommer kvällens andra [ej nya fenomen där ingen påstår att oskyldiga aldrig drabbas] på en tågstation:

www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/man-skjuten-i-uddevalla-1

Man skjuten i Uddevalla

En man besköts och skottskadades utanför järnvägsstationen i Uddevalla vid 19-tiden under lördagskvällen. Polisen söker efter gärningsmannen.

- Mer än ett skott har avlossats och vi rubricerar det som mordförsök på båda två, säger Göran Carlbom, vakthavande befäl vid polisen.

Fast ingen har väl påstått att ingen utomstånde kan drabbas av gängskjutningar, det har hänt tidigare och det kommer att hända igen.

Jag har följt diskusssionen i den här tråden och det Padirac har försökt förklara är att riskerna för utomstående är mycket små, alltså detsamma som polisen försöker förklara.

Alltså, du kan ju inte gärna anklaga Padirac för att det han påstått har tolkats av personer med en synnerligen klen fallenhet för språkförståelse.

Generellt har ju vurmare grava problem att förstå även enkel tidningssvenskaGlad
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna