Digestive skrev 2023-01-20 19:03:35 följande:
Jag kan tänka mig att mycket har förändrats.
Själv växte jag upp i Kronogården som var den mest invandrartäta stadsdelen i Sverige under 80 och 90-talet. Tittar jag på statistik idag så ser jag att andelen invånare med utländsk bakgrund var 77% och att Trollhättan är den mest segregerade staden i Sverige.
I tre stadsdelar - Lextorp, Sylte och Kronogården - har över 50% invånare som är utländskt födda medan en stadsdel som Halvorstorp har 6,7%.
Gissa vilka det är som oavbrutet i över 100 år har skött styret i Trollhättan fram till 2022? - alltså sedan demokratin infördes i Sverige.
Du kan få en ledtråd, det börjar på S. 🤡
Jo, det har verkligen förändrats... Det har gått så långt att de funderar på att sälja sin BR och flytta till våra trakter, lugnare och helt andra priser. Företaget kan de flytta med då det alltid finns behov av den verksamheten oavsett bostadsort.
Jag växte upp på Norrby, som på den tiden var det invandrartätaste området i staden. Skillnaden mot dagens Norrby är oerhörd. Då var det inte etniskt segregerat som idag, det var inte svenskar mot greker, italienare mot jugoslaver osv, utan vi på Norrby mot Tullen, Sjöbo osv. Mer än halva klassen hade olika invandrarbakgrund. Som jag själv, vi fick frågan i första klass om jag skulle ha finska som hemspråksundervisning, Inte sa mor, det lär vi oss hemma.
Det var iallafall vänsterstyre när jag växte upp, har dålig koll på hur det gått sedan jag flyttade därifrån.