Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Rataxes skrev 2024-09-21 13:53:38 följande:
    Men olaga kattverksamhet slår allt. 22 sidor förundersökning för 3 kullar kattungar. Det resulterade i dagsböter, inte fängelse den här gången.

Det är tur att våra myndigheter ägnar tid och resurser åt denna grova brottslighet.

bulletin.nu/bondepraktikan-24-olaga-kattverksamhet
    Det finns ett ord för ett samhälle som är oförmöget att upprätthålla ordningen i ödesfrågor men som samtidigt är helt nitiskt i sådana här - relativt sett - obetydligheter...

...jag lyckas inte lägga det ordet på minnet och utesluter inte förträngning.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Rataxes skrev 2024-09-21 19:33:27 följande:
    Det intressanta i sammanhanget är att det är samma slags människor som annars hyllar civil olydnad som vurmar för lagföring av nonsensbrott.
    Ja, det är väl främst människor med deras egna hudfärg som åker fast för sådana brott och då kan de äntligen släppa på alla spärrar, låta frustrationen pysa och kan lägga sina djupt rasistiska läror åt sidan för en stund.

Ett helt annat liv i luckan blir det då - än när exempelvis pappor med civilkurage blir skjutna i ansiktet framför sin son. Jämför sådant med exempelvis reaktionerna som har följt av att Richard Jomshof (SD) har delat ett par satirteckningar på X.

Som dag och natt.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-09-21 18:40:55 följande:
    Svensk djurskyddslagstiftning kräver tillstånd vid fler än 9 katter och anledningen till detta är att det är vanligare med misskötsel när det finns många katter i samma hushåll.   Katter är territoriella djur, och många katter i ett begränsat utrymme kan leda till stress, aggression och konflikter mellan dem när det finns många katter under samma tak.

Fråga. Tycker du inte att samhället ska stifta lagar till skydd för våra husdjur?
    Svar: Jodå.

För din del verkar det vara en fråga om att antingen straffa olämplig djurhållning eller lämna ämnet helt laglöst. En sådan syn på saken är inte riktigt aktuell.
  • Digestive
    Rataxes skrev 2024-09-22 10:17:43 följande:
    Om vederbörande inte haft en så svårartad fobi mot att ta del av det Partiet kallar högerextremt kunde man fått ta del av att det handlade om en av medlemmarna i podden Bondepraktikans moster som på ålderns höst driver ett litet jordbruk med får och höns. Länsstyrelsen gör ju regelbundna besök, och vid det aktuella tillfället hade gårdens katter råkat få varsin kull ungar. Det handlade inte om att de aktuella katterna for illa, utan man hade haft 3 kullar ungar utan tillstånd från länsstyrelsen. 
    Detta polisanmäldes av inspektören, moster kallades till förhör. 22 sidor kafkaliknande förundersökning.

Ett klart fall av anarkotyranni. 
    Anarkotyranni är ett bra ord för helheten som vi nu har haft en längre tid i Sverige.

Det finns säkerligen en hel uppsjö av dylika fall som inte har nått allmänheten samtidigt som betydligt grövre brottslighet hanteras - relativt sett - med silkesvantar.

Olaga försäljning av bakverk straffas med fängelse men att exempelvis fly från det samma som grov kriminell har fram tills nyligen varit helt strafflöst.

Ett förlegat rättssystem, en bottenlös feghet och i kombination med en huvudlös aktivism - ger helt klart ett Kafka-liknande tillstånd. 
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-09-22 15:07:44 följande:
    Anarkotyranni:

Ett begrepp och förståelse och nu beskrivning av Sverige ordagrant återgett från metapedia. ...

"Metapedia är ett nätbaserat uppslagsverk med högerextremistisk och åtminstone bitvis antisemitisk och nynazistisk profil ...

...
    Den svenskspråkiga versionen, som var den första, lanserades 26 oktober 2006, efter att material hade börjat läggas in 9 augusti 2006.[källa behövs] I december 2010 fanns det drygt 6 100 artiklar på denna språkversion.[5]

Bakom denna version står Anders Lagerström och Nordiska förlaget samt Lennart Berg och NFSE Media AB. Ansvarig utgivare för webbplatsen är Anders Lagerström.[3][10]

Lagerström har tidigare varit aktiv i det nynazistiska ungdomsförbundet Nationell Ungdom och även senare distriktsordförande i det högerextrema Nationaldemokratisk Ungdom."

Varför är jag inte förvånad över radikaliseringen  här på FL. :-/
    Oj, så viktigt. Det är säkert väldigt trångt i kulturkrigets skyttegravar men jag befinner mig inte ens på det slagfältet.

Missförstå mig dock rätt - jag önskar att det vore sådant här som fick mina mungipor att falla lika lågt som dina.
  • Digestive

När invandringens klippor får ordet:

Vi är flera som har hört er hela tiden, Mohammed. 💪

• Digestive
    Mentat skrev 2024-10-16 21:18:27 följande:
    Självklart inte och det vet alla. Däremot ger det en annan bild än den ensidiga som KillBill försökte förmedla såsom dagens sanning, i och med att det visar att rapporten också är vinklad. Det ger eventuella läsare av tråden en möjlighet att bilda sig en egen uppfattning och bedöma vem som är trovärdig.
    Att kunna nyansera en fråga är bara bra.
  • Digestive
    Lokala S-toppen Jimmy Jansson hotades att bli huggen med bajonett. Ännu en kommunpolitiker som tagit kampen mot kriminella gäng träder nu fram och berättar om hot mot honom och familjen.

www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/jimmy-jansson-s-hotades-skulle-hugga-mig-och-mina-barn-med-bajonett

Poliser med automatvapen, dygnetruntbevakning och kameror runt kommunhuset. Livet för Sigtunas toppolitiker vändes upp och ner efter att ett kriminellt nätverk skickat torpeder efter honom. För SVT berättar han nu för första gången om tiden under hot.

www.svt.se/nyheter/inrikes/olov-holst-m-fick-ett-pris-pa-sitt-huvud-nu-berattar-han-om-hotet-fran-ganget
  • Digestive
    Rataxes skrev 2024-11-27 08:16:00 följande:
    84-åriga Elsa i Uppsala larmade om en hemtjänstman som var obehagligt närgången.
    Ingen åtgärd vidtogs.
    Senare våldtogs Elsa av mannen. Hon har inte fått någon hjälp överhuvudtaget.
    Däremot har kommunen kostat på hemtjänstpersonalen 36 000 kr i krisstöd!
    Uppsala kommun styrs av en rödgrönbrun koalition (S,V,MP)
    Säkerligen ett resultat av svaghet, ängslighet och rasistiskt låga förväntningar.

Arma människor som lider i dessa spår, Elsa skulle bara vara en av orimligt många.

Jag hoppas att det väldigt fort blir mindre populärt med 'naiva' politiker liksom på andra poster av vikt för samhällsutvecklingen.

En jävla olycka är det med hycklande fegisar.
  • Digestive

Det var väl på tiden:

Låga födelsetal oroar Kristersson (M)

De historiskt låga födelsetalen i Sverige oroar statsminister Ulf Kristersson (M). I det jultal som han höll på lördagen öppnades för åtgärder för att stimulera barnafödandet.

- Det är få saker som på sikt påverkar hela samhället lika mycket som just demografi och födelsetal, sade han.

Enligt Kristersson har regeringen förenklat för föräldrar att vara lediga ihop. I somras förändrades även reglerna för föräldrapenningen så att fler än bara mamman och pappan kan vara föräldralediga, och fler åtgärder för att vända trenden med de låga födelsetalen är aktuella.

www.svt.se/nyheter/snabbkollen/laga-fodelsetal-oroar-kristersson-m

Vågar man hoppas på att tidigare familjevänlig politik återinförs som exempelvis sambeskattning eller vad kan man förvänta sig? Jag hoppas att inte allt för många nya hjul uppfinns på nytt utan att man spelar med säkra kort - politiken behöver göra skillnad och det både snabbt och kännbart.

Ska vi klara det här problemet på ett hållbart vis så får vi lämna den politik som premierar individen bakom oss och fokusera på samhällets sociala enheter varav 'familjen' tordes vara den sundaste och nyttigaste enheten som mänskligheten har frammanat - för såväl samhället som för den enskilda individen.

• Digestive
    KillBill skrev 2024-12-22 10:47:35 följande:

Bostadsbyggandet har havererat och unga människor får inte tag i en bra bostad, arbetslösheten har ökat till rekordnivåer, viktiga delar av välfärden såsom vård, skola och omsorg har fått mindre resurser så det är inte förvånande att barnafödandet minskar. 

Att införa sambeskattning skulle emellertid vara lika dumt som när KD införde barnomsorgspengen. Det skulle få framförallt invandrarkvinnor i förorten att stanna hemma och vårda barn i stället för att jobba och i ett samhälle där en allt mer åldrande befolkning gör att vi behöver mer arbetskraft skulle det vara en katastrof. 

Problemet med lågt barnafödande gäller alla västländer (även länder där det inte är lika vanligt att kvinnor förvärvsarbetar) så förslag som syftar till att kvinnorna ska tillbaka till spisen igen kommer inte bita på problemet. 

För att födslotalen ska öka igen måste i stället det bli enklare att att skaffa bostad och arbete och vi måste skapa en framtidstro i samhället där befolkningen tror att samhället kommer lösa problemen med miljöförstöring och klimat kris, vård och omsorg som inte fungerar, och ökande utanförskap och ökande kriminalitet.

Det mesta som du nämner är långt ifrån nya problem liksom det låga barnafödandet i Sverige.

Vad är problemet om diverse kvinnor och män väljer att stanna hemma med sina barn? - eller för den delen med att stanna hemma och ta hand om de äldre.

För mig är det bara en fråga om huruvida någon kan stanna hemma med barnen/de äldre eller inte och allra minst är det ett val som jag borde ha åsikter om/försöka diktera utfallet för.

Den mentala hälsan hos våra barn och ungdomar har sedan länge varit i ett fritt fall och vi hade inte lika stora problem med den förr - då familjen var en starkare enhet i både samhället och för individen.

Vi automatiserar för fullt och är på tröskeln till en guldålder för AI - jobb i allmänhet kommer inte vara någonting som kan garanteras någon och i en högst potentiell framtid.

Att beröva tid från föräldrar och barn - eller helt enkelt från medlemmarna i en 'familj' hur den än må se ut - för något slags högre syfte, blir bara svårare att motivera för var dag som går och var dumt redan från början.
    - Fanfar, Staffan Hellstrand
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-12-22 21:08:53 följande:
    Är det vård av gamla och sjuka som du menar är det högre syfte samhället ska bortse från när det kommer till om kvinnan (för det är som du vet oftast kvinnan) ska stanna hemma vid spisen, föda barn och ta hand om familjen?
    Det jag skriver är i kontrast med ett samhälle där vi lämnar över barnen till förskolor någonstans efter blott ett års ålder.

Lämnar vi exempelvis över barnen till förskolor någonstans efter tre års ålder istället så innebär det att vi skulle 'stanna hemma med barnen' tre gånger längre - 300% mer.

Är det inte dagens mönster som är det mest häpnadsväckande snarare än 'familjevänliga' förslag - när man formulerar det som ovan?

Vidare så lämnar vi över barnen och äldre till personal för att själva vara personal någon annanstans - personalen i det första ledet får alltså ett större utrymme för fler barn och äldre när vi själva tar hand om våra egna.

Det är möjligt att det drabbar någon part som blir utan personal under en period men frågan är enkel: ska vi fortsätta bygga på ett samhälle som lider av att vi skaffar barn och personligen tar hand om dem?

Vad är det för samhälle att bygga på?
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-12-23 07:59:31 följande:
    Trots att en hög andel kvinnor i Sverige förvärvsarbetar, ligger vi högt upp när det gäller barnafödandet i Europa. Detta anses vara kopplat till ett bra välfärdssystem, inklusive barnbidrag. I kontrast har Grekland, som har en hög andel kvinnor som stannar hemma för att sköta om familjen, ett lägre barnafödande än Sverige. Lösningen är således inte att backa in i framtiden och försöka få kvinnorna tillbaka till spisen.

För att öka barnafödandet i Sverige måste det bli enklare att skaffa bostad och arbete. Vi måste skapa en framtidstro där befolkningen tror att samhället kommer att lösa problemen med miljöförstöring och klimatkris, förbättra vård och omsorg, samt minska utanförskap och kriminalitet.
    Backa in i framtiden och försöka få kvinnor 'tillbaka till spisen'? Kvinnor har egen agens och det är en fråga om att göra det ekonomiskt enklare för dem som vill (kvinnor som män). Vilka trötta plattityder - en bild av att det är omodernt att personligen ta hand om sina barn.

Hela västvärlden har en födelsekvot lägre än två barn per kvinna så att använda Grekland som ett slags skräckexempel är tämligen poänglöst - inget västerländskt land har lyckats lösa det här problemet.

Självklart finns det mer att göra än vad jag nämnde som ett exempel på vad jag hade velat se. Annars är det inte svårt att rada upp problem som borde lösas - svårare är det dock att komma med lösningar.
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-12-23 11:15:36 följande:
    Det är du som argumenterar för att sambeskattning skulle kunna vara lösningen på det låga barnafödandet trots det är känt att sambeskattning leder till att kvinnor (ja det är framförallt kvinnor) väljer att stanna hemma och ta hand om barnen.  Om du vill ha fakta som stödjer detta påstående så rekommenderar jag denna forskningsstudie. 

www.umu.se/nyheter/forskning-fran-umea-skapar-mer-jamstallda-skatter-i-europa_7564919/
    Såhär uttryckte jag mig om specifikt sambeskattning:

"Vågar man hoppas på att tidigare familjevänlig politik återinförs som exempelvis sambeskattning eller vad kan man förvänta sig?"

Vad jag hoppas på och ställer en fråga om utgör inte ett argument.

Har jag argumenterat för någonting i sak så har det varit för att ge familjer bättre förutsättningar för att kunna vara hemma med sina barn - sambeskattning vore en del av den lösningen på ett ekonomiskt plan.

Jag undrar fortfarande vad problemet skulle vara med att specifikt kvinnor väljer att stanna hemma med sina barn en längre tid.

Varför problematiserar du kvinnors val som om de vore ett offer i sin egen agens?
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-12-23 13:30:30 följande:
    Sambeskattning är en känd kvinnofälla men det är inget som du verkar se problemet med.  För övrigt är sambeskattning inget som skulle råda bot på problemet med låga födslotal. Ser man på det länder där där man tillåter sambeskattning så är födslotalen lägre än i Sverige. 
    Anarkister har sällan problem med individens agens. Det enda jag ser är att du ideologiskt prioriterar ett visst utfall i statistik framför individens agens.

Att gemene kvinna skulle vara inkapabel till att förstå sitt eget bästa i sådana här frågor springer ur Simone de Beauvoirs teorier:

No woman should be authorized to stay at home to raise her children. Society should be totally different. Women should not have that choice, precisely because if there is such a choice, too many women will make that one. It is a way of forcing women in a certain direction.

Det går att förstå tankarna i dåtidens sammanhang - då social ingenjörskonst, tankar om att människor föds som 'blanka ark' och dylikt fick ett ordentligt momentum och i tider då frihet för kvinnor, inte var någon självklarhet i väst.

Men att året 2024 och med Sveriges progressiva historia i ryggen - fortfarande missunna kvinnor och deras agens ett myndigt förtroende - det är inte mycket mer än ett olyckligt spår av ideologier som har passerat sitt 'Bäst före'-datum med flera decennier.

Sådant här tankegods säger dock mer om dagens ägare än om dagens kvinnor i Sverige.
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-12-23 19:28:10 följande:
    Vilket larv. Det är felaktigt att påstå att det svenska skattesystemet inte är jämlikt. Om kvinnors beskattning skulle påverkas av deras civilstånd, skulle ogifta kvinnor missgynnas. Därför skulle ett sådant förslag vara ojämlikt och en kvinnofälla.
    Det är du välkommen att tycka men jag undrar varför du har fått för dig att jag på något vis menar att "det svenska skattesystemet inte är jämlikt" - den biten får du gärna förklara om det var av vikt. Det är väl snarare så att jag faktiskt proklamerar ett 'icke jämlikt' skattesystem som gynnar människor som bidrar med en behövlig folkökning (med det sagt så menar jag inte att övriga ska missgynnas utan den ska fortsatt ha ett oförändrat tillstånd i skattesystemet).

Ärligt talat så tycker jag att du säkert fingret på en relevant punkt - man kan absolut diskutera huruvida en sambeskattning skulle kunna beredas ut och involvera fler konstellationer än giftemål.

Huvudmålet är som påpekat att fler barn sätts till världen i vårt land och gärna på ett sundare vis, det vill säga med mer närvarande fader- och/eller modergestalter än idag.
  • Digestive
    nattuw skrev 2024-12-24 13:52:58 följande:
    När normen är att kvinnor skall utbilda sig, jobba och helst göra karriär så att hushållen består av två vuxna eller en ensamstående som arbetar så kommer det naturligt att påverka nativiteten. Det oavsett skatter och bidrag eftersom kvinnorna kommer att ha färre reproduktiva år kvar vid den tidpunkt när de har etablerat sig på arbetsmarknaden och kan börja planera för barn.

Så det borde inte förvåna någon (inte ens en politiker) att födelsetalen minskar. Undantaget är väl möjligen vissa invandrargrupper där kvinnors deltagande på arbetsmarknaden inte ses som normen.
    Det såklart och mycket är det som ska hinnas med för kugghjulen i maskineriet.

Det är uppenbarligen inte hållbart att forma exakt allt som människan gör kring ett destruktivt penningsystem - byggt på skuld och som ständigt kräver mer och mer tillväxt för att inte förgås av skulderna - det är vad som i grunden driver samhällen till mindre hållbar val på samtliga fronter.

All vår produktivitet är ämnad för att upprätthålla system och inte mänskligheten.

Systemen må vara de bästa som vi har lyckats uppnå hitintills men det betyder inte att det ej skulle finnas bättre och när systemen slutligen blir för obekväma så kan vi bara lösa situationen genom att skapa nya (en resa som faktiskt redan är påbörjad).
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna