Inlägg från: Gabbe75 |Visa alla inlägg
  • Gabbe75

En käftsmäll till undergångsprofeterna

KillBill skrev 2018-05-27 22:13:21 följande:

Om vi nu befinner oss i en global högkonjunktur, varför går det så mycket bättre för Sverige än länder i vårt närområde t.ex. Danmark och Finland?

Det gör det ju inte. Hoppas verkligen inte att jag behöver påminna dig om att dela produktivitetstillväxten med befolkningen när du snackar om BNP återigen. Hoppas också att du har förstånd att rensa för offentliga jobb och sysselsättningsstöd. Gör du allt detta kommer du nämligen att finna att Sverige knappt har någon tillväxt alls, trots att vi befinner oss i toppen av en högkonjunktur. Kommunerna står inför en bomb när konjunkturen vänder nedåt igen. Så ser den krassa verkligheten ut.
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2018-05-27 23:12:08 följande:
    Faktum är att även om du ser till BNP per capita så har Sveriges tillväxt varit högre än i Finlandsoch Danmarks.

Jag antar att du kan presentera fakta som stödjer påståendet att Sverige knappt har någon tillväxt alls?
    Här har du en länk.

https://samnytt.se/sveriges-tillvaxt-prognostiseras-bli-den-lagsta-pa-over-tre-decennier/

Märk väl att här har man inte rensat för ökningen i offentlig sektor eller särskilda stöd. Artikeln belyser bara det jag nämnde om BNP och BNP/Capita. Ändå en väldigt talande artikel. Just nu har vi dessutom en glödhet byggsektor som ytterligare dopar marknaden när lånade pengar ingår i tillväxten.

När konjunkturen väl vänder nedåt kommer det bli kärvt, mycket kärvt. Vi kommer nämligen att ha kvar alla problem som dessutom säkerligen kommer förstärkas.
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2018-05-28 20:18:59 följande:
    Lite intressant fakta för dig som gillar nyckeltalet BNP per capita.

Finlands BNP per capita var i slutet av 2017 4,5 procent lägre än år 2007.

Danmarks BNP per capita var i slutet av 2017 0,6 procent högre än år 2007.

Sveriges BNP per capita var i slutet av 2017 6,3 procent högre än år 2007 (nästan hela ökningen har skett under sittande regering)

Källa: Näringslivets Ekonomifakta

Det är dopade siffror du redovisar. Lånefinansierad tillväxt och tillväxt i offentlig sektor. Sedan ska du också ha i åtanke att SEK åkt utförsbacke senaste åren, vilket ger viss skjuts åt exportindustrin, men knappast betyder att vi blivit rikare som nation.
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2018-05-28 23:42:16 följande:
    Nåja statsskulden har minskat i storlek de senaste åren och om du menar den privata lån så är dessa i mångt och mycket kopplat till doping genom slopad fastighetsskatt.
    Kreditexpansionen är abnorm och jag har aldrig sett någon skylla den på avskaffad fastighetsskatt tidigare Glad
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2018-05-29 00:02:48 följande:
    Då är det på tiden att du läser vad professor John Hassler tyckte om slopandet av fastighetsskatten. En rad andra nationalekonomer tycker likadant.

www.fokus.se/2013/10/som-bensin-pa-brasan/
    Fastighetsskatten var djupt orättvis eftersom den inte beskattade något flöde utan ägandet i sig. Den var konfiskativ och vissa hävdar tom att den strider mot de mänskliga rättigheterna. Bättre då att höja räntan och ev avskaffa avdragsrätten för skuldräntorna. Det första råder Riksbanken över och det andra våra politiker. Ingen vågar dock göra någonting, speciellt inte vid ett valår. Skenade bostadspriser drivs dessutom av flyktinginvasionen.
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2018-05-29 07:34:45 följande:

Det flesta håller inte med dig. Tom Moderaternas tidigare skatteminister och f.d. partiledare, Bo Lundgren  är idag för ett återinförande av fastighetsskatten. 

kit.se/2017/04/04/82866/darfor-ar-fastighetsskatten-nationalekonomernas-favoritskatt/

www.di.se/nyheter/nordea-aterinfor-fastighetsskatten/

www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/bo-lundgren-aterinfor-fastighetsskatten-6860450
    Jag är också nationalekonom och jag håller inte med dig. Ditt urval rörande "de flesta" känns tämligen skevt.

Bäst vore att avskaffa reavinstbeskattningen om man ville få rörlighet på bostadsmarknaden. Finns nästan inget annat land som beskattar bostadsförsäljningar lika hårt som i Sverige.

Sedan ska vi inte ha ett land som hela tiden blir beroende av att det kommer inte ökade skatter för att finansiera skenade kostnader som till stor del beror på kostnad för invandring. Det är inte hållbart.
  • Gabbe75
    nattuw skrev 2018-05-31 21:53:48 följande:
    En vanlig skattehöjning på inkomsten skulle ge samma effekt. Ändå är det ingen som förespråkar en allmän skattehöjning för att minska hushållens skulder. Iden att använda fastighetsskatten för att dämpa hushållsskulderna är korkad och blir inte bättre av att upprepas.
    Jag håller med. Den bygger på att om folk måste betala mer i fastighetsskatt har de mindre pengar över att efterfråga krediter för. Man kan då precis lika gärna höja inkomstskatten som du säger, eller höja bensinskatten eller momsen.

Smartare är givetvis att rikta in sig mer direkt på priset på krediter. Nämligen ränteavdragen. Här tror jag faktiskt enbart att det är Liberalerna som driver frågan. Anses väl inte vara direkt valvinnande antar jag, då det slår direkt mot medelklassen.
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2018-06-16 11:43:30 följande:
    Och jag konstrar att den svenska sjukvården rankas som en av de bästa i världen..
    Trams! Kan inte finnas en enda opartisk undersökning som kommer fram till något sådant. Många kan vittna om betydligt bättre vård i andra länder.
  • Gabbe75
    Padirac skrev 2018-06-16 13:10:03 följande:
    Inga belägg för påståendet om opartiska undersökningar ser jag...

Du behöver åter igen hålla två tankar samtidigt och inte blanda ihop dem 

vad menar du med bättre?
    Håll dig till ämnet! Vad är bättre? Inga vårdköer, bättre expertis, mindre felbehandlingar m.m. Vi kan i Sverige idag läsa var och varannan dag om människor som dött för att de inte fått vård i tid och om läkare som gjort felbedömningar och felbehandlingar.  
  • Gabbe75
    Padirac skrev 2018-06-16 15:47:20 följande:
    Att generalisera över enskilda händelser är pupolisternas verktyg.

Vårdkvalitet är erkännt hög. Det utesluter inte att strukturrationaliseringen har problem och utmaningar.
    Det är ju inga enstaka händelser jag pratar om, utan det är ju faktiskt så det ser ut.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna