Digestive skrev 2024-05-19 23:14:44 följande:
Och i en annan del av den tragiska verkligheten så har åklagare tagit upp en strid mot polisens minst sagt utsatta informatörer:
I två år bistod han polisen med tips om kriminella aktiviteter i Navestad. Han gav sin kontakt inom polisen tips via sms. Om svart lägenhetsuthyrning, en knarkgömma, att gänget sammanträdde på hans kafé.
När han berättade att han själv tvingades förvara vapen - greps han. I fyra månader och två veckor satt han isolerad i häktet.
Åklagare Ellen Gyberg Ek åtalade honom för grovt vapenbrott och grovt brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor. När fallet äntligen kom upp i tingsrätten ogillade rådmannen Fredrik Lenter åtalet i dess helhet.
"Annat har inte framkommit än att Joe Koutani är en god samhällsmedborgare utan avsikter att begå brott för egen del. Tvärtom har framkommit att han bidragit till att stävja brottsligheten i Navestadsområdet?"
Så står det i domen.
Han släpptes fri och fick omedelbart polisskydd med sin familj.
Nu har kammaråklagare Ellen Gyberg Ek överklagat. Hon vill att hovrätten ska döma Joe Koutani för samma åtalspunkter som han friades för i tingsrätten.
- Jag som yrkesperson har att förhålla mig till de lagar och regler som finns, säger Ellen Gyberg Ek när jag talar med henne.
Samtidigt befinner sig Joe Koutani, hans fru och elvaåriga dotter teoretiskt i frihet men i praktiken isolerade. De kan inte arbeta, dottern kan inte gå i skola.
- Jag har aldrig haft ens en betalningsanmärkning, säger han. Nu får jag brev från kronofogden för att jag inte kunde sköta ekonomin när jag var häktad.
Han sover inte på nätterna. Han slumrar in och vaknar i ångest: i sömnen befinner han sig fortfarande i häktescellen.
Han drömmer om dem som hotade honom och som han nu gömmer sig från. Han vaknar och gråter.
- Jag gråter när jag kramar min dotter. Hon säger, pappa, vi hade allt, nu har vi ingenting. Min fru läser med henne på dagarna så att hon inte ska förlora hela det här skolåret.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/93vxJM/aklagare-vill-fangsla-joe-som-hjalpte-polisen-mot-gangstergang-i-norrkopingHerregud. Vad är det för empatilösa korkskallar som jobbar inom rättsväsendet. Inte underligt att gängen frodas.