• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Padirac
    KillBill skrev 2024-10-29 19:45:28 följande:
    Tack Padirac det var just det som var min fråga.
    En fråga som var för svår att förstå eller förklara verkar det som 
  • KillBill
    Padirac skrev 2024-10-29 22:49:55 följande:
    Ja jisses..Skrattande
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Liv)
    Mmmm.. Du har rätt.
  • Padirac
    Anonym (Liv) skrev 2024-10-29 23:02:20 följande:
    Mmmm.. Du har rätt.
    Padirac skrev 2024-10-29 19:28:02 följande:
    Själv undrar jag med vad 'har en direkt övergång till högskolan än svenska elever'  betyder enligt dig.

Jag kan inte föreställa mig vad du försökt uttrycka. 

Det är verkligen så att påståendet  'har en direkt övergång till högskolan än svenska elever' saknar såväl denotation som konotation ...

Jag tror att du kan hitta andra ord som ger påståendet både betydelse och innehåll som det är möjligt att debattera och diskutera.

covfefe

• Anonym (Liv)
    Padirac skrev 2024-10-29 23:24:12 följande:

Det är verkligen så att påståendet  'har en direkt övergång till högskolan än svenska elever' saknar såväl denotation som konotation ...

Jag tror att du kan hitta andra ord som ger påståendet både betydelse och innehåll som det är möjligt att debattera och diskutera.

covfefe

Självklart! Jag tar till mig det och kan använda andra ord för att förenkla en debatt. Jag ska verkligen tänka mig för och försöka hålla mig till ämnet.

Tack, om du inte hade uppmärksammat mig så hade jag spunnit vidare. Det är viktigt att möjliggöra en debatt och bara hålla sig  till killbills ihopklistrade källor.

• Padirac
    Anonym (Liv) skrev 2024-10-30 09:04:08 följande:

Självklart! Jag tar till mig det och kan använda andra ord för att förenkla en debatt. Jag ska verkligen tänka mig för och försöka hålla mig till ämnet.

Tack, om du inte hade uppmärksammat mig så hade jag spunnit vidare. Det är viktigt att möjliggöra en debatt och bara hålla sig  till killbills ihopklistrade källor.

Fortfarande inget var på vad   'har en direkt övergång till högskolan än svenska elever'  faktiskt betyder och vad du försöker uttrycka?
  • Anonym (Liv)
    Padirac skrev 2024-10-30 11:35:46 följande:
    Fortfarande inget var på vad   'har en direkt övergång till högskolan än svenska elever'  faktiskt betyder och vad du försöker uttrycka?
    När du tar min mening ur sin kontext så hade jag heller inte förstått vad jag menade, det är typiskt dig att föra resonemang på det sättet.

För några år sedan publicerade SVT en artikel som handlade om elever vars föräldrar med utländsk bakgrund i högre utsträckning än andra får högre slutbetyg än resultatet på nationella prov.

I det här fallet handlade artikeln om högstadieelever. Du kan applicera samma exempel på andragenerationens invandrare, det vill säga att glädjebetyg tilldelas på gymnasienivå så kan dessa elever inte tillgodose sig utbildningen på högskolenivå. Det här är typiskt vänsternarrativ där jämlikhet och rättvisa går ut på jämlik färg och inte kunskap.

Det är anledningen till att jag inte ger så mycket för killbills ihop klistrade källor eftersom killbill oftast hänvisar till ensidiga perspektiv.

www.svt.se/nyheter/inrikes/barn-till-invandrare-far-hogre-betyg
  • KillBill
    Anonym (Liv) skrev 2024-10-30 12:30:45 följande:
    När du tar min mening ur sin kontext så hade jag heller inte förstått vad jag menade, det är typiskt dig att föra resonemang på det sättet.

För några år sedan publicerade SVT en artikel som handlade om elever vars föräldrar med utländsk bakgrund i högre utsträckning än andra får högre slutbetyg än resultatet på nationella prov.

I det här fallet handlade artikeln om högstadieelever. Du kan applicera samma exempel på andragenerationens invandrare, det vill säga att glädjebetyg tilldelas på gymnasienivå så kan dessa elever inte tillgodose sig utbildningen på högskolenivå. Det här är typiskt vänsternarrativ där jämlikhet och rättvisa går ut på jämlik färg och inte kunskap.

Det är anledningen till att jag inte ger så mycket för killbills ihop klistrade källor eftersom killbill oftast hänvisar till ensidiga perspektiv.

www.svt.se/nyheter/inrikes/barn-till-invandrare-far-hogre-betyg
    En nio år gammal tidningartikel altså.. 

Sedan dess måste de ha publicerats 100 artiklar om glädje betygen i landets friskolor men det är inget som du bryr dig om..

Citat:  "Jämfört med elever på kommunala gymnasieskolor får friskoleelever i genomsnitt oftare högre kursbetyg än det betyg de fått på motsvarande nationella prov"

www.su.se/nyheter/problem-med-gl%C3%A4djebetyg-i-friskolor-1.631106

• KillBill
    KillBill skrev 2024-10-30 14:33:21 följande:

Sedan dess måste de ha publicerats 100 artiklar om glädje betygen i landets friskolor men det är inget som du bryr dig om..

Citat:  "Jämfört med elever på kommunala gymnasieskolor får friskoleelever i genomsnitt oftare högre kursbetyg än det betyg de fått på motsvarande nationella prov"

Det är alltså klarlagt att fristående skolor ger högre betyg än kommunala (i förhållande till resultat på nationella proven) och att friskolor har en högre andel elever med svenskfödda föräldrar (jämfört med andelen svenskfödda elever på kommunala skolor).

arenaide.se/wp-content/uploads/sites/2/2018/10/rap-skolval-final-reviderad.pdf
  • Anonym (Liv)
    KillBill skrev 2024-10-30 14:33:21 följande:

Testa att kliva ur din vänsterbubbla så lovar jag dig att utveckling kommer att ske. Artikeln må vara 9 år gammal men är din tanke att fenomenet har upphört? I så fall undrar jag när?

Du har för vana att dela ut hopklistrade källor medans min vana  är att begrunda dess orsak. Även arga Maggan har utryckt : "ditt barns skola ägs av kriminella".
    Även om jag skulle lägga ner lite möda på att  förklara dess orsakssamband så är jag inte så säker på att du kommer att förstå. Det är ytterst sällan som du är konsekvent i dina resonemang.

Gång på gång påvisar du att inte är kapabel till att diskutera sakfrågan. Att läsa dina påståenden är som att spela om samma låt på repeat, man tröttnar ganska fort när man ska spela om samma låt om och om igen.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna