Världsmedborgare skrev 2016-11-19 07:44:18 följande:
Om du tittat på Rapport igår, så hade du fått bekräftat det jag tidigare skrev, att vården saknar personal och platser, nåt vi själva sett till att framkalla genom de politiska beslut som tagits.
Han som uttalde sig, blev nästan kusligt lik vad jag skrev tidigare, då han sa att "vi kan inte klara ett utbrott av t.ex vinterkräksjukan, för vi har inte platser eller personal till det", ungefär så.
Vilket är exakt vad jag skrev, så inget har eskalerat, utan det är enbart en fortsättning på den politik som bedrivits under lång tid nu, med nedskärningar på både platser och personal.
Lägg till att det privata tagit över en del, vilket gör att beredskapen blivit än sämre, då inga av dessa företag vill stå med personal eller platser som bara kostar pengar, och inte ger nån vinst.
Vilket givetvis är helt i sin ordning, men som drabbar oss svenskar hårt vid en ev epedimi, eller annan kris/katastrof.
Så hur bra vård vi än har under normala förhållanden, så kommer den att haverera så fort det blir minsta topp, och mindre toppar det har vi allitid några ggr/år.
Det är bara att titta vad den 1:a halkan/snön ställde till med i år, det blev fult kaos hos vården, så inte ens det kan vi längre hantera på ett bra sätt.
Lösningen är givetvis att återställa antalet vårdplatser och anställa mer personal, och sen ligga med ett rimligt överskott.
Ja det kostar, men är fan så mycket billigare än att inte kunna vårda de som är i akut behov.
Vilket högst troligt återspeglas i längre sjukskrivningstider och med all sannolikhet, även dödsfall och invaliditet
Flash Gordon skrev 2016-11-18 20:22:28 följande:
Vad får du ut av att skriva det där trots att socialstyrelsen rapport om saken ligger såväl länkad som citerad strax innan?
Lite emblematiskt att skylla Alliansens och SDs skattesänkarpolitik på invandringen. Det är jobbskatteavdragen, utförsäljningarna och den dogmatiska privatiseringen som orsakat det här. Inte invandringen, inte flyktingmottagandet.