-
-
Rataxes skrev 2019-10-20 10:00:00 följande:
Det var tydligen en såsse som skrev under avtalet med apotekstjänst...
www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3k4v6/godkande-apotekstjanst-inte-enkelt-att-veta-att-foretag-ska-fallera
Offentlig verksamhet har att förhålla sig till lagar om offentlig upphandling och det är svårt att gardera sig mot företag som inte lever upp till det som garanteras av de som deltar i en upphandling.
Styrelseordförande i Familjeföretaget som har orsakat kaoset som resulterat i hundratals inställda operationer är Kristdemokrat.
Leverantören är den verkliga skurken i det som inträffat.
https://www.allabolag.se/5565774097/befattningar
http://wp.kristdemokraterna.se/lidingo/378-2/
-
Förseningar och brister är alltid en risk vid ett leverantörsbyte det är allmänt känt om man är insatt i inköp.Flash Gordon skrev 2019-10-20 12:22:14 följande:Trots att deras egen riskanalys pekat ut just förseningar och brister som en stor risk.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=7322084
"Analysen visade att det var hög risk för förseningar, för fel antal levererade varor och för felaktiga lagersaldon." -
FDFMGA skrev 2019-10-20 12:01:24 följande:Bönsoppa är sällan rätt medicin för svensk sjukvård och i och med att det kristdemokratiska familjeföretaget sedan tidigare var känt för att leverera just bönsoppa så tycker jag att även upphandlarna har ett ansvar för att fem regioner fått stora problem med leveranser av sjukvårdsmateriel med katastrofala följder.
Men det intressanta i mitt inlägg tycker jag är skillnaden i bilden av Sverige. Jag är övertygad om att många inom den nyauktoritära rörelsen har fått för sig att allmänheten globalt har samma bild av Sverige som ges i den nyauktoritära filterbubblan: Alltså att Sverige slits sönder av gängkriminalitet, islamism, våldtäkter och annat elände allt medan pk-samhället sysslar med feministisk batikmagi och tapetserar åsiktskorridoren med menskonst.
Just därför kan det vara välgörande att få ta del av en allmän bild av Sverige i åtta viktiga länder, Tyskland, Ryssland, USA; Storbritannien, Frankrike; Japan, kanada och Italen - en bild som skulle göra den del av nyhögerns åsiktskorridor där den sattes upp till en no-go-zon.Leverantören Apoteksbolaget med en kristdemokratisk styrelseordförande har enligt årsredovisningar omsatt apoteksvaror för 3,5 miljarder de senaste fem åren. Möjligheten att diskvalificera leverantören för bristande erfarenhet bör ha varit begränsade.
Vad tror du skrikhögern hade sagt om politikerna hade diskvalificerat kristdemokratens anbud?
-
Sorry, självklart menade jag bolaget med det snarlika namnet apotektjänst.FDFMGA skrev 2019-10-20 13:08:58 följande:Inte Apoteksbolaget väl, det är ju resterna av den en gång reglerade apoteksmarknaden och ett statligt bolag.
Men väl Apotekstjänst som är en del i ett kristdemokratiskt familjeföretag.
Nej, jag vet inte vad Lagen om offentlig upphandling säger mer än att man inte måste ta det billigaste anbudet om det är uppenbart att anbudet inte är seriöst.
Men visst - det hade blivit ett jävla liv om man valt bort det kristdemokratiska företaget - men här tycker jag att man borde ha sett till patientsäkerheten och valt en pålitlig leverantör.
Trots allt är sjukvåden till för patienterna, inte för kristdemokratiska familjeföretag.
-
Digestive skrev 2019-10-20 16:06:47 följande:
Om någonting ska ses som komiskt i den här tragedin så ligger högst upp på min lista offentliga verksamheter som beställer tjänster av företag som har fått 1 av 5 i betygssnitt efter 98 recensioner på Google. Nästan fullständigt ensidigt 1:or i betyg förutom en enda ensam 5:a som någon gav företaget igår...
...vad förväntade man sig egentligen?
Det är inte lagligt att inkludera omdömen på Google när offentlig verksamhet utvärderar anbud men det antar jag du begriper.
-
Vad ville du ha sagt med ditt lilla inlägg? Har du någon erfarenhet av offentlig upphandling? Har du några knep som du kan dela med dig av?Digestive skrev 2019-10-20 20:34:00 följande:Och förbannat dumt när offentliga verksamheter gör affärer med UPPENBART undermåliga företag...
...vilket jag antar att du begriper.
För övrigt en superfin halmgubbe. Vad har du tänkt att ge den för namn och hur har du tänkt att klä den? Berätta. -
Vi får vara glada för att vi i Sverige har varit relativt förskonade från den högerextrema terrorn. https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/325217
.
-
-
K Markatta skrev 2019-11-05 17:59:34 följande:
Ute i kommunerna och regionerna är ekonomin nu så god att man behöver spara in på sjukresorna och istället tänker börja köra skröpliga gamlingar till sjukhus med sopbil:
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7337895
Ja jisses, moderatpolitiker drar sig tydligen inte för någonting nu förtiden.