Varför ökar sexlusten så mkt med åldern för oss kvinnor?
Klitoris, alltså hela organet, växer långsamt ända fram till 40-50-årsåldern enligt relativt ny forskning, och blir alltmer mottagligt för stimulans kring blygdläpparna och slidan. Jag tror definitivt att det spelar in.
Anonym (Barn?) skrev 2015-12-08 10:27:34 följande:
Om det vore så väl. I de trådar jag tänker på så handlar det tyvärr faktiskt om att den grundläggande sexdriften har försvunnit, och det har inte att göra med att kvinnan tröttnat på sin partner, utan rakt av att sex har tappat charmen. Att onani blir tråkigt och att man slutar fantisera om sex överhuvudtaget och inte längre reagerar på vad man tidigare hade sett som attraktiva personer. Kvinnor som tidigare i livet tyckt väldigt mycket om sex och varit allmänt kåta och sugna, så att vi vet vad vi saknar. Men man dras väl mer till att läsa sådana trådar som man känner igen sig i. Den här trådstarten var så främmande för mig att jag var tvungen att gå in och kolla så att det inte var en trolltråd. Men TS verkar ju helt ärlig, och jag ser på sina svar att du är lika lycklig.
Jag vill hävda att de flesta som har tröttnat på sex i allmänhet egentligen är trött på just sin partner utan att förstå det. Har man bara sex med sin långvariga partner så blir ju sex med partnern = sex per definition. Ser man inget annat så finns inget annat. Allt sex relateras till sex med partnern, eller partner allmänt, och känns den relationen blasé, även om den fungerar, så blir det ju inte så spännande nånstans.
Och har man inte haft bra sex på länge så tröttnar man till sist på sex helt och hållet. Ungefär såhär:
Anonym (asta glad) skrev 2015-12-09 02:35:00 följande:
Jag är 50+ och har tappat allt intresse för sex. Underbart befriande. Jag är lycklig singel och behöver inte dividera med ngn partner om huruvida vi ska ha sex eller inte. Kan låta tråkigt(?) men man saknar inte sex när lusten är borta. Man minns öht inte VARFÖR man haft sex någonsin.
Och det kan ta tid att finna intresset och lusten igen efter det.
Jag tror inte det i längden går att ha bra sex på egen hand, så att säga, i en långvarig relation. Och så måste det ju finnas ett intresse för att finna lusten. Finns inte den så är det väl ganska kört.
Så jag vill säga emot och hävda att trött på sex egentligen handlar om trött på partnern :)
Anonym (Snart 40) skrev 2015-12-08 10:40:48 följande:
Men hur tänkte du nu? Det är väl snarare så att konstellationen yngre kvinna - äldre man är alldeles ypperlig då dessa båda har lägre lust.
Hon tänker att när de blir äldre så minskar mannens sexlust ytterligare, medan kvinnans ökar och går mot sin topp :)
Anonym (Snart 40) skrev 2015-12-08 11:19:47 följande:
Jag kanji bara tala för mig själv, men mellan 20 och 30 (blev av med oskulden vid 20) så fick jag inte ut ngt alls av sexakten i sig. Var bara på jakt efter bekräftelse och annat runt omkring som t ex presenter, middagar i dyl. Orgasm fick jag inte öht, varken på egen hand eller med en partner. Jag kunde utan problem gå helt utan sex i flera månader i en relation och mina partners var alltid frustrerade.
Vad sjukt :/ Det är inte första gången jag hör det, och jag klandrar dig inte för att känna så, men förhållningssättet... Hade känt mig så lurad och förnedrad att ha sex med en som inte bryr sig och egentligen inte vill. När jag tänker på det har det faktiskt hänt en gång. Låtsades var intresserad... usch! Tog lång tid för mig att komma över.
Anonym (Snart 40) skrev 2015-12-08 14:57:48 följande:
"Biologiskt" låter dock så flummigt i mina öron. Tror helt enkelt att det handlar om olika hormoners samverkan, samt dominans av det ena. Kort och gott. Men det är klart, om en person mår dåligt med sitt liv och är exempelvis väldigt stressad så tar detta överhanden.
Det är inte heller så konstigt, eftersom att en deprimerad inte är redo att axla ett barn. Mensen kan ju t.o.m. utebli som en skyddsmekanism. Samma sak när det är svält. Kroppen är allt finurlig :)