Inlägg från: Anonym (Undrande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrande)

Varför ökar sexlusten så mkt med åldern för oss kvinnor?

Farfallos skrev 2015-12-08 05:59:37 följande:
    Intreeant tanke! Lite som att många växter blommar när de håller på att dö. Men eftersom kvinnans kåthet och möjlighet till barnaalstrande i högre ålder knappast har haft någon större betydelse genom evolutionen (då vi under lång tid inte blev älde än 30) så tror jag inte så mycket på den teorin, utan på det där med hormonerna. När vi är omkring 20 år är vi som mest fertila och tillräckligt kåta (trots olika hormonnivåer) för att det ska komma barn till värden. Vid stigande ålder minskar testosteronet (kåthormonet) för män och östrogenet (fertilhormonet) för kvinnor. För kvinnor innebär det då att andelen testosteron (relativt östrogen) ökar, och de blir mer "manligt kåta". ...och för män blir det tvärt om.

När skulle människorna ha dött vid 30 års ålder? Vilka rön visar på det?
  • Anonym (Undrande)
    MammAmma skrev 2015-12-08 10:33:31 följande:
    Ja det finns ju alltid undantag som sagt. Men man kan ju då också undra om det kan ligga någon hormonell obalans bakom isf?

Jag vet inte om jag kan kalla det "lycklig" när jag är singel och inte gillar lösnummer. Det är snarare extremt frustrerande när man inte kan få utlopp för det.
    Hoppas du hittar någon som kan ge dig tillfredsställelse. Själv är jag 34 och känner också av stegrande lust. Men jag har aldrig haft sex så jag vet inte hur mycket som är åldersberoende och hur mycket som är ett "uppdämt" behov.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (mor till kvinna) skrev 2015-12-15 12:42:56 följande:
    Biologi!?...eller vad tror du?

Vad menar du?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (mor till kvinna) skrev 2015-12-15 12:54:38 följande:
    Tänkte väl mest att det är (än så länge) kvinnan och kvinnor som föder barn och klockan för detta börjar väl ticka så sakta när man passerat de trettio om man som du beskriver det inte har haft sex. Mest så.
    Jo tack, den tickar  både högt och fort. Snart är det kört.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (mor till kvinna) skrev 2015-12-15 13:31:35 följande:
    Njae...du har ju ändå en 6-10 år kvar utan vidare ung. Men visst, kan ju förstå vad du menar ändå. Tiden rusar iväg.
    Få barn när man är 40-44, jo visst. Teoretiskt finns ju en chans, men det är nog ganska svårt att blir gravid i den åldern. Sen är det ju så att jag vill vänta med sex tills jag är gift, så det gör det svårt att hitta någon som matchar.
  • Anonym (Undrande)
    Mrs Okänd skrev 2015-12-15 16:32:11 följande:
    Jag tror inte det är så svårt att bli gravid vid 40. Gör du något för att hitta en partner?

Nej, inte just nu. Det känns svårt att komma igen efter misslyckanden och besvikelser.
  • Anonym (Undrande)
    MammAmma skrev 2015-12-08 16:28:16 följande:
    Nej, den var nog snarare som lägst mellan 20-25. När jag närmade mig 30 (runt 27 års åldern kanske) började den tillta något, efter 30 har det bara eskalerat ytterligare. Vill inte veta hur det kommer vara om några år då :/

Jag råkade se i en annan tråd att du fick rejält för ett par nätter sen. Hoppas att relationen kan hålla i sig.
Svar på tråden Varför ökar sexlusten så mkt med åldern för oss kvinnor?