• joana050711

varför blir jag inte gravid??

Vet att många av er har det värre än mig.

Jag har tre barn 10,8 & 4 år den sista med nuvarande maken.

Är 30 år och både jag och maken har tidigare missbruksproblem men drogfria nu sen ganska lång tid och vi har ändå sen i våras försökt bli med barn och har ganska regelbundet sexliv har koll på äl och allt och brukar köra varannan dag runt äl och alltid på dagen när jag har det och ändå händer inget.

Maken blir ledsen och tror att vi inte kmr få några fler barn, jag vet att det är relativt kort tid vi förlät i jämförelse till många av er andra men ef jag haft lätt för de innan och vi har koll på äl tror ni vårt gamla missbruk sätter käppar i hjulet eller är de bara så att vi inte är 20 längre och det kommer komma?!

Eg skulle man kunna säga att vi haft oskyddat sex sen sonen föddes 2011 men bara sen april vi försökt och m säkerhet vet vi haft sex vid äl.

• Svar på tråden varför blir jag inte gravid??
  • Cyanea

Vad tråkigt att det är svårt att få ännu ett barn :( Har man barnlängtan är det nog alltid en tung börda, även om man har barn sedan tidigare kan jag tänka mig. 

Det känns som att det kan finnas oändligt många anledningar till att det dessvärre inte händer, bland annat ren och skär slump. Drogmissbruket kan absolut ha påverkat simmarna så de nu är få eller inte särskilt bra. 

Har ni kontaktat vården? Ni får nog ingen t.ex. IVF-behandling om ni skulle behöva det då ni redan har barn (för de är gemensamma barn va?), men däremot kanske de kan se vad som felas. De bör kunna kolla så dina ägg verkligen släpper (ÄL-tester visar tyvärr inte detta utan mäter bara hormonet LH som ökar före ÄL), så det finns fri passage i äggledare och framförallt kvalitet och kvantitet på din mans spermier. 

Hoppas detta löser sig snart. Lycka till! 

• joana050711

Tack för svaret.

Nej vi har inte varit i kontakt m vården . Vad är de som kan va i vägen? Är lite rädd att de ska hitta nått farligt.

Kostar det något att kolla äggen och serier?!

• Cyanea
    joana050711 skrev 2015-12-14 10:43:10 följande:

Tack för svaret.

Nej vi har inte varit i kontakt m vården . Vad är de som kan va i vägen? Är lite rädd att de ska hitta nått farligt.

Kostar det något att kolla äggen och serier?!

Det kan vara massvis med saker, eller så är allting bra men det bara "råkar" inte ta sig. Det som är "vanligt" för kvinnor är att man har problem med ägglossningen. Kanske lossar inga ägg (man kan alltså få positiva ägglossningstester och ändå inte ägglossa, vilket de kan se med ultraljud och blodprov). Det kan ha blivit någon typ av blockering i äggledaren. Man kan ha någon polyp (ofarligt) i livmodern som gör det svårt för befruktade ägg att fästa. Mannen kan ha få spermier eller svaga/missbildade som inte klarar att simma hela vägen fram till ägget. Han kan ha en blockering i sädesledaren. 

Det finns massor med fler förklaringar, men det är några exempel :) 

Jag tycker inte att du ska oroa dig för vad de kan hitta. Ni har ju fått barn innan, så sannolikheten för att det är något "farligt" ska väl inte vara särskilt stor. I bästa fall är det ägglossningen som krånglar, då kan man få mediciner som hjälper kroppen med det. 

Om man går via landstinget kostar det inte mer än ett vanligt läkarbesök. Sen vet jag som sagt inte riktigt om hur reglerna för detta ser ut om man redan har barn, men det kan ju inte skada att fråga? :) 

Jag tyckte att det var skönt att veta vad som var fel istället för att gå omkring och oroa mig, men det är ju olika från person till person. 
Svar på tråden varför blir jag inte gravid??