• polken

Bf januari-16. Följas åt mot förlossningen! :):):D

Hej allihopa :D

Jag väntar mitt första barn som är beräknad 13 januari. Har inte känt några tecken överhuvudtaget att det är dags eller vet i för sig inte vilka tecken jag borde se haha allt är så nytt för mig. Men jag antar att den inte är på gång för jag har fortfarande krafter nog för att jobba. Är i vecka 37 (36+5). Får ibland ont i magen och ljumskarna. Och det värsta är när bebisen rör på sig, det gör sååååå ont. Även jobbigt att gå ibland, kan göra ont i nedre delen av magen men det är inget jag lider av. 
    En fråga till er som har lite mer erfarenhet, vad borde packas i förlossningsväskan? både till mig och bebisen. 

• polken
    mawliens skrev 2015-12-22 23:39:14 följande:
    Bra fråga :) Har börjat packa min lite smått och vill gärna ha lite tips jag med! Det är inte lätt såhär första gången :p
    Nej verkligen inte! Kommer upp nya saker varje dag som man tänker att bebisen kanske behöver. Bor ändå hos mina föräldrar men det var 22 år sen dom skaffade barn så det är nästan lika nytt för min mamma som mig haha. Vad har du packat än så länge och när är du beräknad? 
  • polken
    mawliens skrev 2015-12-23 00:11:13 följande:
    Haha precis :) Ja min mamma brukar säga till mig att jag ska be om råd från andra istället för det är så mycket som ändrats sedan deras tid haha.

Jag har packat följande till bebis:
    ? 3 bodys och 3 byxor i storlek 50.
    ? 1 pyjamas (kommer nog packa ner en till)
    ? 1 bomullsmössa och 1 mössa för hemfärd.
    ? Overall i storlek 50 och vantar för hemfärd.
    ? 1 par tossor samt 1 par strumpor.
    ? 3 st nappar från olika märken (man ska ju helst inte ge dem napp förrän amningen kommit igång och fungerar bra men tagit med dem för säkerhets skull, man vet ju aldrig hur det blir, var faktiskt en räddare i nöden efter vännens kejsarsnitt för pappan)
    ? 2 filtar, en tunnare och en tjockare.
    ? 1 Nalle och 1 snuttefilt som legat mellan oss och fått vår lukt.
    ? Babynest
    ? Blodgruppering och mikrobiologi papperna

Detta är vad jag har packat hittills :) är beräknad den 22 januari :)
    oj jag som bara tänkte en body och sen något varmare för hemfärd men det var ju mycket mer än så antagligen haha 
    såg att det är en flicka du väntar, har ni bestämt namn? 
  • polken
    mawliens skrev 2015-12-23 00:47:01 följande:
    Haha ja det är ju upp till var och en vad man känner att man vill ha med men hellre för mycket än för lite tänker jag :) Räkna alltid med att det kan uppstå komplikationer eller kanske KS som gör att du måste stanna flera dagar extra på BB, då kan det vara bra att ha en rejäl väska med sig :) Vår flicka ska heta Adelina, ett väldigt ovanligt namn här i Sverige :) Tycker det är så tråkigt när alla barn heter likadant. Har ni bestämt namn? :)
    ååh det fanns med på vår namnlista, adelina sjukt fint :) vi vet inte könet men samira om det är flicka och pojke står mellan kian, benjamin. emanuel, josef eller ibrahim. 
  • polken
    mawliens skrev 2015-12-23 02:56:41 följande:
    Åh där ser man, så himla roligt :) Älskar det namnet verkligen! Ni har valt jätte fina namn ni med, gillar Kian och Samira extra mycket :) Blir jätte bra vad ni än väljer. Har ni valt att inte kolla könet eller kunde ni inte se det på RUL? :) Vad säger din magkänsla att det är?
    Vi ville såå gärna ta reda på könet innan men på RUL gick det inte se och efter det har vi bokat 2 extra UL men varje gång har det hänt något så vi behövt avboka därför kände vi att vi ska nog låta det komma som en överraskning. Vi kommer bli lika lyckliga oavsett vad :) Vissa dagar pojke och vissa dagar flicka haha man blir faktiskt lite frustrerad när man inte vet. Hur gammal är du och vart bor ni?
  • polken
    mawliens skrev 2015-12-26 14:59:52 följande:
    Åh vilken otur! Tycker du att det har varit svårt att inhandla allting när du inte vetat könet? :) Ja absolut, huvudsaken är att bebisen är frisk. Jag är 25 år, född och uppvuxen i Halmstad men bor i Helsingborg nu tillsammans med min sambo sedan 1,5 år tillbaka ungefär :) Själv då

Ja lite faktiskt, det handlar inte om färgerna eller något sånt men nu har jag bara kunnat köpa kläder i storleken 50/56. Skulle vart skönt och ha lite kläder i större storlek också men det får jag ta när bebisen kommer :) Och sen med namn, måste ha klart både pojk och flick namn haha får det att låta som att det är värsta problemen.. 

Jag är 20 år gammal och bor i göteborg tsm med min man och en liten vovve =)

• polken
    Uddevallabo skrev 2016-01-18 15:18:45 följande:

Jag är inne på 9 dagar över tiden nu ???? Dagarna går visserligen fort men det skulle ju inte göra något om bebisen hade velat titta ut ganska snart. Har inga direkta känningar alls, sjukt att man går och hoppas på att börja få ont ????

Någon mer över tiden?

Känner exaaaaakt som dig men gått över 1 vecka idag, så jobbigt :( har börjat få väldigt ont i min kropp nu, ryggen och benen. vill bara att bebisen ska komma nuuuu 
  • polken
    elinville skrev 2016-01-19 23:22:51 följande:

BF+1 här idag (snart +2)! Varit hos BM och fick hinnsvepning imorse men inte hänt nåt (ännu) av den. Gick över 14 dagar med förra så är inställd på det nu med. Mår jättebra för övrigt så inget o klaga på. Vill bara komma igång av mig själv o slippa igångsättning :)

vad är hinnsvepning?
  • polken
    elinville skrev 2016-01-20 21:55:16 följande:
    Det är när BM/läkare drar med fingrarna innanför livmodertappen utmed hinnorna, är man tillräckligt mogen kan det starta en förlossning men för min del hände inget denna gång ;) Vissa landsting erbjuder det när man gått fulltid för att försöka få igång en förlossning och slippa medicinsk igångsättning senare i v42
    Är det något de "erbjuder" eller måste man själv säga till om man vill gö det? 
    För har tid hos bm imon för en vanlig kontroll men vi ska boka en tid för igångsättning som sker nästa vecka. 
Svar på tråden Bf januari-16. Följas åt mot förlossningen! :):):D