Inlägg från: mawliens |Visa alla inlägg
  • mawliens

Bf januari-16. Följas åt mot förlossningen! :):):D

Jazzy skrev 2015-12-23 08:03:59 följande:
    Skönt att du antagligen har lite att gå på viktmässigt antagligen :) Att spricka är jag inte så nojig över faktist, hade ju inte vart kul men jordmödrarna i norge är väldigt duktiga på att förhindra det faktist, är mest rädd att nått ska ske med bebisen eller att bli snittad, men jag tror det kommer gå fint, har på känn att hon kommer innan bf
    Ja som jag uppfattat det hänger sprickandet mycket på hur väl man lyssnar på sin barnmorska och jag tror att det är större risk att spricka som förstföderska då man är ny på själva grejen och gärna vill att allt ska gå så fort som möjligt eller hur man ska säga :) Men det är ju såklart så olika. Att spricka lite gör ju såklart inget, men att spricka hela vägen bak och kanske få men för livet är jag inte så sugen på haha :) Ja snittas vill jag inte heller göra, är också mest rädd för att det skulle kunna sluta så faktiskt. Vill så gärna föda vaginalt. Det kommer säkert gå jätte bra ska du se :) Hoppas din lilla är redo snart så du slipper gå över tiden.
  • mawliens
    Mee skrev 2015-12-23 08:17:02 följande:
    Jag förstår. Ja, så tänker och tror jag med :)

Okej, skönt att hon är fixerad iaf ^^ Första barnet?

Jag gick över med 2 veckor när jag väntade sonen, så räknar med iaf en veckas övertid :p
    Ja det är första barnet :) Så risken att föda i tid känns väldigt långt borta för min del som jag nämnde haha, men man kan alltid hoppas på ett mirakel :p

Hade du en bra förlossning med din son? :) Har du något bra tips man kan ta med sig till förlossningen? :) Hoppas du slipper gå över denna gången!
  • mawliens
    polken skrev 2015-12-24 19:49:11 följande:
    Vi ville såå gärna ta reda på könet innan men på RUL gick det inte se och efter det har vi bokat 2 extra UL men varje gång har det hänt något så vi behövt avboka därför kände vi att vi ska nog låta det komma som en överraskning. Vi kommer bli lika lyckliga oavsett vad :) Vissa dagar pojke och vissa dagar flicka haha man blir faktiskt lite frustrerad när man inte vet. Hur gammal är du och vart bor ni?
    Åh vilken otur! Tycker du att det har varit svårt att inhandla allting när du inte vetat könet? :) Ja absolut, huvudsaken är att bebisen är frisk. Jag är 25 år, född och uppvuxen i Halmstad men bor i Helsingborg nu tillsammans med min sambo sedan 1,5 år tillbaka ungefär :) Själv då?
  • mawliens
    polken skrev 2015-12-26 20:26:35 följande:

Ja lite faktiskt, det handlar inte om färgerna eller något sånt men nu har jag bara kunnat köpa kläder i storleken 50/56. Skulle vart skönt och ha lite kläder i större storlek också men det får jag ta när bebisen kommer :) Och sen med namn, måste ha klart både pojk och flick namn haha får det att låta som att det är värsta problemen.. 

Jag är 20 år gammal och bor i göteborg tsm med min man och en liten vovve =)

Oj har missat detta inlägget :) Ja kan tänka mig det, blir nog roligt att ta med bebis och få shoppa massa sen :) Nej men jag förstår dig haha namn är ju en väldigt viktig del tycker jag själv så förstår dig där :)
  • mawliens

Funkar det även om man "bara" är i vecka 38? Haha blev liten nyfiken på detta jag med ;)

• mawliens

Är det detta receptet? :)

1,5 l vatten
    2 pressade citroner
    2 msk cayennepeppar
    2 msk färskriven ingefära
    3-4 msk honung

Sen har jag en fråga till, ska man be BM kolla livmodertappen eller hur fungerar det? Min BM har aldrig varit "där nere" och kollat på mig, inte en enda gång sedan min inskrivning i vecka 8, är det vanligt?

• mawliens
    Amandaa92 skrev 2016-01-02 23:12:59 följande:

Haha, håll oss uppdaterade med mirakeldrycken :D. Jag håller mig så länge till hallonbladste, ingen aning om det funkar. Men min förra förlossning var otroligt smidigt och jag blödde väldigt lite under kort tid. Så jag vågar istället inte chansa att INTE dricka nu haha.

Det värsta nu är att de tre senaste nätterna kan jag inte somna... Och vaknar ofta. Hela hösten och vintern har jag lagt mig 21-22. Nu är jag superpigg sent och vill typ städa och fixa haha. Däremot är jag helt slut heeela dagarna istället.

Någon annan som har svårt att somna/sover dåligt?

Var kan man köpa Hallonbladste? Funderar på att testa det med :)

Jag har inte sovit en hel natt sedan vecka 8 pga överaktiv blåsa. Förr somnade jag på sekunder och inget kunde väcka mig under natten så det har varit en väldigt stor omställning. Kissar 1 gång i timmen så resulterar i att jag går upp ur sängen vid 14-15 tiden om dagarna. Vecka 38 snart så ska bli skönt när det är över, fördelen är väll att jag är van vid att vakna hela tiden så blir nog inte jobbigt om jag får en nattbebis haha :)
  • mawliens
    Amandaa92 skrev 2016-01-03 06:39:01 följande:
    Jag köpte mitt på hallonbladste.se. Denna gången köpte jag dock färdiga påsar, de är lite mer "utspädda", men även av dem får jag så mycket extra sammandragningar när jag druckit de, så jag vågade mig inte på löste't. Det lösa teét är endast Hallonblad, smakar typ hö :'D

Jobbigt med kisseriet, men som du säger - du är ju verkligen förberedd för en nattbebis iallafall. Skönt att du ser det från den ljusa sidan. Jag måste bli bättre på det jag å :P
    Tusen tack för svar :) var leveranstiden lång? Tänker på om det hinner komma innan förlossningen förhoppningsvis skulle starta av sig själv :) haha lite önsketänkande kanske ..

Efter så många veckor och månader med så himla dålig sömn var jag typ tvungen att vända det till något bra för att fortsätta orka med det och inte bryta ihop totalt haha. Hade väll lite tur i oturen att jag blev varslad från mitt jobb och inte jobbat sedan den 1 oktober (pendlade då och gick upp 5 varje morgon och var hemma 18 varje kväll) för då hade jag nog aldrig fixat att ta mig igenom dagarna på så dålig sömn. Tur att våra bebisar är så efterlängtade och älskade så att det är värt allt det negativa :)
  • mawliens
    Amandaa92 skrev 2016-01-03 16:12:18 följande:
    Minns inte tyvärr :/ men oavsett vad så är det ju nyttigt för kroppen. Sägs ju främst hjälpa till för att minska blödningar och så.

Ah, ja verkligen tur i oturen då. Jag är hemma på gravpenning. Hade heller aldrig orkat jobba, inte med min vilda 2,5 åring också haha
    Ja det är ju sant :) Tänkte mer på om det hinner påverka kroppen på så kort tid eller om man borde börjat med det i vecka 35 för bästa effekt.

Åh då kan jag tänka mig att du har fullt upp. En vän till mig väntar också sin andra och sa till mig att njuta extra mycket av denna graviditeten för det blir så mycket jobbigare sen när man har en att passa på samtidigt som man är gravid. Beundrar er som fixar det :) När är du beräknad?
  • mawliens
    Amandaa92 skrev 2016-01-03 19:48:08 följande:
    Ja just ja, såklart. Alltså leveranstiden är nog precis som vanligt skulle jag tro. 2-3 vardagar kanske. Ska börja dricka den idag för jag fick så mycket förvärkar innan, som påverkade tappen. Så jag har legat i sängläge halva december. Antar att det blir bättre än ingenting iallafall, sen fortsätter jag tills avslaget är borta :)

Jag är beräknade den 17e, så nu är det fritt fram för bebis, men det verkar den inte förstå ;)

När är du beräknad?
    Ska beställa det imorgon tänkte jag, det skadar ju inte att prova :) Oj, stackare! Kan inte varit roligt alls. Är du fortfarande sängliggandes? Nu är din bebis iallafall färdigbakad så nu gör det ju inget om hon/han kommer :) Jag är beräknad den 22e och hoppas innerligt hon vill komma ut tidigare, men den turen lär jag väll inte ha :( Gick du över med din förtsta?
  • mawliens
    Amandaa92 skrev 2016-01-04 12:29:49 följande:
    Ja gör det! :) tog första koppen igår och oj vad sammandragningar jag hade under kvällen. Det slutar ju dock igen under natten men försöker tänka att allt som händer gör ju ändå att livmodern tränar sig :)

Nej, nu får ju bebis komma så nu lever jag på som vanligt, men bebisen verkar inte vilja komma ut ändå haha :D

Hm nej man kan ju aldrig veta. Men det är ju en sån sjuk längtan man har. Det var helt klart jobbigast att vänta på första barnet, nu njuter jag av lugnet före stormen ;)

Första blev jag igångsatt två dagar över pga att jag blev så otroligt dålig på slutet. Då vägde hon 4740gram!!, så det var tur att de satte igång mig. Denna bebis är också stor och på fredag ska jag på tillväxtultraljud igen och då prata om igångsättning :)
    Oj har helt missat att du har skrivit :)

Åh men så skönt att du slipper vara sängliggandes nu, hoppas att bebis vill titta ut snart då :) Gör du något speciellt för att försöka få igång det? :)

Jag kan tänka mig det, med första barnet (som i mitt fall) har man ju ingen aning om vad som väntar. Jag har känt av någon slags molande värk nere i ryggen och magen nu sedan i eftermiddags men vet inte om det betyder något eller om det är kroppen som förbereder sig ..

Oj vilken stor tös :) Påverkade det förlossningen något? Tur att du inte gick längre över tiden då och hoppas inte du behöver vänta allt för länge med att få ut nästa bebis också :) Håller tummarna att du går en tid för igångsättning på fredag!

Mitt sfmått låg på 35 nu i vecka 37+3 och min BM säger att bebis i magen inte är allt för stor (hon har legat LITE under kurvan hela graviditeten men följt "sin egen" kurva) men svårt att veta vad man ska tro när man inte gjort något tillväxtultraljud känner jag.
  • mawliens
    AnneliR skrev 2016-01-07 21:25:24 följande:

Hej tjejer! Har nu ikväll upplevt att jag har som en ganska stark mensvärk i magen och ryggen. Vissa sammandragningar gör ondare än andra men dom är hanterbara. Är i v 38+0 imorgon. Vad kan mensvärken bero på? Vill ju så gärna att det ska vara på g men vågar inte riktigt hoppas. Nån annan som känner denna värk? :)

Kände precis som du i förrgår, igår blev det mer regelbundna värkar vid 7:30 på morgonen och 22:12 tittade vår lilla flicka ut 15 dagar för tidigt så visst kan det vara på gång för dig med! Har du känt av mer?
  • mawliens
    Amandaa92 skrev 2016-01-07 19:31:21 följande:
    Åh har du också så? I två dagar har jag haft molvärk och ryggvärk. Men idag har det verkligen eskalerat. Har inte heller någon aning om det "ska" vara så då jag blev igångsatt sist liksom :) men har haft så ont så jag blir illamående till och från, och då har jag rätt hög smärttröskel.

Känt något mer idag du?

Ja alltså tydligen kan stora barn snarare hjälpa till. Att det går snabbare och lättare. Gick ju fort för mig och inga problem. Hon hade lite trångt genom bäckenet, men det gick. Fick ett stygn bara pga att hon rev mig påvägen ut :D haha.

Ah ja, jag fick inte tillväxtultraljud med förra trots att jag låg på övre kurvan. Denna gång stod jag på mig, känns som alla tog en mer på allvar nu andra barnet.

Men så länge din bebis följt sin kurva är det ju jättebra, och strax under är ju skönt ändå. Skulle den ligga strax under den undre kurvan skulle man kanske vilja göra tillväxtultraljud.

Blir spännande och se vad våra små kommer väga när de kommer ut! :)
    Mycket riktigt var det något som var på gång :) Igår morse 7:30 började jag få ganska regelbundna värkar och 22:12 (15 dagar tidig) tittade vår lilla flicka ut :) Har du känt av något mer? Hoppas att ni får träffa ert lilla mirakel snart med :)
  • mawliens
    Amandaa92 skrev 2016-01-08 09:27:16 följande:
    Åh stort grattis!!

Ja jag var in på koll idag och har öppnat mig 3cm. Hon frågade om jag ville vara kvar och bli igångsatt men nu blev jag jättenervös. Fick en hinnsvepning och ska tillbaka om någon timme så skulle jag bestämma hur jag vill göra. Men jag blev jätterädd nu haha.

Så jag tänker nog åka hem och avvakta i helgen också :/
    Tusen tack! :)

Jag antar att dina värkar inte kommit igång ännu? Eller har jag fel? Förstår att du blir nervös, att bli igångsatt är ju ett val och när man får val blir alltid besluten lite svårare än när saker sker av sig själva eller så. Hur blev det sen? Valde du att avvakta till helgen? :)
  • mawliens
    elinville skrev 2016-01-08 17:22:56 följande:
    Vad kul, Grattis!!

Så spännande med alla som är på G nu! Jag vill också...!! BF 18/1 men dröjer troligen mycket längre än så... Blää!
    Tack så mycket!! :) Håller tummarna att din bebis vill titta ut snart också :)
  • mawliens
    AnneliR skrev 2016-01-08 09:44:43 följande:
    Men grattis! Vad kul för er :) har lugnat sig med värk under natten och känner inget idag heller :( är väl kroppen som förbereder sig bara, springer en himla massa på toa så det trycker på ordentligt där nere men har inget mer ont just nu. Har ju två barn sen innan men då sa det bara pang så var det igång inga som helst känningar innan alls. Stort grattis igen till lilla tjejen! :D
    Miljoner tack! :)

Åh så tråkigt när det avtar så. Hoppas att det sätter igång på riktigt snart för dig, den eviga väntan måste vara så dryg!!
  • mawliens
    Mee skrev 2016-01-08 10:52:07 följande:
    Oj, grattis! :D Vilken härlig överraskning att du fick träffa henne lite tidigare än planerat! :) Hoppas allt gått bra och går bra :)
    Tack så jätte mycket :) Allt har gått jätte bra och vi har fått en väldigt snäll liten tös tack och lov. Kan ju ändra sig snabbt dock ;) haha! Detta är verkligen världens bästa känsla och vi har aldrig varit lyckligare :)
  • mawliens
    Mee skrev 2016-01-20 12:59:13 följande:

Imorse kom vår älskade dotter till världen :)

Stort grattis :)
  • mawliens

Idag (torsdag) blir vår lilla tjej Adelina 2 veckor gammal :) Hon föddes den 7 januari i vecka 37+5 och förlossningen gick bra och snabbt :) Imorgon (fredag) var hon egentligen beräknad.

Nu lever man i en liten bebis bubbla och har inte varit inne här på familjeliv så mycket. Är så nyfiken på hur det går för alla? :)

Svar på tråden Bf januari-16. Följas åt mot förlossningen! :):):D