• Anonym (rutten)

abort?

Sitter här på julaftons kväll och har två positiva gravidtester framför mig. Jag borde vara så glad men känslan kommer inte

Min sambo och jag har 2 barn och har sagt att vi nog vill ha ett tredje barn. Vi har pratat fram och tillbaka om det men kom i somras fram till att vi ville börja försöka.

Det tog ett par månader nu och under tiden har vår stora tjej (snart 7) haft det jobbigt i skolan. Vi har varit oroliga för henne och tagit kontakt med bvc.

När jag märkte att mensen var sen fick jag faktiskt lite panikkänslor och när jag fick plusset på stickan kände jag än mer panik. Finns verkligen orken i allt detta? Räcker jag till för de stora?

Mycket av min vakna tid går åt till oro för min stora och hur ska det gå när/om det kommer en till. Förlossningen med lilla var fruktansvärd och jag gråter bara jag tänker på den, är rädd att den också spökar i den här icke-glädjen.

Samtidigt känner jag mig rutten att jag låtit det gå så långt som till en graviditet innan jag fattar att jag nog inte känner mig redo för detta.. sambon säger inte så mycket och vi är hos hans familj så det är inte så lätt att prata om det. Han blir mest sur när jag nojar.

Har surfat på abort här nu men det känns skit! Skit mot den här lilla oskyldiga som vi låtit bli till.

När jag kollar här verkar det mest vara tjejen som vill behålla och mannen som inte vill. Här är det mannen som vill behålla och jag som tvekar..

Vad har ni för erfarenheter? Har ni varit i samma sits som mig och hur gjorde ni? Ångrar ni det val ni gjorde?

Snälla inga syrliga kommentarer om att jag ska skylla mig själv eller att jag borde vetat bättre - jag vet redan att jag borde vetat bättre och jag klandrar mig själv tillräckligt..

• Svar på tråden abort?
  • tovalisa

Ett litet syskon kommer att vara till stor glädje för alla familjemedlemmar. Förstår att du har kalla fötter nu, men chocken kommer att lägga sej och förbytas i glädje. När det är ett tag sen man hade en bebis kommer man bara ihåg det prKtiska och jobbiga - i verkligheten handlar det ju om nåt helt annat. Jag tycker att ni har fått en fantastisk julklapp. Det blir nog bra!

• Anonym (K)

Jag blev gravid oväntat i våras

Barnet vi redan har var då 11 månader, visst vill vi ha en till! Men inte då..

Jag väntade 3 dagar med att berätta för sambon, bollade fram och tillbaka med en vän och min syster.. dom stöttade mig oavsett

Kom fram till att jag ville behålla, berättade för sambon med ett litet paket med avslöjande saker och ett kort

Men sen började jag må illa, igen, kräktes HELA graviditeten med första barnet och fick förlossningsdepression som lättade när hen var 10 månader.. det började göra mig rädd och tveksam, min sambo var mer positiv men lyssnade på mig och när han fattade hur rädd och hemsk första graviditeten, förlossningen och efter var så förstod han mina känslor och tankar

Sambon och jag pratade, planerade hur vi skulle lösa allt praktiskt och fyfan vad jobbigt allt skulle bli

Blev bara mer och mer negativ.. bestämde oss då för att boka abort, men jag bestämmer inte förren jag pratat med dom om de först

Väl där kändes abort så självklart

Min kropp var inte redo, mitt huvud var inte redo, vårat barn var för liten och var så beroende av mig, skulle inte funka att sitta med huvudet i en hink hela dagarna.. våran lägenhet för liten och ekonomin skulle bli lidande

Men framför allt, vi ville inte just då

Så jag gjorde abort, dagen när de var dags att ta alla tabletter fick jag en panikångestattack och spydde, var så rädd för att blöda massor och förstöra livet för att jag gjorde det, men jag ville inte föda barn

Så fort de var klart slutade jag må illa och spy, fick tillbaka kontroll över min kropp och huvud igen och kände bara lättnad

Visst önskar jag att jag inte hade behövt göra abort, önskar att jag aldrig hade blivit gravid men man måste ta beslut utifrån det som händer och de är inte alltid lätt och man kan aldrig veta om det är rätt

Jag blev gravid för att vi räknade dagar och slarvade med kondom och av någon anledning kom min ÄL för tidigt just den månaden, men de var inget jag ville "offra" mitt liv för även om vi får skylla oss själva

Så gjorde iaf vi

Hoppas ni gemensamt kan komma överens om nåt när ni får chans att verkligen prata, och annars är det du som bestämmer, du "offrar/riskerar" ju mest oavsett vad ni väljer.

Lycka till!

• Frontline

Har man ens kontakt med bvc när barnen är så pass gamla?

Vi fick brev från dom i veckan där vi ska ner för ett sista besök med flickan som vart 5 år för ett par veckor sen efter det blir hon avskriven från bvc..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Suck)
    Frontline skrev 2015-12-25 00:44:17 följande:

Vi fick brev från dom i veckan där vi ska ner för ett sista besök med flickan som vart 5 år för ett par veckor sen efter det blir hon avskriven från bvc..

Du kommer alltid med såna ot och dumma kommentarer.
  • Frontline
    Anonym (Suck) skrev 2015-12-25 00:48:49 följande:
    Du kommer alltid med såna ot och dumma kommentarer.
    Tack så mycket jag gör mitt bästa, men frågan kvarstår...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (rutten)
    Frontline skrev 2015-12-25 00:44:17 följande:

Jag såg igår när jag läste igenom att jag skrivit fel - menade vc (vårdcentral). Tänkte väl att folk kanske inte skulle bry sig om att kommentera en sådan sak i en sån här tråd (det spelar väl ingen roll i problemställningen vilken vårdinrättning vi är i kontakt med?) men det är ju familjeliv så det kunde jag väl väntat mig.
Svar på tråden abort?