• Jennska

Hur beräkna?

Jag har nyligen plussat. Om jag ska utgå från senaste blödning som var 2 dec så är jag i v. 4 enligt min gravidapp. Men beräknar de automatiskt utifrån 28-dagars cykel? Eller spelar det ingen roll? För jag verkar ha haft 21-dagars och därmed haft äl en vecka tidigare än "normalt". Ska jag ändå utgå från förra mensen eller ska jag räkna att jag är i v 5 istället?

• Svar på tråden Hur beräkna?
  • ViTvåBlirTre

Gå in på babyhjälp.se och kolla där, där fyller man i längden på sin cykel. Tror även att man gör det här på FL.

Grattis till graviditeten! :)

• Iowhannah

Räkna från mensens första dag tills du får ett datum på ul. Risken finns att du blir besviken om du inte är så långt gången som du tror annars.

• Jennska
    ViTvåBlirTre skrev 2015-12-28 11:42:57 följande:

Gå in på babyhjälp.se och kolla där, där fyller man i längden på sin cykel. Tror även att man gör det här på FL.

Grattis till graviditeten! :)

Ok tack så mycket! :)
  • Cyanea

Tycker att det Iowhannah skriver är väldigt klokt, skulle nog också rekommendera dig att räkna på det sättet. Sen är det ju som du själv skriver ägglossningen som egentligen är det relevanta, så ägglossade du bara en vecka efter din senaste mens är du ju längre gången än så. 

Man ser så ofta här på Familjeliv folk som blir jätterädda vid dateringen för att de inte är så långt gångna som de trott, så bespara dig själv den oron ;) 

Grattis till graviditeten och lycka till :) 

• Jennska

Haha tackar för omtanken! Jag är inte orolig och kommer heller inte bli ifall veckan inte är den jag tror. Är mest bara nyfiken och vill mest praktiskt veta när det är dags att kontakta mödravården :)

• gruvan
    Jennska skrev 2015-12-28 12:52:33 följande:

Haha tackar för omtanken! Jag är inte orolig och kommer heller inte bli ifall veckan inte är den jag tror. Är mest bara nyfiken och vill mest praktiskt veta när det är dags att kontakta mödravården :)

Har du fått positivt graviditetstest kan du ringa mvc direkt om du vill. Du behöver inte vänta till nån speciell vecka. :) Grattis till graviditeten!
  • Jennska
    gruvan skrev 2015-12-28 13:41:58 följande:

Har du fått positivt graviditetstest kan du ringa mvc direkt om du vill. Du behöver inte vänta till nån speciell vecka. :) Grattis till graviditeten!

Haha jaså det var så det var? Fick för mig att man skulle kontakta efter v 6. Så fort man glömmer! :) (har ett barn på 4,5 år sen innan )
  • gruvan
    Jennska skrev 2015-12-28 13:49:16 följande:

Haha jaså det var så det var? Fick för mig att man skulle kontakta efter v 6. Så fort man glömmer! :) (har ett barn på 4,5 år sen innan )

Kanske är olika på olika ställen men det tror jag inte. Första och andra graviditeten ringde jag samma dag jag plussade och senast väntade jag till v 6, vet egentligen inte varför. Hur som helst fick jag inskrivningssamtal i v 8 alla gångerna.
  • Jennska
    gruvan skrev 2015-12-28 13:54:35 följande:

Kanske är olika på olika ställen men det tror jag inte. Första och andra graviditeten ringde jag samma dag jag plussade och senast väntade jag till v 6, vet egentligen inte varför. Hur som helst fick jag inskrivningssamtal i v 8 alla gångerna.

Haha det är nog det jag blandat ihop med! Inskrivingssamtalets vecka! ;)
  • Rosen5824

Jag körde på vad appen sa fram till jag gick på första ultraljudet, då blev jag flyttad två dagar, så jag tycker du kan köra på det fram till UL

Längtar till vi får träffa dig, min skatt i magen!
  • Jennska
    Rosen5824 skrev 2015-12-28 14:06:56 följande:

Jag körde på vad appen sa fram till jag gick på första ultraljudet, då blev jag flyttad två dagar, så jag tycker du kan köra på det fram till UL

Ja egentligen spelar det ju inte så stor roll,är mest för att det är kul och intressant :) samt att jag vill kunna visa för sambon hur fostret utvecklas vecka för vecka. Det är hans första och han är verkligen spänd,förväntansfull, nyfiken osv :)
  • Rosen5824
    Jennska skrev 2015-12-28 14:13:59 följande:
    Ja egentligen spelar det ju inte så stor roll,är mest för att det är kul och intressant :) samt att jag vill kunna visa för sambon hur fostret utvecklas vecka för vecka. Det är hans första och han är verkligen spänd,förväntansfull, nyfiken osv :)
    Jag förstår dig precis, vi väntar vår första också och är idag i vecka 15. Jag följer varje vecka också. Men tänk så här, än så länge är ni i den vecka och dag som appen säger, ni kan läsa in er och ändå följa barnet. Några dagar gör inget ;)
    Ni kommer få en massa känslor när ni ser barnet på UL, det gav mig mer glädje :D 
  • Jennska
    Rosen5824 skrev 2015-12-28 14:19:44 följande:

Jag förstår dig precis, vi väntar vår första också och är idag i vecka 15. Jag följer varje vecka också. Men tänk så här, än så länge är ni i den vecka och dag som appen säger, ni kan läsa in er och ändå följa barnet. Några dagar gör inget ;)

Ni kommer få en massa känslor när ni ser barnet på UL, det gav mig mer glädje :D 

Haha jo jag vet känslostormarna kring både hjärtljud och ul :) har ett barn sen innan! Men kul för sambon att få följa utvecklingen från start! Han är ju liksom mer spänd och exalterad än vad jag är! Haha
  • Rosen5824
    Jennska skrev 2015-12-28 14:26:19 följande:
    Haha jo jag vet känslostormarna kring både hjärtljud och ul :) har ett barn sen innan! Men kul för sambon att få följa utvecklingen från start! Han är ju liksom mer spänd och exalterad än vad jag är! Haha
    Vad kul! Min man är intresserad men inte lika som din :) Lycka till med graviditeten :D 
  • Jennska
    Rosen5824 skrev 2015-12-28 14:52:08 följande:

Vad kul! Min man är intresserad men inte lika som din :) Lycka till med graviditeten :D 

Haha ja han längtar sjukt mycket! Jag längtar såklart också, men han toppar faktiskt ;) lycka till till er också!
Svar på tråden Hur beräkna?