Inlägg från: zoolook1 |Visa alla inlägg
  • zoolook1

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

nihka skrev 2017-05-31 09:55:35 följande:

Vad skulle alternativet vara? Att inte ha någon struktur på något så det inte fanns någon struktur att ta över?

Rent krasst, ja. Jeltsin lade ner Pravda 1991, och det gjorde han helt rätt i.

Många av mina vänstervänner vurmar för svt. Börjar man resonera om det så gör dom det just för att dom tror att svt kommer vara vänster även om makten är höger. Det är oerhört naivt. Mycket av SDs agenda handlar om att styra kulturen och då är svt ett givet redskap.

Om SD kom i maktställning skulle svt-cheferna bytas ut på löpande band. Gud vad det skulle lipas då.

Förstår över huvud taget inte vänsterns vurm för allt statligt. Det går bra att skråla med i staten och kapitalet på fyllan, men ingen verkar ha fattat texten.
  • zoolook1
    nihka skrev 2017-06-18 08:48:29 följande:
    Mitt svar var:

När Jeltsin la ner en tidning la han ner en tidning och inte en stor statlig apparat. Nedläggningen varade inte länge och tidningen finns alltjämt.
    Tidningen startades upp igen av fd anställda. Den är inte längre ett statligt organ. Att hindra en tidning från att finnas vore en inskränkning av yttrandefriheten.

Och det är självklart att Putins maktövertagande möjliggjordes av en stark statlig struktur. Splittring och fragmentering är ett bra vaccin mot diktatur och förtryck.
  • zoolook1

Men det var inga problem med debattprogram med Siewert Öholm eller politisk analys av Lars Adaktusson, eller hur?

Er blick söker bara efter vänsterextremister. Pratsofforna på svt är fulla med borgerliga ledarskribenter. 

• zoolook1
    Flash Gordon skrev 2017-06-18 10:58:49 följande:
    Du visar på problemet.

Du kan komma på två namn som "motvikt".

Den ena slutade på PS år 2001 och den andra år 2007. Vi talar alltså om två personer som fanns på SVT för 10-15 år sedan.

Och då är jag inte ens säker på om någon av dem ens var öppet politisk under den tiden. Möjligen Öholm som debattör men inte var Adaktusson öppen kristdemokrat på SVT. 

Dessa två decennie-gamla namn ska då ställas mot den ständigt pågående, och påvisade, rekryteringen av öppna vänsteraktivister, öppna antisemiter, SD-hatare, extremistförsvarare osv osv.

Att SVT bjuder in någon borgerlig ledarskribent till en TV-soffanågon gång ser jag inte som så sensationellt att det väger upp den personal-tillsättning som görs. Det är istället en självklarhet.

Att denna självklarhet ens används som argument för PS "oberoende" säger också en del om hur långt det har gått.
    Sluta larva dig. Du vet likaväl som jag att politiska kommentatorer generellt står till höger, men det passar inte. Kan inte komma på särskilt många vänstergubbar/tanter som brukar ta plats i sofforna. Göran Greider, typ. Och det är inte "någon gång" som borgerliga ledarkribenter sitter i sofforna. Dom gör det hela tiden. Problemet är att medlemmar av extremhögern (som du?) brukar tycka att Peter Wolodarski är kommunist.
  • zoolook1
    Flash Gordon skrev 2017-06-18 11:23:22 följande:
    Vad är larvigt med att konstatera att du bara kan komma på två namn som dssutom slutat för dryga decenniet sedan?

Att PS bjuder in även borgerliga tyckare är en självklarhet och inget som väger upp SVT:s anställnigspolitik.

För detta handlar primärt om medarbetarna. Vilka värderingar de har. Vilka vinklar de gör.
    Man "gör" inte en vinkel. Man vinklar saker.
    Så nu går du med på det sitter borgare i tv-sofforna? Det gjorde du inte nyss.
  • zoolook1
    nihka skrev 2017-06-18 10:39:07 följande:
    Jag noterar att din åsikt är att brist på samhällsstruktur är ett bra skydd mot diktatur och förtryck.

Har man inga vägar så har ju kuppmakarna heller inga vägar att åka på. Och så vill de flesta leva i väntan på apokalypsen

Nästa.
    Det vore ju roligare om du argumenterade i stället för att avfärda mig med en halmgubbe, ett flin och sedan säga "nästa". Såna som du gör verkligen internet till en tråkigare plats.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?