Anonym (Septum) skrev 2016-01-24 20:35:05 följande:
Min läkare började också misstänka septum på basis av VUL vid fertilitetsutredning. Jag fick remiss till hysteroskopi på Sofiahemmet (bor i Sthlm), det är ett ingrepp där man går in i livmodern med en titthålskamera via slidan och om de ser att det finns ett septum så klipper de upp det direkt (vissa kallar det operation). På vissa sjukhus görs det i lokalbedövning, men här gör de det i lätt narkos. Pga narkosen kan man inte köra bil eller jobba samma dag, men nästa dag är det inget problem. Men efter att de har klippt upp septumet måste man ha spiral i en månad för att det inte ska växa ihop igen, och det känns ju sjukt segt när man bara vill bli gravid.
Tack för ditt svar!
På mig valde dom att göra göra ett 3d ul vilket jag var på för 2,5 vecka sedan. Var väldigt tydligt även för mitt öga att de inte såg normalt ut men denna läkaren menade på att hon inte skulle ge min några besked den dagen utan hon skulle sammanställa och mäta o greja innan det skickades till min läkare och detta skulle ta ca 2 veckor.
I fredags tog min otålighet över så jag ringde till rmc i malmö men dom hade ännu inte fått något. Hon menade på att jag får nog räkna med ytterligare ca 2 veckor innan jag hör något o min läkare hade gått på tjänstledigt så jag vet inte ens vem min läkare och än mindre om resultat eller tilltänkt åtgärd.
Känns fruktansvärt tråkigt!
Låter ju som att de e en smidig process dock.
När gjorde du detta?
Hur har det gått för dig sedan?
Min läkare menade på att trots då att min sambo har lite slöa simmare så borde vi kunna bli gravida utan problem normalt sett om de då e septum som han misstänkte innan 3d ul men vi ska ändå få göra ivf.