misslina skrev 2016-01-27 08:31:13 följande:
Vad tyckte du om nipt? Hur är resultaten som man får? Hur säkert är det?
Vi funderar på att göra nipt så jag har 100 frågor :)
Gjorde en massa research på Nipt och Kub vid första graviditeten och för mig kändes det som jättestor skillnad på resultaten. Nipt verkar ju ge 99% säkerhet medan Kub ger ca 85% och alltså missar 15%. Det kändes som alldeles för många missar för mig som verkligen ville veta.
Speciellt om man hamnar i riskzonen på Kub, vilket är lätt att göra när man är över 35 ? skulle jag göra fostervattenprov då
som har en risk för missfall? I de allra flesta fall dåligt Kub-resultat (1:200 eller lägre) så har ju fostren inga fel på sig så det görs ju många fostervattenprov i onödan.
Får man dåligt svar på Nipt så har ju fostret antagligen något kromosomfel och då är det lättare att ta beslutet om FVP tycker jag.
Svaret på Nipt var bara "Negativt". De ger alltså ingen riskfaktor så att man kan se om man är nära gränsen eller inte. Däremot kan svaret vara "Positivt" för något kromosomfel, eller så kan man få "Annat". Får man annat så är det kanske oklart eller på gränsen.
Jag vet att ett negativt svar inte är 100% säkert men jag tyckte det var säkert nog för att våga lita på det.
Långt svar, men hoppas det hjälper dig i valet. Har du fler frågor är det bara att ställa dem!