• Myran76

Någon runt 35 som nyligen plussat som vill följas åt

Jag hänger gärna på här också. Jag är 39 och är i vecka 12+5 ca nu, BF 30 juli. Det är andra barnet, har en son som snart fyller 2 år. 

Fick svar på Kub i förrgår, 1:10000 så det känns jättebra. Innan Kub låg min risk på 1:83 pga ålder så det är ju en jätteskillnad. Får också svar på NIPT på måndag tror jag. Har någon annan gjort det? 

• Myran76
    cesso skrev 2016-01-21 20:28:19 följande:

Jag fick göra vul i förrgår i ca v 5+4 pga smärtor i ena sidan av magen. Läkaren såg dock inget foster. Bara en "uppklarning" (liten) i livmodern men blod som samlats bakom. De misstänker utomkvedshavandeskap ... Eller mkt tidigare grav, men det kan Max vara 3 dgr tidigare...:( ska på nytt vul och HCG prov på tisdag. Då får jag se om jag väntar barn eller missfall eller utomkvedshavandeskap .... Usch

Oj, vad jobbigt! Vecka 5 är ju tidigt så det finns inte alltid så mycket att se. Men väntan innan du vet är ju jobbigt oavsett. Jag håller tummarna för gott besked på tisdag.
  • Myran76
    Curlingmorsan skrev 2016-01-21 13:40:09 följande:

Jag sover mest hela tiden just nu. Sover flera timmar på dagen (när jag sover slipper jag må illa och kräkas) och ändå sover jag som en stock på nätterna. Uppe och kissar ett par gånger men somnar om ganska snabbt.

Känner igen det där. Jag är pigg på morgonen men sen trött resten av tiden. Idag sov jag siesta i över 2 timmar på eftermiddagen och var ändå trött resten av kvällen. Hoppas det vänder snart...
  • Myran76
    cesso skrev 2016-01-26 16:05:26 följande:

Mitt vul gick bra! Idag såg vi hinnsäck och ett embryo med ett pickande hjärta! Är några dgr senare än jag trodde så strax över v 6+0... Embryot är väl 4 + ngn dag. Så himla konstigt. Att inte se ngt alls förra veckan till att se en böna med pickande hjärta idag!

Åh vad roligt med goda nyheter! Speciellt när det lät som om du gett upp allt hopp. Man behöver solskenshistorier ibland :)

Min BF ligger också minst en vecka fel för vad som är möjligt. Jag har ingen förklaring till hur det gått till så det kanske blir så ibland. 
  • Myran76
    Nolejo skrev 2016-01-26 17:50:03 följande:

Vi fick resultatet på vårt KUB-test förra veckan, det blev 1:3622. Även om jag hade haft svårt att avbryta graviditeten så är det skönt med ett positivt svar.

Är i v 15 nu och mår äntligen bra igen! Är så mycket piggare även om jag fortfarande somnar när jag nattar sonen :).

Det jag känner kommer att bli konstigast är att jag varannan vecka kommer att ha två barn hemma och varannan vecka bara ett. Någon annan som är i samma situation?

Grattis till bra Kub! Jag fick svar från NIPT igår som såg bra ut också. Så himla skönt! 

Skönt också att höra att du mår bra nu. Vet att det är olika för alla men nu ska jag tänka att v 15 blir den magiska vändningen för mig. Är i 14 veckan nu (13+3). 
  • Myran76
    misslina skrev 2016-01-27 08:31:13 följande:
    Vad tyckte du om nipt? Hur är resultaten som man får? Hur säkert är det?

Vi funderar på att göra nipt så jag har 100 frågor :)
    Gjorde en massa research på Nipt och Kub vid första graviditeten och för mig kändes det som jättestor skillnad på resultaten. Nipt verkar ju ge 99% säkerhet medan Kub ger ca 85% och alltså missar 15%. Det kändes som alldeles för många missar för mig som verkligen ville veta.

Speciellt om man hamnar i riskzonen på Kub, vilket är lätt att göra när man är över 35 ? skulle jag göra fostervattenprov då som har en risk för missfall? I de allra flesta fall dåligt Kub-resultat (1:200 eller lägre) så har ju fostren inga fel på sig så det görs ju många fostervattenprov i onödan. 

Får man dåligt svar på Nipt så har ju fostret antagligen något kromosomfel och då är det lättare att ta beslutet om FVP tycker jag. 

Svaret på Nipt var bara "Negativt". De ger alltså ingen riskfaktor så att man kan se om man är nära gränsen eller inte. Däremot kan svaret vara "Positivt" för något kromosomfel, eller så kan man få "Annat". Får man annat så är det kanske oklart eller på gränsen. 

Jag vet att ett negativt svar inte är 100% säkert men jag tyckte det var säkert nog för att våga lita på det. 

Långt svar, men hoppas det hjälper dig i valet. Har du fler frågor är det bara att ställa dem!
  • Myran76

Nyfiken - varför har ni åldersnoja? Är det för att vissa risker ökar när man är gravid efter 35 eller? 

Jag hade mest åldersnoja innan jag blev gravid, att jag skulle vara för gammal för att kunna få barn och så. Men när jag väl blev gravid och det inte verkade så svårt så släppte det. 

Tyckte det var lite enerverande att direkt bli klassad som "högrisk" av sjukvården bara för åldern. Visst ökar riskerna men inte med jättemycket. Det finns ju många andra saker som ökar riskerna hos gravida mycket mer och jag känner mig rätt ung och frisk :)

Vid min förra graviditet var jag 37, fyllde 38 två dagar innan förlossning, och hela graviditeten och förlossningen gick superbra. Så om det är något sådant ni oroar er över, tänk inte på det nu. Allt kommer säkert gå jättebra!  

• Myran76
    Curlingmorsan skrev 2016-01-28 07:38:29 följande:
    Jag tänker inte så mycket på den ökade risken, min åldersnoja är nog mer att jag/vi känner att barnet kommer få gamla föräldrar(vi är båda 78:or). Vet att många idag skaffar barn först efter 35 så vi kommer inte vara "onormalt" gamla. Men i jämförelse mot våra andra barn som nu är 9-13 år. Känner även att omvärldens (familj o kollegor) reaktioner är lite så, att de tycker vi är lite för gamla. Men jag känner mig inte så gammal....
    Det är klart att när man redan fått barn i 20-års åldern så kan jag förstå att det känns som en stor skillnad. Sedan beror det kanske lite på var man bor också. I storstäderna verkar ju nästan alla få barn efter 30 så där kan jag inte tänka mig att någon skulle reagera, och barnen som växer upp får ju ungefär lika gamla föräldrar eftersom det är så vanligt nu. Synd att er omgivning reagerat på det sättet, men speciellt om det är tredje eller fjärde barnet är det ju inget ovanligt alls.  

Själv kan jag fundera på om jag kanske är tröttare nu än jag skulle varit som yngre mamma. Nu hade jag ju inte det valet eftersom jag inte träffade min man förrän jag var 34, men det är ju något de säger att äldre föräldrar kanske inte orkar lika mycket. 

Fast just nu är inte rätt tid att fundera på det, eftersom jag är så galet gravid-trött för tillfället :) Normalt tror jag att jag är ganska pigg. Kanske inte som en 25-åring, men helt okej i alla fall! 
  • Myran76
    Melisande skrev 2016-01-28 14:32:50 följande:

Går in i vecka 6 nu.
    Har lite svårt att känna efter symptom av graviditeten dock, eftersom jag haft bihåleinflammation som i dag konstaterades har övergått i en kraftig lunginflammation istället. Helt otroligt. Märkte inte ens att jag var sjuk!
    Läkaren undrade hur tusan jag kunde missa en lunginflammation med så usla värden, men jag sa bara som det var, att jag arbetar heltid och har två små barn hemma, make och hem att ta hand om även om vi delar på ansvaret. Jag HINNER inte känna efter hur kroppen mår till vardags och har arbetat mig igenom både halsflusser, halsbölder och lunginflammationer förut. "Jäkla småbarnsföräldrar", sa läkaren och suckade. "Alltid sist att söka läkarhjälp."

Jaja, så nu blir det 7 dagar sängliggande på doktorns order i den mån jag kan lyckas med det, och sedan penicillin en väldans massa dagar (som läkaren intygar inte ska skada fostret). Ska bli lite skönt att få dricka mängder med té och Netflixa ett tag

Oj, jisses! Ja, visst är det så att man inte hinner känna efter ibland. Man bara kör på. Men det visar förstås hur viktigt det är att stanna upp och lyssna på kroppen emellanåt. 

Fnissade åt läkarens reaktion. Du är inte den enda alltså... :)  

Avundsjuk på 7 dagars Netflixande. Önskar man kunde få det - men utan lunginflammation förstås. 
  • Myran76
    Man1981 skrev 2016-02-02 22:43:54 följande:

Åldersnoja när det gäller barnafödande är förresten ett ganska modernt fenomen. Innan preventivmedlen blev vanliga i mitten av 1900-talet fick mång kvinnor barn långt upp i medelåldern. 45-åriga småbarnsmödrar var ingen ovanlighet för 100 år sedan.

Intressant. Hade inte tänkt på det, men det stämmer ju. Man tänker ju ofta att äldre generationer fick barn mycket tidigare men de fick ju även barn mycket senare. När min mormor föddes var hennes mamma långt över 40, men så var också min mormor det elfte barnet :) 
  • Myran76

Jag gick in v 16 i helgen och tycker mig nu känna att illamåendet äntligen är på väg att försvinna. Jag har ioförsig inte kräkts under denna grav men mått illa mest varje dag, hela dagarna sen v 8 eller nåt sånt. Vansinnigt skönt att vara lite sugen på mat igen och hoppas detta bara är början.

Så ni som mår illa, det kan vända helt plötsligt!

Däremot är jag lika trött fortfarande.

• Myran76
    Curlingmorsan skrev 2016-02-08 21:59:39 följande:
    V 16... "bara" 4 veckor kvar då. ;) Här på sjukhuset tjatar alla bara om att "ja det brukar ju gå över efter v 12". Tror inte på dem det minsta!! :)

De tog lite utökade prover på mig idag och fick då veta att jag har låg ämnesomsättning så ska få Levaxin för det. De sa också att det kan öka risken för missfall. Tycker det är lite konstigt att de inte kollar upp det lite tidigare då de flesta missfall inträffar innan v 12.
    Ja, jag hörde också det där med v 12. Det stämmer säkert för en del. V 10 ska ju vara värst så kanske att det blir lite bättre för många efter det. Jag gick själv och väntade under v 13, 14 osv. Har haft vänner som mått illa till v 20 så var så klart orolig att det aldrig skulle släppa. Men helt plötsligt så!

Håller med om att de borde kolla upp om man behöver Levaxin tidigare. Allra bäst är att ju att kolla när man försöker bli gravid eller precis plussat men det är ju ingen som har inskrivning då så i så fall får man väl betala för det själv på vårdcentralen. Mitt blodprov togs i v 10 eller 11 och det var först efter det jag fick medicinen. Och då har man ju redan gått med höga värden under nästan hela första trimestern...
  • Myran76

Vi fick inte heller veta kön vid KUB. Jag tror att det är för tidigt men jag frågade inte heller. Vi skulle ju göra NIPT så kändes onödigt att försöka gissa bara någon vecka innan och dessutom var inte min man med.

NIPT visade att det blir en pojke! Har en son sedan tidigare så det blir säkert en sprallig liten duo :) 

• Myran76
    cesso skrev 2016-02-09 15:39:26 följande:

Jag får ta blodprov här hemma, de skickar en remiss, det ska jag ta om ca 2 v och så blir det vul om 4 v. Ja 4 h är långt... Och det är enkel väg!!!! Så 8 timmar tur och retur. Då hoppas man på bra resultat iaf. Det kändes så konstigt på inskrivningen idag för min bm är yngre än mig och har barn på samma dagis, så vi kommer ses där varje dag. Hmm. Men det funkar väl. Bara konstigt när hon ställer frågor om hur man mår/ mått och alkohol-vanor etc. Jag berättade ju att jag mått jätte dåligt senaste året pga syrrans självmord och det kändes egentligen för "privat" att ta med ngn sim man möter i hallen på dagis. Samtidigt måste ju min bm veta att det HAR varit tufft... OM jag skulle få någon värre svacka senare. Hon har ju tystnadsplikt men det kändes ändå utlämnande,

Jag tror jag skulle försöka byta BM om det var någon jag ofta träffade utanför sjukvården. Det kan ju verkligen kännas konstigt att diskutera allt det mest intima med någon man ser på dagis. Man ska känna sig bekväm med sin BM! 
    Min kompis som är narkossköterska hade fått passet att söva min syster för hennes planerade kejsarsnitt men hon bytte. Tror det är vanligt att försöka hålla isär privatliv och vårdhavare. 
  • Myran76
    Tjorven1980 skrev 2016-02-09 10:29:32 följande:

När har ni börjat berätta för familj och vänner att ni väntar barn? Jag har bara berättat för två av mina närmsta vänner ännu. Inte ens familjerna vet nått. Från början ville jag berätta för alla på en gång men nu börjar jag känna att det är ganska skönt att ingen vet.

Jag berättade för närmsta 2 vännerna nästan direkt. Vi skulle ut och det var prat och vin så det blev nästan ett måste. Sen berättade vi för familjen kring v 8 tror jag. Jag var så trött och grinig och min svärmor bodde hos oss tillfälligt så ville ha extra stöd och förståelse, och då kändes det rätt att berätta för min familj också. Resten har vi börjat berätta för när KUB/NIPT kom tillbaka med bra resultat så kring v 13. 
  • Myran76

Stackars alla er som kräks och är sängliggande. Jag hoppas att ni mår bättre snart!

Försöker förklara för min man som är orolig för att jag är ovanligt trött att vi verkligen har haft tur, bara lite mindre tur denna graviditet än förra då jag mådde nästan som vanligt. Men han ser bara skillnaden att jag mår sämre nu än då. Får känslan av att han tror att jag överdriver tröttheten för att få vila och det känns ju sådär. Men kanske bara inbillning...
    Han är ju så klart också trött som får ta mer ansvar hemma och för sonen och fler tidiga morgnar men det går ju inte riktigt att jämföra.

• Myran76
    Ankissen skrev 2016-02-15 19:17:49 följande:

Ser att ni diskuterar kub och riskanalyser nu. Hur har tankarna gått för er angående kub? Jag funderar på att strunta i det och gå direkt på fvp. Tänker att siffran man får är ju ändå inte säker och det är onödigt att gå och oroa sig för den när man kan få ett definitivt svar direkt.

Jag vet att Nipt inte finns i alla landsting och att det är dyrt men jag kände inte att jag kunde lita på bara Kub eftersom jag ville ha ett mer säkert svar, men jag ville inte heller göra fvp i onödan så jag valde Nipt. Hade jag fått högrisk på Nipt hade jag gjort fvp, men inte annars. 
  • Myran76
    MysTess skrev 2016-02-14 22:01:36 följande:

Hej igen alla,
    vi var på kub i torsdags och jag hade sett det hela lite annorlunda framför mig..
    Vi fick hög risk för downs syndrom (1:28). Så vi har bokat tid för fostervattenprov om ca en månad. Tog det väl först.. har hört att det finns de som får risk 1:2 och ändå fått frisk bebis. Men tankarna snurrar mer och mer förstås. Inte lätt...
    kram och lycka till med era kub så länge.

Förstår varför ni väntar med fvp till risken går ner efter vecka 15 men fattar verkligen hur jobbigt det måste vara med väntan. Men 1:28 är verkligen inte så dåliga odds. Det är ju mycket större chans att barnet är friskt än att något är fel. Speciellt vi som är runt 35 år och över ? åldern drar ner mycket så egentligen kanske dina blodvärden och UL skulle hamnat på låg risk om man räknat bort åldern. Jag håller tummarna för att allt går bra. Försök att tänka så mycket du kan på annat under dessa veckor. 
  • Myran76
    misslina skrev 2016-02-14 13:13:37 följande:
    Vad skönt att det har lindrat något!
    Ja vad äter jag... Ibland funkar mackor, havregrynsgröt, apelsiner, vindruvor.
    Värst är att få i sig lunch och middag... Där finns det inget som nånsin funkar....

Vad äter du för piller? Ska fråga min bm i morgon på mitt inskrivningssamtal men jag gissar att jag måste till läkaren.
    Tror inte jag kommer kunna jobba till veckan... Jag överlever knappt hemma...
    Tänk inte att du måste äta vanlig lunch/middagsmat. Om frukt och gröt funkar, ät det. För mig funkar frukt bäst. Äpplen, vindruvor, mandarin och apelsin är bäst. Av någon anledning dricker jag också mycket oboy och tänker att det väl är bra eftersom man får en hel del näring i mjölken och energi av sockret om man inte äter så mycket annat. 
    Den mat som funkat bäst är enkel pasta, utan sås eller med enkel tomatsås. 
Svar på tråden Någon runt 35 som nyligen plussat som vill följas åt